Jump to content

Noen som kan fortelle meg litt om Yamarin 490 og Mariner ELPTO-94?


ErikHM

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettop kjøpt meg en Yamarin 490 Big Ride med en Mariner 50 hk ELPTO- 1994 mod. :D

Også Lurer på om noen har noe erfaring/kunskap om motoren (Er det pålitelige motorer, om det er muligheter for å trimme osv) eller båten? Har lest litt smått om båten, og så langt er det bare positivt!

Setter pris på svar!

 

Hilsen Erik ;)

Redigert av ErikHM (see edit history)
Link to post

Hadde en Yamarin 490 i 9 år.Var veldig fornøyd med den. Jeg hadde en Yamaha 75 på,og denne pakka gjorde ca.37 knop.Båten er trygg,stødig,og gir et solid inntrykk.

Håper og tror du får mye glede av den.

Lykke til.

 

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Kjøpte en Yamarin 490 Big Ride for en del år siden og har bare skryt å si om denne. Båten er fra 1998 og bakpå sitter en Yamaha Pro 75. Skroget er av beste Yamarin kvalitet, og føles trygt uansett hva du gjør med det. Det er god bæring i forskipet, så du slipper å bli våt i medsjø. Kjøring i krapp motsjø er noe værre, men med tanke på den korte skroglengden takler den dette greit og ikke værre enn andre tilsvarende båter. Jeg synes det kan være en fordel å dra på litt over bølgene. Da lander den mykt nok på ræva. Men dette krever trening og også en del mot. Og for evt passasjerer er slik kjøring ikke noe særlig. Båten har et klassisk og flott skjærgårdsbåtutseendeI, men i fjor lakket vi den lyse blå stripa om til mørk blå, og dermed fremstår den som enda mer moderne.

Det eneste jeg er misfornøyd med er gelcoatkvaliteten. Det er nesten umulig å holde skroget blankt gjennom hele sommeren. Har brukt bl a Maguire One Step, men det nytter ikke. Matt blir det etter noen uker uansett.

Link to post

Har hatt tilsvarende med 85hk yamaha...stødig og grei båt.....ser andre skriver om undermotorisering....det vil jeg tro..

Med 85 greide jeg vel ca 40kn.

Det elektriske i disse åpne yamarinbåtene er vel ikke noe særlig,men det er jo meget enkelt og bytte da

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Jeg har hørt at denne Marinern egentlig er en 65hk. Er det noen som vet om dette stemm?er

 

aldri hørt om, tester fra den tid viser vel at den ytte omtrent som de andre i 50hk klassen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du kan jo kjøre en sesong med motoren som den er først,og gjøre deg opp din egen mening om motoren er for liten eller ei.Så kan du jo bytte motor etterhvert.

Det kommer jo an på hva du skal bruke båten til og hvor mange du skal ha med.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Jeg leste i båtmagasinet at eldre 50hk to takts motorer egentlig er en plombert 60/65hk ;-)

 

noen er nedtrimma 60hk, andre er "opptrimma" 40hk. Denne Mercury/marineren deler blokk med 60hk , men hva som evt må byttes for å bygge om vet jeg ikke

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tidligere eier kan vel si noe om farten med din båt? Jeg tipper 28-30 knop.Min gjorde 32-33 da jeg testet den med 65 Suzuki(også med povertrim)

Og som sagt tidligere ca 37knop med 75 Yamaha :-)

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Fire kamerater i 17 årsalderen satt ofte sammen på aktertofta i vår 490, og selv da fikk de den opp i plan. Ganske store typer alle sammen. Yamaha 75 hk totakt. Ellers er det å anbefale å trimme motoren helt inn under de fleste forhold. Da får skroget lengst mulig vannlinje, og det går mykest mulig i sjøen. Er det flatt vann kan man trimme ut stammen så mye det går og dermed få noen knop ekstra. Men da er jo skroget kilent kan man si, og er det bølger får du harde slag.

Link to post

En ting til, sørg for få å smurt opp styrewiren med vannfast grease eller bedre: be om å få skiftet hele greia. Motorbrønnen på denne jeepen er såpass smal at for å få av styrewire for smøring eller bytte må motor løsnes fra beddingen og heises opp et stykke. Skikkelig knot, og dette må man gjøre hvert år, spesielt hvis wiren er gammel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...