Jump to content

Kortbølgetråden...


grawis

Recommended Posts

Jeg er i gang med radioamatørkurs, og skal installere mer radioutstyr om bord i løpet av året. Men jeg trenger litt inspirasjon... Så jeg lurer på, kan dere som er radioamatører og har rigg stående om bord, tenke dere å dele litt bilder? Erfaringer? Historier?

 

Jeg kan jo begynne med å legge ut skisse over hvordan jeg drømmer om at radioriggen min skal se ut...

 

2013-01-20135047_zps13e46517.jpg

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fast installert kortbølge ombord. Men du bør nok tenke på hvordan du får montert heniktsmessige antenner for de amatørbånda du tenker å kjøre på. En tidligere kollega som skulle seile til Karibien et år, isolerte akterstaget og brukte det som antenne, og monterte dessuten en pisk; jeg husker ikke hvilken var beregnet mest for 20 m og hvilken mest for 40 m.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

13 meter burde holde til en kvartbølge (jordplan i tillegg) på 5 MHz kanskje med et tilpasningledd. 80-m som er aktuell i "nærmiljøet" blir vel vanskelig, om du ikke satser på på et NVIS-system eller en forkortningspole eller kapasitiv hatt. Med en kvartbølgeantenne klarer du på 13 meters lengde både 40m, 20m, 11m (privatradio) og 10-meteren. Eller en halvbølge dipol på 20-metern, 11m og 10m. I tillegg både VHF og UHF, evn. via repeatere så når du det meste. Du får printe ut en repeaterliste til å ha i båten slik at du har frekvensene tilgjengelige hvor du enn måtte befinne deg. Du blir nok ettertraktet amatør rundt om i verden når du kjører "maritimt" på HF, spesielt på PSK og andre digitale moduser. :smiley:

 

Antennetuner er også et must på begrensete forhold, slik som maks 13 meter er.

 

Vann og saltvann er jo nærmest ideelle "grunnforhold" for antenner, og med lav utstrålingsvinkel rekker du nok veldig langt, stort sett hele verden.

 

Jeg kommer til å kjøre en Yaesu FT-897 på HF og VHF/UHF, pluss en Yaesu FTM-350 VHF/UHF med APRS. Lager en slags vertikal antennemast basert på en Biltema 6 meter fluestang, og med forkortningsspoler for 80 og 40m burde jeg også klare HF. Dessverre har jeg ikke mulighet for horisontale antenner på min båt siden den ikke har mast(er).

 

Privatradiobruk er visstnok labert rundt om, men jeg kommer til å montere inn en CB-radio også i løpet av våren. Flere båteiere burde i grunnen satse på CB-radio, siden effekten nå er økt og SSB er tillatt, og samtidig lisensfri, og har god rekkevidde på havet.

 

Lykke til med lisensen!

73 de LA1SSA, Tore

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lite motorsykkelbatteri m/tilhørende lader som skal brukes til formålet (12 V fra båten, via 230 V inverter, og tilbake til 13-14 V fra laderen). Det blir nok ikke perfekt 13,8 V, heller nærmere 13 V fra batteriet uten lader, men det går fint likevel. Her hjemme har jeg et par justerbare 35 A strømforsyninger og har testet alt utstyret på ned mot 12,5 V.

 

Noe av utgangseffekten går nok tapt, anslagsvis på HF fra 100 W til kanskje 90 Watt eller der omkring pga. litt lavere spenning, tilsvarende 0,5 dB. Men pytt-pytt... På VHF/UHF tar man det igjen på antenneforsterkninga og matchende 50 ohm SWR :smiley: På HF kan man jo kjøre QRP, trenger neppe alle 100 W.. :smiley: Og QRP på digitale moduser er jo aktuelt i alle fall.

 

Ang. Permo, som har "alt": Ombord i båt blir antenneforholdene så pass spesielle fra båt til båt at en hjemmelaget antakelig blir det mest optimale okke som er. Halve moroa er jo å lage sine egne antenner likevel. Til antenneberegninger bruker jeg EZNEC.

 

73 de LA1SSA

Link to post
Share on other sites

For signaljord og likestrømsjord, hold adskilt om mulig for å unngå RF-strålen / forplanting i de to forskjellige systemene. Jeg kommer til å bruke et separat batteri som strømforsyning (lades via dobbeltisolert lader) .

 

Antennejord: Hvis antenna krever jordplan, prøv med isolerte radialer (uten kontakt med båten forøvrig), eller basér deg på en antennetype som ikke krever jordplan (dipol eller tilsvarende).

 

Radiostasjonens komponenter (sender, SWR-meter, antennetuner o.l.) trenger strengt tatt ikke jord til jordskruene bakpå. Får du RF-innslag på noe (eksempelvis LED-lys eller instrumenter), prøv først med "flytende jord", dvs. strekk en isolert ledning rundt om i båten som koples til jordskruen bakpå radioen. Komponentene vil i alle fall "jordes" sammen via koaksens skjerm.

Link to post
Share on other sites

Motoren kan nok helt sikkert brukes som nødløsning som jordplan, men da kopler man inn til dels høye vekselspenninger (radiofrekvenser) til båtens eget jordingssystem. Til HF/VHF-formål er det best å bruke et jordplan / radialer i forbindelse med antenna. Jeg ville nok ikke ha koplet sammen spenning fra den maritime shack'en til noe av båtens elektriske nett (antar at motorens gods er koplet til startbatteriets negative pol).

 

Om man bruker radialer for en kvartbølge antenne, kan man la minst en av radialene ha kontakt med sjøen. Sjøen i seg selv et et utmerket "speil" for antenner og gir veldig god dekning, både med og uten radialkontakt. Det er jo enklere å strekke noen radialer mer eller mindre skjult på eller langs dekk enn å føre en ledning ned til maskinrommet fra cockpit'en - siden antenna likevel er montert ute på dekk :smiley:

 

Men dette blir på generelt grunnlag, jeg ville foretrukket å kjenne både radio-oppsettet og antennesystemet i detalj. RF-innslag på båtens instrumenter kan bli resultatet i de tilfeller der koaksens skjerm stråler, eksempelvis slik som ved (Carolina) Windom-antenne og andre usymmetrisk dipoler.

 

Mitt oppsett (W/T (CB-radio) og hamradio) blir å bruke en hjemmelaget dipol med balun som festes langs en Biltema makk-/fluestang på 5-6 meter, og ellers holde radioene unna alt av likestrømsjord og landstrøm. Til å trimme antenna til best mulig SWR-tilpasning bruker jeg en VNA (se eksempelvis http://tore.aasli.no/minivna/index.php ).

Link to post
Share on other sites

En dipol er to antennepoler. Koble en koaks med skjerm og senterleder eller stigekabel enten direkte på hver sin dipolarm (med fare for RF-innslag), eller via en balun. Den ene armen på en dipol tjener som jord som radiosignalet "speiles" i. Jordplan trenger man bare til kvartbølge-antenner (stort sett). En dipol er en halvbølge, symmetrisk antenne. Derfor bruker man vanligvis en balun (Balanced / Unbalanced konvertering for å gi symmetri som dipolen helst vil ha).

 

Kvartbølgeantenner og 5/8 antenne har gjerne en innebygd balun i selve antennehodet / antennefestet, om man kjøper en ferdig antenne. De er matchet til 50 ohm, som koaksen og transceiveren vil ha.

Link to post
Share on other sites

Bare for å få ting til å henge på greip, som man sier :

 

Hvis man tenker på en "gammeldags" TV-antenne - Yagitypen, så ble forsterkningen i dB ofte oppgitt. For eksempel 10 dBi forsterkning. I praktiske sammenhenger foretrekker man å bruke begrepet dBd. Forskjellen på dBi og dBd er 2,15 dB, og en slik TV-antenne får da 7,85 dBd forsterkning.

 

Den andre forskjellen på disse to begrepene er at dBi er forsterkningen i en antenne i fritt rom (verdensrommet), mens dBd er desibel for en enhetsdipol ute over mark eller sjø. Tilsvarende for en dipol som er en Yagi uten reflektor og direktorer i det "frie rommet", i verdensrommet eksisterer det ikke noe jordplan.

 

Håper det med dipol og jordplan blir litt mer forståelig.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Seilte over Biscaya med en Icom706 HF radio ombord. Brukte en dipol antenne, og hadde world wide forbindelse hele veien. Ingen jordingsplan tilkoplet!! Lastet også ned Synopsis kart over frontbevegelser/höytrykk/lavtrykk fra DW (Deutche Wetterdienst).

Festet ene enden av dipol antennen i BB salingshorn og andre enden i ei rekkestötte.

Mating av antennen via Balun. Coax ned til radioen.

Balun= Balansert/Ubalansert. Balunen var hjemmelaget. Störrelse på en fyrstikk eske. Coax inn, par kabel ut.

Coax er ubalansert kabel, og parkabel er balansert.

Icom706 har innebygget antennetuner.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er det mange svar og mye hyggelig lesing. Jeg tror trådstarter etter hvert må være ganske forvirret.

 

Monter radio og antenne på en enkel og fornuftig måte. Bruk radioen og nyt hobbyen.

Når alt virker kan du få en hobby til, forsking i eminente løsninger.

 

Radio kobles selvfølgelig til båtens 12V anlegg. Bruk grove kabler, så korte som mulig, det går inntil ca. 20 A ved sending. For de fleste radioer (jeg kjenner kun et unntak) vil du ha tilnærmet full utgangseffekt selv om det er rett under 12 V tilført radio.

 

Antenner er en utfordring.

Den enkleste måten å bli QRV på alle bånd er med de 13 m med tråd du kunne strekke fra mastetoppen til pushpit. Denne tråden kobler du til en antennetuner beregnet for endefødede antenner. Alternativt kan du sette på en 9:1 balun, coax fra denne og inn til antennetuner enten i eller ved siden av radio. (adskillig rimeligere løsning) Dette er et systemer som trenger motvekt (jordplan). Legg en kabel langsmed rekka på begge sider av båten, kobl til tuner eller 9:1 balunen.

 

Et mer effektivt system er dipol. Dette er antenner beregnet for et band. (ja, jeg vet en kan tune 40m dipol på 15m). For 20m blir denne ca. 10m lang. Helt ypperlig for oppheising i mast. Lag en, ha den liggende, heis opp ved behov.

 

Detaljer som at hele instrumentpanelet lyser opp ved sending og lignende kan en bekymre seg om og løse om det kommer. Når ting virker kan en prøve forskjellige antenner, forskjellige løsninger for motvekt (jordplan) og alt annet som hobbyen medfører.

 

IC-706 har forøvrig ikke innebygd antennetuner.

 

Velkommen til en ny livsstil.

Redigert av Lindita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det mange svar og mye hyggelig lesing. Jeg tror trådstarter etter hvert må være ganske forvirret.

Fortsatt forvirret, men mye mindre forvirret enn da jeg begynte! :-) Veldig spennende å lese hvordan folk har lagt opp radioanleggene sine.

 

Men av det jeg leser her er en dipol antenne anvendelig på færre bånd enn en antenne med endfeed?

Link to post
Share on other sites

En dipol er i utgangspunktet en antenne som virker på et bånd. Men med en antennetuner er det fullt mulig å bruke antennen på flere bånd, så lenge bølgelengden er kortere enn båndet antenne er laget for. Alternativt kan du kjøpe / lage en multibånds dipol.

 

Lykke til med kurs og lisensen.

 

73 LA6IHA

Link to post
Share on other sites

En endfed antenne ville ikke jeg brukt i en båt siden den er asymmetrisk (ubalansert) og krever jordplan.

 

En dipol kan godt dekke flere frekvenser hvis du konstruerer den med traps. Da kan den i teorien dekke både 80m, 40m, 20m, 15 og 11m/10m. Men for din lengde på maks 13 meter = 2x 6,5 dipolarmer må du da ta sikte på å bruke forkortningspoler på de lave frekvensene (80- og 40-meteren). Du finner mange oppskrifter på både traps og forkortningspoler på Internett, og Permo.no har også noen ferdige, pluss både baluner og traps med mindre du vil lage de selv.

 

Du kan jo studere http://www.tore.aasli.no/amateur_radio/antenner/ws-8010_program.php som omtaler en multiband dipol fra Diamond. Men lengda på 80m segmentet blir litt i lengste laget for dine maks 13 meter, med mindre du lager en vinkel på de(n) laveste frekvensen(e). Vilkårlig link til W-8010: http://www.radiogearpro.com/main/product_info.php?cPath=32&products_id=360

Link to post
Share on other sites

Men for din lengde på maks 13 meter = 2x 6,5 dipolarmer må du da ta sikte på å bruke forkortningspoler på de lave frekvensene (80- og 40-meteren).

 

Når makslengden min er 13 meter, kan jeg ikke da få 2 x 13 meter dipolarmer? Jf tips tidligere i tråden om denne antennen: antenna-split-lead.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...