Jump to content

Hvilken gummibåt er best egnet å ta med på seiltur?


Stjerneglimt

Recommended Posts

Kjøpte ny seilbåt i fjor høst og skal nå kjøpe en gummibåt som vi kan ta med oss på tur. Jeg ser ikke for meg at vi sleper den med oss hele tiden, men pakker den ned eller legger den på dekk i perioder. Men det er en haug forskjellige gummibåter å velge mellom der ute, så håpet er å finne den optimale gummibåt for vårt bruk. Gummibåten skal kunne brukes til småturer i skjermet farvann for å kikke litt rundt når vi kommer til et nytt sted, eller kanskje inn til en øy hvor vi ikke kommer inn med båten. Motoren må ikke være for tung, hadde Yamaha 9,9 på forrige båt, men syntes den var for tung å ta av og på. Jeg har brakett på pushpiten som motoren vil bli lagret på. Vi er som regel 2 som skal bruke båten, men det kan slumpe på at vi også er 4. Så hvor stor motor bør jeg velge og hvilken båt? Den trenger absolutt ikke å plane eller gå veldig fort.

 

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Utfordringen blir at jeg som regel legger båten med akterenden inn mot brygga både i hjemmehavnen og når vi er på tur. Blir veldig mye styr med jolla da!? Tror det optimale er å enten pakke den ned eller legge den på dekket foran masten.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

La meg si det med en gang.

Det å ha med seg jolle på slep er noe dritt. Den bråker på en ellers nesten lydløs seilas, den sinker antagelig farten litt, selv om det ikke er så farlig på tur, og selv om det ikke er så mye som du trur, så vil du ergre deg langt flere timer over den jolla enn du gleder deg over den.

Joda.. du kan ha den på fordekk, men etter hvert er det ikke alltid dere gidder det, så da henger den der og er egentlig bare enda en ting man må passe på.

Har du den på fordekket, blir det mørkt i piggen og dere har mindre dekksplass om madammen vil brunes. Skal dere ha den på slep, så bruk et tau som flyter. Da er det minimale sjanser for å få tauet i propellen selv om du glemmer å trekke den inntil før dere legger til i ute eller inne -havn.
De aller minste jollene, er best med tanke på å ha dem på dekk, mens de med glassfiberbunn, er best å slepe. Mindre friksjon og støy rett og slett.

 

Du får ha lykke til og jeg håper du ikke kommer til å forbanne jollefanskapshelvetesdrittgummidingsen like mye som jeg av og til har tatt meg i å gjøre.

 

Joda.. jeg har hatt nytte av den et par tre ganger også, så den blir vel å se etter båten neste ferie også... Shit...

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert frem og tilbake en del dette med jolle og kommet til at de små oppblåsbare med små motorer er så dårlige i sjøen at de ikke gjør nytten for oss. Jeg har kikket på siste Zodiac Cadet RIB som er 290 lang. Den har hypalon tuber (tåler sol mye bedre) og har en forhøyd baug. Motor 8-15 hester. Med 9,9 planer den greit med 3 voksne ombord sier produsenten. Jeg kommer til å kikke etter en totakt 9,9 til jolla tenker jeg.

 

Daviter har jeg så langt slått fra meg - men det kommer vel etterhvert tenker jeg. Da skikkelige fastmonterte. Frem til davitene kommer blir det lagring på dekk på lengre passasjer. På kortere dagsseilaser blir det sleping. Det er kompromisset når na har ungdom og bikkjer.

 

Så lenge jr er med ser jeg for meg at dagens jolle blir med på tur - den veier 300 kg - og da er det uaktuelt å ha den på dekk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så lenge jeg har med 2 håpefulle så sleper jeg en 10 fot med 9,9 hk. Denne er kun slepbar. Veier for mye til og løftes. Litt mer jobb når en bakker inn. Må flytte feste fra akter til baug.

 

Det beste er en lett 8-10 foter som kan flyttes til dekk under lengre seilaser. Løftes via spinnakerfall, og motor på pushpit.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt forskjellige joller. I fjor kjøpte vi en West system230 lite m/ 2,5 hesters Honda. Båten pakkes lett sammen og kan stues bort. ( - noe den var mesteparten av fjorårets sesong, selv om vi brukte båten HVER helg fra 1. april til 1. november)

 

TIl vår bruk fungerer det helt perfekt, men det er ingen ekspedisjonsbåt. Vi bruker jolla hvis vi ligger på svai eller langs berget og MÅ til land.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La meg si det med en gang.

Det å ha med seg jolle på slep er noe dritt. Den bråker på en ellers nesten lydløs seilas, den sinker antagelig farten litt, selv om det ikke er så farlig på tur, og selv om det ikke er så mye som du trur, så vil du ergre deg langt flere timer over den jolla enn du gleder deg over den.

Det høres flåsete ut, men det er faktisk sant, klukkingen fra gummijolla kan faktisk bli sjenerende på en ellers lydløs seilas :lol:

Vi løser det med veldig langt slepe tau, og bare slipper den veldig langt bak.

Er dog ikke enig i at ikke nytten overstiger sjenansen, vi har stooor glede av vår !

 

Utfordringen blir at jeg som regel legger båten med akterenden inn mot brygga både i hjemmehavnen og når vi er på tur. Blir veldig mye styr med jolla da!? Tror det optimale er å enten pakke den ned eller legge den på dekket foran masten.

Før du går inn kan du forhale jolla frem i baug.

 

Vi har en 310 gummibåt med finer dørk. Ville ikke dratt på tur uten jolle. Vi bruker den for å komme i land når vi ligger på svai. Drar på oppdagelses ferd, drar og handler, og først av alt, setter teiner og fisker. Det er ikke mye som slår følelsen av å dra ut å hente teinene en stille morgen før frokost :clap: . Det hender vi setter teiner og tar dem igjen uten jolla også, men da får du ikke kokt krabbe i strandsteinene mens du spiser frokost ombord, og kan nyte nykokt krabbe underveis senere på dagen.

 

Vi har slept vår jolle, men noen ganger i grov sjø er den blitt fylt med vann. og det er litt skummelt, for det er ikke bare bare å få tømt den i røff sjø, og den blir TUNG når den er slik.

I år skal vi krysse hav, og ønsker derfor ikke å ha den på slep. Vurderer derfor å kjøpe en som kan pakkes mest mulig sammen og ha ombord underveis.

Båten vår er bare 31 fot, dessuten med selvslående fokk etc tror jeg ikke vi finner noe vi kan lagre oppblåst fremme på dekk.

 

Forstår at det er 2 alternativer da : Oppblåsbar dørk og spile dørk. Jeg har lest meg til at oppblåsbar dørk da er langt å foretrekke. Stemmer det ?

Jeg har bare en gammel 2 HK 2 takt uten gir, som veier under 10 Kg, men vi er 2 voksne. Hva bør vi minimum ha av størrelse da ? Vil en 230 gjøre nytten tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er i samme situasjon som Dahling mht. gummibåt og jeg er kommet frem til at jeg vil ha en lett til å heise opp på dekk

Jeg har i dag en Rib som er litt for stor/tung og vurderer noe lettere.

Så en av de billige fra Maririm, men det kjentes veldig mye dårligere ut en det jeg har i dag (Valiant D300 RIB)

 

I fjor kjøpte vi en West system230 lite

 

Hvordan vurderer du kvaliteten på disse båtene?

Har forøvrig vurdert "Suzumar VIB" også. Den er også meget lett. Noen som har forsøkt den?

Link to post
Share on other sites

Ser at West System har Finer dørk. Samme med den billige fra Maritim. Finerdørk er nok det beste som slepe jolle, men som en som skal pakkes helt vekk blir det prakk. Jeg gruer meg ihvertfall til hver gang finerdørken skal de/monteres :headbang:

 

Er det noen som har testet disse med oppblåsbar dørk : http://bakken-motor.no/bater_single/200-dinghy-gummibat-moppblasbar-dork-og-kjol-kun-19-kg/

Hyggelig pris også, 3600 for 240 jolla.. Men forutsetter at de er brukendes da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vil en 230 gjøre nytten tro ?

 

Det vil jeg tro ja! Jeg kjøpte en 280 med finerbunn for å kunne være fire ombord, men vi har aldri vært mer enn to i den. Så da sitter jeg der med en uhåndterlig sak på 48 kg som er for stor til å ligge på fordekket på snekka, og for stor til å ha på badeplattformen. Det medfører at den stort sett henger i garasjetaket thjemme. Hadde jeg kjøpt nå så ville det ha blitt en 220 eller 230 med oppblåsbar høytrykksbunn! Garantert ikke større!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt med jolla bak i ca 30 år og en gang ble den slått rundt men gikk like bra med bunnen opp. Da snakker jeg om kystseilas, på lengre havseilas er den selvfølgelig på dekk eller pakket ned. Vi seiler rundt i Middelhavet på 6.året og jollen brukes svært mye. Vår løsning er følgende: En lett jolle som tar minst 3 personer, helst 4, bra å ro og med en lettest mulig motor. Materialet bør være uvb-bestandig i disse farvann, vår gamle Zodiac er nå i oppløsningsstadiet. Mange av våre seilerkompiser ha kvittet seg med sine småribber med store mtorer og gått over på vårt konsept. Men smak og behag...

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ps:Kunsten å slepe en jolle: Jolla MÅ ha to solide fanglinepunkter i baugen. En fanglinie i hver, festet som et skrev på hver side i hekken på moderskipet. Kort avstand, nesen skal ligge på hekkbølgen.Det skal da svæt mye til for at jolla blir slått rundt, og fanglinene er så kort at de kan ikke komme i propeller eller ror. God seilas

 

.

Link to post
Share on other sites

20502-51%20copy.jpg

Vi kjøpte denne på Maritim i fjor og hadde den hengene etter i tau. På vei fra Hvaler til Vestre Bolæren, i grov sjø og høye bølger, røyk feste i båten.
For belastningen opp og ned bølgene ble alt for stor. Ned seg den innpå, men opp av bølgedalen igjen ble det et kraftig napp – som til slutt røk hele festet. At vi fikk den ombord igjen var vel et lite under og godt sjømannskap.
I ettertid ser jeg at den burde vært tatt om bord på den turen.
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

20502-51%20copy.jpg

Vi kjøpte denne på Maritim i fjor og hadde den hengene etter i tau. , i grov sjø og høye bølger, røyk feste i båten.
For belastningen opp og ned bølgene ble alt for stor. Ned seg den innpå, men opp av bølgedalen igjen ble det et kraftig napp – som til slutt røk hele festet. At vi fikk den ombord igjen var vel et lite under og godt sjømannskap.

Opplevde akkurat det samme i fjor med tilsvarende jolle. Gummien/Stoffet i Innfestningen i er for dårlig på denne jollen!

Fikk av Maritim tilsendt et nytt feste som jeg limte og som holdt resten av ferien. Fikk samtidig erfare at en ikke skal forvente noen hjelp i Maritim butikken om du har handlet på nett. Dette er to adskilte verdener hvor det kundens behov er underordnet :-(

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Suzumar 225 de siste fire år, og er godt fornøyd med den. Veier bare 26 kg og er dermed lett å få opp på fordekket. Har erfart i mye sjø og vind at sleping ikke er noen ide, blir kastet rundt og skaper problemer. Med en lengde på 225 har den grei plass på fordekket i vår lille 31 foter. Spiledørk er ikke det optimale, men det fungerer.

Er lett å rulle sammen og stue bort.

Link to post
Share on other sites

Fulgte med en gummibåt på 220 cm med finerbunn og 4 hk 2t sammen med seilbåten, da jeg kjøpte den.

Går som ei kule med en person, meg, på 80 kg, men kommer ikke opp i plan med to personer på 80 kg. - den er reg for 2 personer.

Vi har også en gummibåt på 280 cm, da med 6 hk 4t. Går fortere enn ei kule med en person, men heller ikke den planer med 2 personer.

Dersom jeg går tom for prosjekter i sommer på seilbåten, skal jeg prøve å støpe sandwichlaminat, med divinycell kjerne til å ha i dørken, på den minste båten. Det bør hjelpe på vekta..

Link to post
Share on other sites

En lett jolle som tar minst 3 personer, helst 4, bra å ro og med en lettest mulig motor. Materialet bør være uvb-bestandig i disse farvann, vår gamle Zodiac er nå i oppløsningsstadiet. Mange av våre seilerkompiser ha kvittet seg med sine småribber med store mtorer og gått over på vårt konsept. Men smak og behag...

 

Jeg har litt tro på ditt "konsept" med lett jolle og lett motor, men hvor stor jolle "må" jeg ha for å kunne frakte 4 mennesker?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Vi har en zodiac 240 med spilebunn, altså helt flat bunn, den er superlett så jeg lett løfter den opp på fordekket alene, så heiser jeg bare opp baugen litt i spinnfallet og får da lys og luft inn gjennom luken til forpiggen.

Det var det positive.

 

Det negative er at den ikke har forhøyet baug, det gjør at man er søkkvåt om det ikke er flatt vann og få ombord, med 4 ombord så kan vi bare gå på tomgang med motoren selv på flatt vann ellers spruter det vann ombord, vi har vært 7 ombord i den og da er det sånn fem cm klaring før den tar inn vann direkte :)

Ubrukelig konsept er konklusjonen, min mening er at man om man skal bruke den endel bør ha hard dørk og noen slags kjøl og hevet baug om det skal være brukbart.

Den går ut på finn til 12-1500.- til høsten da jeg vil kjøpe en skikkelig jolle istedet, RIB med alubunn for eksempel er superlett og lekkert, da veier den fortsatt så lite at man lett kan svinge den inn på fordekket via spinnakerfallet med en 3-5hk på hekken.

Vi tar jolla ombord eller heiser den ut av vannet på siden av båten hver natt som tyveriforebygging og det ville ikke gått med en svintung sak.

Alternativet er oppblåsbar kjøl og aludørk.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel inne på ulikt behov knyttet til ulikt farvann. Jeg mener også at fast bunn er å foretrekke, men vekten går da ofte betydelig opp, så det blir en avveining. Fordelen med å bare slenge den over rekka med håndmakt er der, selv om jeg ikke gjør det så ofte. Siden vi holder oss i trygge europeiske farvann hehe..

Men kommer jeg over en lett sak med fast bunn blir det nok mitt neste valg.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt en slik gummijolle fra maritim. Opplevde akkurat det samme med dette slepefeste i front.

Ser ut til at denne nye typen også bare har ett feste derforan. Kjøp med to ekstra tauefester og lim på hver side av baugen ( slik som andre joller er levert med), så får mann fordelt kreftene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...