ErikHM Startet 11.Februar.2013 Del på Facebook Startet 11.Februar.2013 (redigert) Hei! Jeg har nettop kjøpt meg en Yamarin 490 Big Ride med en Mariner 50 hk ELPTO- 1994 mod. :D Også Lurer på om noen har noe erfaring/kunskap om motoren (Er det pålitelige motorer, om det er muligheter for å trimme osv) eller båten? Har lest litt smått om båten, og så langt er det bare positivt! Setter pris på svar! Hilsen Erik ;) Redigert 11.Februar.2013 av ErikHM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Driftsinker den -94 modellen jeg hadde. Litt tørst, men det må man regne med når det gjelder eldre to-taktere. Muligens noe undermotorisert for båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Hadde en Yamarin 490 i 9 år.Var veldig fornøyd med den. Jeg hadde en Yamaha 75 på,og denne pakka gjorde ca.37 knop.Båten er trygg,stødig,og gir et solid inntrykk. Håper og tror du får mye glede av den. Lykke til. Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Brumm Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Kjøpte en Yamarin 490 Big Ride for en del år siden og har bare skryt å si om denne. Båten er fra 1998 og bakpå sitter en Yamaha Pro 75. Skroget er av beste Yamarin kvalitet, og føles trygt uansett hva du gjør med det. Det er god bæring i forskipet, så du slipper å bli våt i medsjø. Kjøring i krapp motsjø er noe værre, men med tanke på den korte skroglengden takler den dette greit og ikke værre enn andre tilsvarende båter. Jeg synes det kan være en fordel å dra på litt over bølgene. Da lander den mykt nok på ræva. Men dette krever trening og også en del mot. Og for evt passasjerer er slik kjøring ikke noe særlig. Båten har et klassisk og flott skjærgårdsbåtutseendeI, men i fjor lakket vi den lyse blå stripa om til mørk blå, og dermed fremstår den som enda mer moderne. Det eneste jeg er misfornøyd med er gelcoatkvaliteten. Det er nesten umulig å holde skroget blankt gjennom hele sommeren. Har brukt bl a Maguire One Step, men det nytter ikke. Matt blir det etter noen uker uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ErikHM Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Takker for svar! Det er vel det inntrykket jeg har fått av båten som dere beskriver. At motoren er underdimensjonert kan nok stemme. Jeg har hørt at denne Marinern egentlig er en 65hk. Er det noen som vet om dette stemm?er Sitér dette innlegget Link to post
dekksgutten Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Har hatt tilsvarende med 85hk yamaha...stødig og grei båt.....ser andre skriver om undermotorisering....det vil jeg tro.. Med 85 greide jeg vel ca 40kn. Det elektriske i disse åpne yamarinbåtene er vel ikke noe særlig,men det er jo meget enkelt og bytte da Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
ivar Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Jeg har hørt at denne Marinern egentlig er en 65hk. Er det noen som vet om dette stemm?er aldri hørt om, tester fra den tid viser vel at den ytte omtrent som de andre i 50hk klassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ErikHM Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Jeg leste i båtmagasinet at eldre 50hk to takts motorer egentlig er en plombert 60/65hk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Du kan jo kjøre en sesong med motoren som den er først,og gjøre deg opp din egen mening om motoren er for liten eller ei.Så kan du jo bytte motor etterhvert. Det kommer jo an på hva du skal bruke båten til og hvor mange du skal ha med. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
ErikHM Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Jeg kommer nok til å gjøre det :) Er det noen som vet sånn ca. hvor fort båten går med en 50hk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Jeg leste i båtmagasinet at eldre 50hk to takts motorer egentlig er en plombert 60/65hk ;-) noen er nedtrimma 60hk, andre er "opptrimma" 40hk. Denne Mercury/marineren deler blokk med 60hk , men hva som evt må byttes for å bygge om vet jeg ikke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snekkerbod Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Jeg kommer nok til å gjøre det :) Er det noen som vet sånn ca. hvor fort båten går med en 50hk? Tipper 25-26 knts Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Tidligere eier kan vel si noe om farten med din båt? Jeg tipper 28-30 knop.Min gjorde 32-33 da jeg testet den med 65 Suzuki(også med povertrim) Og som sagt tidligere ca 37knop med 75 Yamaha :-) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
ErikHM Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 (redigert) Kjøpte den av et firma/båtbutikk. De prøve kjørte ikke båten, så de vet ikke hvor fort den går :/ Redigert 12.Februar.2013 av ErikHM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Fire kamerater i 17 årsalderen satt ofte sammen på aktertofta i vår 490, og selv da fikk de den opp i plan. Ganske store typer alle sammen. Yamaha 75 hk totakt. Ellers er det å anbefale å trimme motoren helt inn under de fleste forhold. Da får skroget lengst mulig vannlinje, og det går mykest mulig i sjøen. Er det flatt vann kan man trimme ut stammen så mye det går og dermed få noen knop ekstra. Men da er jo skroget kilent kan man si, og er det bølger får du harde slag. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 En ting til, sørg for få å smurt opp styrewiren med vannfast grease eller bedre: be om å få skiftet hele greia. Motorbrønnen på denne jeepen er såpass smal at for å få av styrewire for smøring eller bytte må motor løsnes fra beddingen og heises opp et stykke. Skikkelig knot, og dette må man gjøre hvert år, spesielt hvis wiren er gammel. Sitér dette innlegget Link to post
ErikHM Svart 13.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Takker for tipsene. Skal sjekke wieren og trimme motoren :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.