Jump to content

Vikeplikt for ferge som går fra land?


S/Y Emma

Recommended Posts

Av og til når man passerer et fergeleie vil man passere en ferge som ligger til kai og tar av/på biler. Har man ikke ruteheftet for hånden kan det være vanskelig å vite om fergen skal ligge en stund eller skal gå fra kai med en gang.

Dette kan skape vanskelige situasjoner for saktegående, forbipasserende båter.

Hva sier Sjøveisreglene om slike situasjoner? Finner det ikke i regelverket..

I utgangspunktet har fergen forkjørsrett, men man kan ikke ligge og vente i det uendelige på at den skal gå fra kai....

Link to post
Share on other sites

De fleste ferger tar hensyn til dette og ikke bare peiser på fra kai når de ønsker. Men det finnes unntak desverre, har møtt flere. Det greieste er å gå ett stykke unna fra land og gjerne følge med bommen på kaien om man kan. Hadde en utrivelig episode hvor fergen fortsatte østover nærmest for at jeg skulle havne i vikeplikt for den, dette til tross for at alle tidligere AIS track viste at den skulle dreie nordover for lenge siden. Da var det ikke annet å gjøre enn å stoppe å la fergen gå forann. De fleste oppegående går jo bak andre båter hvis de kan. I dag bør man dessuten være oppmerksomme på at menge ferger har god fart. Gassferjene på Vestlandet er eksempler på dette, du vil ikke gi mer pådrag for å komme før fergen, gå bak, de kommer svært raskt, gjerne 20 knop.

Link to post
Share on other sites

Fann fram mi gamle bok som eg brukte då eg tok båtførarprøva, i regel 44 står det litt om dette: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde"

 

Har alltid prøvd, så sant det er mulig å halde god avstand til fergeleie, og følge med på når fergene kjem og går, men det er ikkje heilt enkelt. Spesielt fergeleier der det er fleire ferger kan vere utfordrande. Som f.eks Volda/Folkestad/Lauvstad der du er kjend. Legg meg alltid i god avstand frå land før eg krysser forbi fergeleiet i Volda.

Link to post
Share on other sites

Ja, er klar over at lystfartøy skal passe seg for rutegående/nyttetrafikk. Men jeg har hørt at det finnes et unntak dersom fergen selv skaper situasjonen som gjør at jeg får vikeplikt (dvs. går plutselig fra kai).

Fergekaia i Volda er et godt eksempel. Småbåthavna ligger 100 meter bak fergekaia, så man må passere rett bak ferga som ligger til kai når man skal til eller fra havna. Vanligvis bruker jeg å ligge og vente til jeg ser ferga går eller akkurat har lagt til før jeg krysser.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt dette problemet med Ole III i Husøysundet (90m bredt). Der er det ikke lett å holde seg mer en 45 meter fra kaien. Og den bestemmer seg for å krysse akkurat når jeg kommer igjennom sundet ...

 

Fra regel 44:

"Lystfartøy og åpne båter.... jeg har lystbåt, Ole III er en åpen båt.

.... mest mulig holde av veien for større fartøy, ..... Ole III er vel kanskje litt større enn min

.... rutegående ferger .... Ja den har jo en rutetabell, men er det en ferge?

.... og annen nyttetrafikk,... Tja, nytte???

.... når de passerer et trangt farvann.... Det er vel ikke så trangt for en 30 -40 fots båt

.... en sterkt beferdet lei.... Er den sterkt beferdet når jeg kommer?

.... eller et havneområde." Ja det er det!

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Fergene mellom gamlebyen og fredrikstad holder jeg meg langt unna. Kommer man fra Hvaler og skal oppover,er det sterk motstrøm, så effektiv fart oppover for min del, kan være nede 3-4-5 knop. Det har skjedd flere ganger at jeg har sett meg nødt til å snu og heller vente til fergen har passert midten av elva. Nedover elva, går det mer radig, og det er vel egentlig da en bør passe seg. Sånn apropos spørsmålet, så tar ikke ikke fergeskippern der nede veldig hensyn, og disse fergene er sterke og får høy fart med en gang de legger fra. Jeg tipper at de kjører såpass hardt som de gjør mhp på vikeplikt at jeg tipper de gjør det med lovverket på sin side. Så jeg tror nok vi har vikeplikt uansett om fergene legger til eller om de legger fra. Jeg tolker det ihvertfall dithen når jeg ser hvordan de gjør det i fredrikstad, eller den andre byen som vi liker å kalle det stedet. :saint:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...