Jump to content

Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

index

Recommended Posts

Jeg fikk en bærepose full av kamskjell av noen i båthavna som hadde vært ute og dykket i dag. Siden jeg aldri har tilberedt kamskjell selv før, lurer jeg på om noen har noen gode oppskrifter? Synd å kaste så god mat...

Jeg stekte meg tre stk nå nettopp, bare saltet og pepret dem litt. Smakte helt OK, men kunne sikkert vært gjort mer fancy? Noen forslag?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er et par forslag vi liker, dessverre er det dårlig med kamskjell her i ytre Oslofjord, så det her på turer til vestlandet og Møre vi har gasset oss med denne delikatessen.

Du kan lage en super forrett på denne måten.

Skjær ut muskel og rognpose. Skjær muskelen i to (i tykkelse) og rognposen hvis den er stor.

Fres dette i panna på høy varme med olivenolje, og kvern over litt salt og pepper. Obs, kun kort tid så det ikke blir seigt!

På forhånd har du laget klar en hvit saus og trekt opp gulrøtter skåret i tynne staver. Gulrøttene skal være tyggefaste!

Dander kamskjell og gulrøtter i skjellet og hell saus over. Enkelt og genialt, en garantert suksess. Lærte dette av en kokk i Kristiansund i 1990.

Oppskrift nr 2 er favoritten her i huset. Det er en wok-gryte med kokosmelk.

Basisen er kamskjell og breiflabb, men annen fisk kan sikkert også benyttes.

Foruten skjell og fisk trenger du kokosmelk, chili, og de grønnsakene du liker. Serveres med ris.

Obs; denne er vanedannende, rett og slett sinnsykt godt!

Lykke til :thumbsup:

Her i huset funker kamskjell best i rå marinert i lime og sitron. Bland sammen 50/50 lime og sitronsaft med lit olje. Tilsett det du har av friske urter. Gjerne koriander, basilikum m.m salt og pepper. Skjær musklene i tynne skiver som du blander i marinaden. La stå en times tid. Serveres gjerne med avokado og mango. Så en kjølig Sancerre og du er nesten i himmelen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wok hørtes snadder ut! Så man bruker rognen også altså? Har kastet den på de jeg har åpnet til nå, jeg trodde det var kun muskelen som var brukbar jeg?

Rå og marinert hørtes heller ikke dumt ut! Smakte en rå naturell nede i havna da dykkeren demonstrerte hvordan de skulle åpnes og renses, overraskende godt det også..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, ikke hiv rognen, den er førsteklasses!

Det er frua som lager denne retten, jeg bare nyter, så noe mer detaljer har jeg ikke. Men det er jo bare å prøve seg fram.

Jeg sørget imidlertid for å putte en bok om sushi under juletreet i fjor. Hun begynner å få bra smell på det også. Der sto det også oppskrifter på kamskjell, men de har vi ikke prøvd ennå. Kan ikke forstå annet enn at kamskjell må være en førsteklasses råvare til sushi. Det får bli til neste gang vi er på din kant av landet. Det er forresten noe enormt med kamskjell der du bor. Jeg tror aldri jeg har fyllt en nett med kamskjell så fort som under et dykk på sørøst siden av Karmøy for endel år siden :smiley:

Har forstått det slik at det er en del av dem ja. Sikkert derfor han delte så generøst med meg! Artig å prøve noe nytt da, for meg har kamskjell kun vært noe man får som forrett på restaurant så langt. Så da er det artig å få prøvd seg litt selv også. Ser jeg trenger litt trening med kniven, ikke så lett å få skåret av muskelen helt inntil skjellet ser jeg. men hvis de holder seg et par dager i kjøleskapet så skal jeg nok få prøvd meg noen ganger til. 3-4 dager kan de holde seg sa han, hvis de ligger med det buede skallet ned så de ikke tørker ut....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...