Jump to content

Kortbølgetråden...


grawis

Recommended Posts

Jeg er i gang med radioamatørkurs, og skal installere mer radioutstyr om bord i løpet av året. Men jeg trenger litt inspirasjon... Så jeg lurer på, kan dere som er radioamatører og har rigg stående om bord, tenke dere å dele litt bilder? Erfaringer? Historier?

 

Jeg kan jo begynne med å legge ut skisse over hvordan jeg drømmer om at radioriggen min skal se ut...

 

2013-01-20135047_zps13e46517.jpg

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fast installert kortbølge ombord. Men du bør nok tenke på hvordan du får montert heniktsmessige antenner for de amatørbånda du tenker å kjøre på. En tidligere kollega som skulle seile til Karibien et år, isolerte akterstaget og brukte det som antenne, og monterte dessuten en pisk; jeg husker ikke hvilken var beregnet mest for 20 m og hvilken mest for 40 m.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

13 meter burde holde til en kvartbølge (jordplan i tillegg) på 5 MHz kanskje med et tilpasningledd. 80-m som er aktuell i "nærmiljøet" blir vel vanskelig, om du ikke satser på på et NVIS-system eller en forkortningspole eller kapasitiv hatt. Med en kvartbølgeantenne klarer du på 13 meters lengde både 40m, 20m, 11m (privatradio) og 10-meteren. Eller en halvbølge dipol på 20-metern, 11m og 10m. I tillegg både VHF og UHF, evn. via repeatere så når du det meste. Du får printe ut en repeaterliste til å ha i båten slik at du har frekvensene tilgjengelige hvor du enn måtte befinne deg. Du blir nok ettertraktet amatør rundt om i verden når du kjører "maritimt" på HF, spesielt på PSK og andre digitale moduser. :smiley:

 

Antennetuner er også et must på begrensete forhold, slik som maks 13 meter er.