Jump to content

Støpe blykjøl

elskerseiling

Recommended Posts

Har en seilbåt hvor jeg helst skulle gjort noen kjølmodifikasjoner.
Den har en kjøl som er hul i den nedre 1/3, grunnet IMS(rating) regler på begynnelsen av 2000 tallet så vidt jeg har skjønt. Båtene ble straffet for stabilitet. Det er flere tilsvarende båter i europa som har gjort denne endringen da båten blir mer stabil både for turseiling og selvfølgelig i regatta.
Vi har et håp om å få fyllt denne med bly som jeg har liggende i kjølsvinet. Den nedre delen kan skrues av og det kan tas avstøpning av denne for så å støpe finnen i bly. Vi har tatt ca volum av den og den rommer 500-600kg. Ca 85cm høy. 1.2 m i lengderetning øvre og 80cm i lengderetning nedre. Største tykkelse ca 15cm. Merk at dette er en finnekjøl.
Kjenner dere til noen som har jobbet med bly og kan være behjelpelige? Alle tips tas imot med kjempetakk

Bly har lavt smeltepunkt så det skal ikke så avansert utstyr til. Lag form av betong og en mal for å bore hull til festeboltene. Søk på "lead bulb keel" på Youtube så finner du noen videoer av hvordan det kan gjøres. En bekjent i Litauen har også støpt om kjølen fra L-til finne med torpedo på samme måte (ligger også på Youtube). Bare husk vernemaske om du skal støpe selv.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...