Jump to content

RS medlemskap, hvor blir det av årets?

Alternes.

Recommended Posts

Er det andre her som hverken har fått merker, logg og regning i år? Fikk en regning av de tidlig i år på ca 290 kr som jeg antok var forespørsel om støtte. men når jeg gikk inn på siden deres ser jeg at dette beløpet samsvarer med vanlig medlemskap, så kanskje dette var regningen for årets medlemskap? i såfall er dette rart da jeg er/ var total-medlem og dette skal vel gå automatisk? trodde også de hadde sluttet med vanlig medlemskap

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Var nettop i nettbanken og der lå den som Autogiro uten faktisk at jeg kan huske å ha akseptert noe autogiro eller efaktura.

Vel.. jeg har ikke godtatt noen autogiro eller efaktura jeg heller så om de sender det inn til banken i stedet for i postkassen, så kan den bare ligge der i banken til jeg eventuelt snubler over det en dag jeg har andre ting å gjøre der. Noe som er veldig skjeldent da jeg bor i båten og har alle FASTE måneds-regninger på autogiro, mens alle andre ting kommer pr post og da henter jeg det hos datra ca en gang i uka.

Men i går fikk jeg MAIL på jobben fra Redningsselskapet med årsavgift fra småbåtregisteret...???? ... kremt... har vi vanligvis betalt årsavgift til småbåtregisteret? Hva om jeg ikke betaler (feks om jeg har byttet jobb i løpet av året og ikke lengre mottar mail på den gamle mailadressen)? Har jeg da ikke båt lengre... er jeg Pålagt å være registrert der og betale årsavgift, eller er det som med LYS at man kan velge å betale årsavgiften eller ikke og så kan man betale den om tre fire år igjen om man finner ut at man trenger å være der.

Med LYS er det jo slik at du betaler en måler som måler båten din. Så kommer det en årsavgift på dette "brevet". Om man ikke betaler, er ikke brevet gyldig lengre, men om man etter 5-6 finner ut at man skal seile Færder'n, så holder det å betale LYS innen påmeldingen. Man trenger ikke måle båten en gang til.

Derfor spør jeg om dette. Er vi pålagt å betale årsavgiften til småbåtregisteret (Redningsselskapet nå) og hvilken konsekvens får det om man velger å ikke betale. Er det som NRK-lisensen eller LYS-brevet?

Jeg husker jeg meldte meg inn i Redningsselskapet med Basismedlemsskap og betalte ikke så mye for det... så steg prisene, så forsvant Basismedlemsskapet, så kommer det tiggerbrev om ekstrabidrag i førhjulstiden og nå en avgift på forbli i et register.... runder glatt 1000,- i år om jeg velger å fortsette å være medlem.

Om jeg melder meg ut (les: velger å overse fakturaen) så er det egentlig en prinsippsak, Jeg støtter egentlig Redningsselskapet, men nok er nok snart. Det kan da ikke være slik at jeg skal straffes for at vi har et storting som beslutter å legge ned myntautomater i butikker for liksom å "redde" spillegale nordmenn fra fordervelse. At de samme nå sitter på nett å spiller for langt større summer som går ut av landet, er det faktisk ikke jeg som har skylden for.

Vel... beklager at jeg slipper ut gallen her, men i år skal jeg tenke meg om enda en gang før jeg eventuelt betaler fakturaen. Dette om den kommer i postkassen der den skal komme. kommer den på mail havner den i spamfilteret og som avtalegiro eller efaktura blir den avvist.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Guest Avmønstret#
Hva skjer med alle de som eier båt som har byttet jobb eller epostadresse i 2012?

RSL

Vel, det må man holde orden på. Blir jo det samme om man bytter bank, adresse, navn eller hva som helst, man må varsle. Uansett så bytter man jo normalt ikke e-post adresse i tide og utide.

Vel, det må man holde orden på. Blir jo det samme om man bytter bank, adresse, navn eller hva som helst, man må varsle. Uansett så bytter man jo normalt ikke e-post adresse i tide og utide.

Jeg sitter i styret i en bitteliten seilforening og sender ut mail til medlemmene noen få ganger i året. Hver eneste gang, er det noen nye som kommer i retur fordi epostadressen ikke lengre er i bruk. Ikke alle domener sender slikt i retur, så det er nok enda flere som ikke får mailene vi sender ut.

Småbåtregisteret (les: Redningsselskapet) har valgt Jobbmailadressen min når de har sendt meg faktura i PDF-format. Jeg har ikke for vane å skifte jobb i tide (eller utide for den saks skyld), men det er da veeeldig mange båteiere her i landet. Og det er veeeldig mange som bytter jobb hvert år.

Dessuten tviler jeg på at Redningsselskapet sitter med epostadressen til alle båtene i småbåtregisteret. Jeg kan ikke huske at jeg oppga noen epostadresse når jeg registrerte min første båt i en alder av 16 år. (1979) og hadde det ikke vært for at jeg er medlem i Redningsselskapet fra før, tror jeg nok de ville slitt med å finne meg. Jeg har meldt adresseforandring tre ganger siden jeg kjøpte den siste båten, ingen av de stedene ettersender post lengre, jeg har ikke samme epostadresse som da jeg registrerte båten. Når jeg har flyttet, har jeg meldt adresseforandring til bank, forsikringsselkap, folkeregisteret, seilmagasinet, venner og kjente. Jeg har overhode ikke tenkt på alle andre små filleregistere og hvordan småbåtregisteret skulle fått tak i min epost eller gateadresse uten å hente det ut fra medlemsinfoen til Redningsselskapet er meg en gåte.

Vegdirektoratet har jeg ikke varslet, så vognkortet står på en helt annen adresse enn jeg har nå. Motorvognregisteret har tilgang til folkeregisteret, så jeg ser ingen hensikt i å sende flyttemelding til dem. Ikke har de epostadressen min heller. Hverken en av de private eller den jeg har på nåværende jobb.

Er det ikke slik at den som kom på mail er en avgift til Småbåtregisteret ? Totalmedlemskapet til RS er separat ? Disse klistremerkene er det vel litt tidlig å vente på..?

Nettopp. Avgift til Småbåtregisteret som er tatt over av Redningsselskapet. Et av mine spørsmål, er om når det ble avgiftsbelagt å være registrert i småbåtregisteret.

Feks så registrerte min far en åpen båt i 1965. Den er ikke utmeldt av registeret, men den har ikke vært på vannet på 15 år. Den ligger opp ned og er egentlig spesialavfall. Han har IKKE fått noen mail om avgift på denne.

Totalmedlemsskapet er det jo en over som har fått på autogiro uten å ha godkjent det. Kommer det rett i nettbanken min, kan det bare stå der til jeg finner ut om jeg skal fortsette å være medlem eller om jeg skal vurdere andre løsninger. Jeg liker ikke helt fremgangsmåten med å sende ut faktura rett før jul som ser ut som en årsavgift, men som er en frivillig gave.. så kommer det en avgift for å være i et register og så kommer det klistremerkene og selve medlemsskapet.

Jeg skal bytte forsikringsselskap nå i vår, og da er Pantaenius en av kandidatene. De dekker utgiftene til de tjenestene redningsselskapet gjør uten egenandel, så det er fullt mulig det er den veien det går. Jeg ville jo helst vært med å støtte redningsselskapet da jeg mener de gjør en bra jobb, men det er noe med pengeinnkrevingen og grådigheten her jeg får litt vond smak i munnen av.

RSL

Jeg fikk mail idag vedlagt faktura for avgift til Småbåtregisteret - 200kr. Syns dette var en grei måte å få det på.

Har ikke sett noe til faktura på medlemsskapsavgiften til RS ennå.

Hvor mange ganger før har du betalt årsavgift til småbåtregisteret?

(jeg innrømmer så gjerne at jeg kanskje betalte det i fjor også, men jeg kan ikke huske at jeg gjorde det og i hvertfall ikke til Redningsselskapet og i hvert fall ikke etter å ha mottatt faktura på mail.)

RSL

Hvor mange ganger før har du betalt årsavgift til småbåtregisteret?

(jeg innrømmer så gjerne at jeg kanskje betalte det i fjor også, men jeg kan ikke huske at jeg gjorde det og i hvertfall ikke til Redningsselskapet og i hvert fall ikke etter å ha mottatt faktura på mail.)

RSL

Njaa... jeg ser av arkivet i nettbanken at jeg betalte 200kr til Småbåtregisteret også i februar 2012, men fant ikke noen tilsvarende sum for 2011. Tror nok den i 2012 kom som vanlig giro..

Har du i motsetning til meg godtatt å få tilsendt faktura på mail?

Hva skjer med alle de som eier båt som har byttet jobb eller epostadresse i 2012?

jeg har akseptert det.

Skulle jeg bytte epostadresse, så må jeg melde det til dem som bruker epostadressen, akkurat som jeg må gi beskjed om annen adressebytte.

Jeg fikk mail idag vedlagt faktura for avgift til Småbåtregisteret - 200kr. Syns dette var en grei måte å få det på.

Har ikke sett noe til faktura på medlemsskapsavgiften til RS ennå.

Nettopp - Småbåtregister-avgiften var det jeg fikk regning på. Enda bedre hadde det vært om de hadde tilbudt e-faktura, slik at den hadde kommet i nettbanken, uavhengig av epostadresse. Skulle jeg da finne på å skifte bank, så måtte jeg naturligvis ha meldt det også til dem som jeg får e-fakturaer fra.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Praktiske spørsmål?

Jeg som flere andre av dere lurer på denne avgiften til småbåtregisteret.

Jeg trodde det var en engangsavgift da vi meldte oss inn? Eneste grunnen for meg å stå i registeret er for å ha sporbarhet på båtene. Jeg fikk også regning på mail. 300,- for to båter. Hva skjer om jeg ikke betaler? Blir jeg da utmeldt? Får evt. nye eier problemer med å registrere båten senere? Andre saker?

Det er ikke summene jeg reagerer på, men måten RS gjør dette på. Når man ser tilbake på det "tiggebrevet" som fremstod som regning, Totalmedlemsskap som inbefatter Falken, noe jeg ikke vil ha på båt etc, synes jeg de er litt vel kreative for tiden. Spørs om også jeg vurderer å kutte ut RS veldig snart. Skal sjekke med Terra forsikring hva de dekker før jeg betaler årets Totalmedlemsskap.

Jeg synes det er svært greit med e-faktura. Da får jeg påminning fra banken pr e-post når regningen er klar til betaling i banken. Posten stoler jeg ikke på. Nesten ukentlig får vi feiladressert post. Selv er jeg nøye med å levere den videre til rette vedkommende (eller levere den på posten), men hva med det som skulle til meg og havner hos andre? Kan jeg stole på at de er ansvarlige og videreformidler dette? Kona har flere ganger det siste halvåret ikke fått et ukeblad hun abonnerer på. Mistanken er da selvfølgelig at den som har fått dette bladet feilsendt, bare beholder det. Forlaget sier at bladet er sent, men sender selvfølgelig nytt i anonym konvolutt. Og hva med usikrede postkasser? Der kan jo hvem som helst stikke hånden nedi og rappe det de vil ha. Nå har vi postkasse rett utenfor døren med en viss kontroll, men posten har nå forlangt samlestativ langt unna og utenfor synsvidde. Da blir det i hvert fall lås på kassen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men dette småbåtregisteret og denne årsavgiften.......

Hva er det egentlig vi betaler for?

400 kr i innmelding er fair nok. Vi får plastkort og disse klistremerkene med registreringsnummer. I tillegg skal jobben med å registrere båten betales.

Men, i da RS overtok registeret var årsavgiften 100 kr. Rent overskuddsmessig havna de på 4 mill første år.

Så økte de årsavgiften til 175 kr, og de dro inn i underkant av 30 mill. Hva slags overskudd de satt igjen med veit jeg ikke, men Toll og Avgift administrerte i sin tid registeret med 5 personer, 1,5 mill i overskudd og planer om å redusere Det som den gang bare var en engangsavgift.

Vet ikke hvor RS har lagt seg? Kan ikke være noen liten flokk siden de nå er oppe i 200 kr. fra i underkant av 150 000 eiere/190 000 registrerte båter.

Skal de finansiere drifta av selve RS, får de gjøre det åpent og ærlig. Ikke mer eller mindre fordekt gjennom småbåtregisteret.

Med all respekt for selskapets utfordringer for å drifte båtene, men dette synes jeg, i beste fall, er urent trav.

Og det er, sett ut i fra nylig og høyst grumsete historie i selskapet, det siste de trenger.

Har ikke fått noen form for innbetalingsvarsel, og samme kan det være for min del.

Redigert av busterx (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...