glalaksen Startet 11.Februar.2013 Del på Facebook Startet 11.Februar.2013 Det ble en dårlig overskrift, men satser på at den blir godkjent. Har en 170 HK Iveco fra 1999. (husker ikke betegnelsen i farta) Den ligger så vidt over 600 på tomgangen og forstår det slik at den skal ligge på 850-900 rpm??? I så tilfelle, er det bare å justere opp tomgangen, eller er det noe annet vi må tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Ingen som har forslag? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 (redigert) 850-900 rpm låter högt för en dieselmotor i den storleksklassen. Kring 600 borde vara mer vad man väntar sig. Det som skall uppnås är väl att motorn går jämt och mjukt - obelastad såväl som när den driver båten på tomgång? Samt att man ju vill kunna köra med rimligt långsam fart i hamn. Redigert 12.Februar.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Hvis det er en skrue som armen til gasspådraget ligger an mot, ville jeg prøvd å justere litt på denne. Min Ford har en slik, så jeg justerte tomgangen greit opp der. Hvis den ikke har en slik derimot, bør du nok skaffe deg en manual til motoren som beskriver hvordan tomgang skal justeres. Vær obs på at mange motorer har et system for ekstra pådrag ved kald motor, så pass på at den er god og gjennomvarm når du justerer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jakob T Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Dersom turteller er tatt ut fra dynamo,kan slitte kilereimer gi for lavt turtall.Derfor bør faktisk turtall kontrolleres ,før ein starter med jusrering Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Jeg hadde ufrivillig for høy tomgang på min motor, ca 1000 omd, før jeg overhalte pumpa. Det jeg likte minst var følelsen av å mishandle giret. Følte innkobling ble brutalt med så høy tomgang, men om det betydde noe vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 det værste problemet er at når vi girer. F.eks legger til kai. Så høres det ut som båten vil kveles. må være rask å gi litt gass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.