kjellboe Startet 11.Februar.2013 Del på Facebook Startet 11.Februar.2013 Jeg lurer litt på og bytte motor, jeg har en 1991 30 hk evinrude nå og kunne tenke meg noe tilsvarende. Jeg driver med dorging og starter gjerne dorginga fra der båten ligger og ender opp der igjenn, det betyr at jeg må ha en motor som takler og gå bare på tomgang uten og gå sur... Jeg trenger også mer lading. Er det noen spesiell motor jeg bør vurdere, eller vil en hvilken som helst evinryde e-tec, eller 4-takter takle dette? Jeg tenkte ikke og kjøpe nytt da det blir for dyrt... -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Skal du ha en motor som er holdbar de neste 40 årene, kjøper du deg en relativt ny 2-takter.. 2-takteren går ikke sur på tomgang om du begrenser oljeinnblandingen til et minimum.. skal du ha en ren dorgmotor er alikevel en 4-takter å foretrekke.. jeg selv kunne aldri ha tenkt meg noe annet en 2-takter etter flere firetaktere de siste årene. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Mox1 Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Er enig med Alternes. Hadde en evinrude e-tec, kunne dorge en hel kveld uten problemer, eneste minuset var litt vibrasjoner (som du slipper med 4-t). Men m.t.p vedlikehold og antatt levetid på motoren vil jeg også anbefale en nyere 2-t. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Hva med en brukt 4-5hk totakt på egen brakett, koblet til hovedmotoren slik at du får styring etc. Da går totakteren på litt høyere turtall slik at den ikke går sur, og disse småmotorene går jo utrolig billig. Og du sparer driftstimer på hovedmotor. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
kjellboe Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Det blir ikke en ekstra dorgemotor, for mye ekstra mikk makk :) Mulig det blir en evinrude E-tec ja... Så disse kan kjøres på tomgang i timesvis uten problem? Hvordan er ladinga på de? Hvordan ligger Yamaha i forhold til Evinrude? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Det stemmer.... e-tec'en kunne kjøres i timevis på tomgang uten antydning til fusking / soting.Men det med ladinga er et poeng, har hatt 2 e-tec'er...- 150 hk, 2010 mod, ladet mer enn nok på alle turtall - 90 hk, 2008 mod, ladet ikke skikkelig før 1500 rpm, kunne få lav spenning alarm hvis jeg brukte mye strøm og bare kjørte tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Jeg driver med dorging og starter gjerne dorginga fra der båten ligger og ender opp der igjenn, det betyr at jeg må ha en motor som takler og gå bare på tomgang uten og gå sur... Du bør uansett legge inn en spurt en stund før du stopper. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Hadde jeg vært deg så ville jeg ha vurdert en Tohatsu 30 hk 4 takter,hadde en slik en på min forrige båt .Jeg dorget mye med den motoren og på de 5 årene jeg hadde den så var det aldri noe problemer av noe slag ,den gikk som en klokke Den var utrolig fin på drivstoffet, kunne dorge hele dagen på en 5-6 liter . http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39680795 Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Både Evinrude og tohatsu har 15 amp tilgjengelig. http://www.evinrude.com/en-US/engines/ETEC_INLINES/ETEC_30_INLINE , http://tohatsu.com/outboards/30_4st_spec.html Husk at Evinrude 30 har trollingkontroll, dvs at du kan justere turtallet i trinn på 50 omdr med knapp på konsollen. Du får heller ikke en 4 takter til å gå så sakte på tomgang heller, hvis det er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Hadde en Yamaha F40B , 3 sylindret 4T som også fåes som 30hk. Den gikk som et urverk, ville ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpt en slik på nytt Også en sterk motor med sine 747cc, vil tro den enkelt parkerer den gamle evinruden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Folk I Båt Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Alle Yamaha sine motorer omkring den størrelsen du er ute etter har "trolling mode" der du kan stille turtallet langt ned under normal tomgangshastighet. Et meget bra system der jeg ennå har til gode å oppleve problemer. Skulle også bare mangle med dagens elektroniske motorstyringer. Suzuki leverer dette på sin DF 40, men som ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Det frister med evinrude i og med at det er mye mindre vedlikehold på de... Hvem årsmodell bør jeg se fra? Er det greit bare det er e-tec? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Jeg har hatt flere motorer. Masse totaktere av gamletypen. De fleste har gått greit på tomgang, og fungert bra og vært sprek.. Men når spørsmålet er en motor spesielt egnet til dorging så skjønner jeg ikke helt hvorfor 2-takter anbefales.. Selv e-tec produserer litt røyk som lukter.. Ville helt klart gått for en lukt og nesten støyfri 4-takter.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vbunn Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 (redigert) Nå er det jo artig meg ordlyden "den gamle evinruden" da det kanskje er den mest moderne 30 hesteren. Btw Yamahaen er et søkke på nesten 100 kg avhengig av konfig. http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/utenbordsmotorer-firetakt/f40-f30.aspx?view=techspecs Jeg har ikke dorget med 30 hk, men med 60 hk og har tilgode å kjenne noe som helst lukt der. Den gikk også svært jevnt. Å dorge med en moderne 4 takts motor er uproblematisk, men det er det med etec også. Jeg har tilgode å se en 4 takt rusle på 500 omdr. Redigert 11.Februar.2013 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Du får låne deg en Yamaha. Den går helt fint på 500 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Er det 30-40 hk du refererer til der? 70 hesteren klarer ikke å gå lavere en 620 o/min http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/utenbordsmotorer-firetakt/f70.aspx?view=features Jeg synes derfor det er litt rart at en 3 sylindret motor skal klare det når en 4 ikke gjør. Forbehold tas. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Er det ja. Du skal ikke se deg blind på motorstørrelse. Har en 2011 F80 stående som kan kjøres ned til 500 rpm. ifølge instrumenteringa. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 E-tec fungerer helt ok til dorging, den har lean burn modus i fra ca 1800 rpm og nedover. Direkte innsprøytede motorer(2T) bruker faktisk mindre fuel en 4T motorer på sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Der har du det, ifølge instrumenteringa. Der er det ofte for mye misvisning ute å går. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Min Verado sekser maler fint på 550 rpm uten å mukke. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 sekser er nå noe eget. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Der har du det, ifølge instrumenteringa. Der er det ofte for mye misvisning ute å går. Så det du sier er at turtelleren til Yamaha er feil? Motoren går ikke å regulere ned til 500 rpm? Burde ikke være store misvisningen på en pick-up som overfører digitalt (0/I) til et LCD display. Temmelig basic. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Dropp den yamaha diskusjonen, den hjelper meg ikke veldig... Hva jeg skjønner ut av dette er at alle dagens nyere motorer takler dorgefart uten og surne til... Men hvor gammel motor kan jeg kjøpe og fremdeles få en som vil ha disse fordelene? (og minst 15A lading) -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Btw Yamahaen er et søkke på nesten 100 kg avhengig av konfig. Min var 92 kg, Evinrude i samme konfig er : E30DTL 183 lbs / 83 kgs Der kommer det vel helt an på hva slags båt den skal på - ikke alle båter som takler et søkke på 83kg så godt heller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.