Jump to content

Helt ny Yamabisi (Yamaha Kina kopi) hadde knekt propellaksel


Sanders

Recommended Posts

Er det ikke nå engang slik at omtrent alle utenbordsmotorprodusenter får komponentene sine produsert i kina for tiden, for maksimal profitt og lavest mulig holdbarhet for salg av nytt?

 

Jeg kjøpte meg en slik sykkelmotor fra http://www.rezer.no/ (MAYD IN CHINA() for en stund siden. Her presiserer de at motorene holder lav standard og ikke er av noe nevneverdig kvalitet men at man får det man betaler for. Det som derimot er oppsiktsvekkende er at jeg for en stund siden kom over et agregat på coop byggmix til drøye 7000 kr! ved en nærmere titt så viste det seg at bensinkrana på dette agregatet var identisk med krana på min lille billige sykkelmotor! Altså så er mest sansynelig dette dyre merke agregatet produsert på samme fabrikken som min billige og omtalte lavkvalitetsmotor! dette bør jo få enhver til og tenke seg om.

 

så denne Yamabisien din er kanskje ikke så verst alikevel når det kommer til markedets generelle kvalitet?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

"kina-vare" kan være så mangt. Alt fra merkevarer produsert under streng kvalitetskontroll, og med bra råvarer. Til kopier uten kontroll, og med billigst mulige råvarer. Ikke alltid lett å vite hva man får... Og at ting "er produsert på samme fabrikk som..." trenger ikke å være garanti for noe som helst... :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hehe, har en Kinamoped ''kinakopi av yamaha scooter'', men den bare går og går uansett værforhold. Lite bensin drikker den au.. :wink:

 

Når det kommer til dette med selskapet som plutselig lukket nettsiden og annonsene sine, har jeg alle navn, og nr + adresser jeg trenger. Om ting skulle forverre seg har jeg mine egene planer om hvordan jeg vil handle, og få reklamert motoren. :yesnod:

Link to post
Guest Avmønstret#

Med tanke på hvor mye rust det var der så tror jeg ikke på at den har vært prøvekjørt i tank, jeg tipper motoren har blitt prøvd, i saltvann, og retunert av noen og så har den fått seg en real trøkk "bak der" på ett eller annet tidspunkt. Og med tanke på at trøkken har vært stor nok til å knekke akselen så tror jeg at jeg ville fått byttet motoren for en slik trøkk kan vel også ha skadet gearhuset?

 

Sånn forøvrig skjønner jeg ikke at det er mulig, har aldri sett ett akselbrudd på den måten, men har ikke allverdens erfaring med påhengs heller da... skjønner ikke at det er mulig.

Link to post

Ingen kinahets her i gården nei.. Og utalelser som at "VI" ønsker samsvarer lite med virkeligheten. Det er ikke det norske folk eller andre folk for den saks skyld som har flyttet produksjonene til utlandet og ruinert europas egen produksjon.. dette er det storfinnansen/ storkapitalen med deres innvestorer og aktører som har lagt grobunn for, for større personlig gevinst til de som sitter på toppen. Det at vi kjøper kina produkter har jo ikke med at vi ikke ønsker motorer, etc produsert i våre egne land men med at vi ikke har noe valg..for ikke mange tiår siden hadde norge titals med motrprodusenter og mange motoren var også rene norske motorer.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Fikk endelig kontakt med sjefen der, og han hadde akkuratt sett bildene jeg hadde sendt inn. Han var virkelig sjokkert over det som ble vist på bildene.. Kommer en mekkaniker i morgen for å se på bildene.

 

Pga den nedstengte nettsiden, forklarte han at nettsiden er nede pga ny nettside er under oppbygging, og skal være klar innen en måned.

 

Forklarte han at dette er en alvorlig feil i produktet, og at jeg vurderte å reklamere hele motoren! Får nå se hva jeg gjør. :lol:

Link to post
Og utalelser som at "VI" ønsker samsvarer lite med virkeligheten. Det er ikke det norske folk eller andre folk for den saks skyld som har flyttet produksjonene til utlandet og ruinert europas egen produksjon..

 

Nåja , vi , forbrukerne bidrar vel ikke så rent lite når vi hele tiden etterspør billigere og billigere varer - og bryr oss mindre og mindre om kvaliteten. Er jo så billig at det er jo bare å kaste og kjøpe ny om det går istykker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

To tilsynelatende identiske produkter fra forskjellige leverandører kan ha helt forskjellig krav til materialkvalitet selv om varene er støpt i samme form. De som bestiller produksjonsjobben spesifiserer akkurat det de vil ha.

 

Det kan også være indre forskjeller man ikke ser fra utsiden (forskjellig godstykkelse osv). Dette oppdager man gjerne ikke før noe skjer.

 

Noen må også få dekket F&U-utgifter for utvikling av produktet, mens kopisten slipper billigere unna. En økonomisk ulempe for de som utviklet produktet.

 

Man kan få veldig gode kopiprodukter, men kan også få noe billig dritt. Kopistene har gjerne mye dårligere serviceapparat og yter ikke noe utover det de må i hht norsk forbrukerlovgivning.

 

Og før noen kommer med sine suksesshistorier med billigkopier - jeg er helt klar over at mange er fornøyd. Det koker vel ned til forventningsnivå, realitetsbehandling og bruksmønster. Og tør jeg skrive det... Flaks?

 

Det er også de som er uheldige med dyre originalprodukter, så pendelen slår begge veier.

 

Noen kjenner alltid noen eller har hørt om noen, uansett hvilken leir man tilhører.

 

Om man vil betale mer for å få et kjent merke og (kanskje) bedre kvalitet og support får bli opp til den enkelte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Man kan få veldig gode kopiprodukter, men kan også få noe billig dritt. Kopistene har gjerne mye dårligere serviceapparat og yter ikke noe utover det de må i hht norsk forbrukerlovgivning.

 

Og før noen kommer med sine suksesshistorier med billigkopier - jeg er helt klar over at mange er fornøyd. Det koker vel ned til forventningsnivå, realitetsbehandling og bruksmønster. Og tør jeg skrive det... Flaks?

 

Minner meg om en kamerat som er bonde. Han er lei av å miste/få ødelagt dyre klokker og kjøper heller noe billig som kanskje holder 2 år.

En gang kjøpte han fra en av disse småkatalogene som kommer i posten, 2 stk klokker med analog og digital visning. Da han fikk de viste viserne seg å være malt på - men digitaldelen funka utmerket. Så han var likevel fornøyd til prisen. Og da den ene klokka ble mista og nr 2 knust, så var det å få bestilt opp 2 nye av samme type.

Disse 2 var ikke like gode, tror begge takket for seg innen 6 måneder :pray:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
En gang kjøpte han fra en av disse småkatalogene som kommer i posten, 2 stk klokker med analog og digital visning. Da han fikk de viste viserne seg å være malt på - men digitaldelen funka utmerket. Så han var likevel fornøyd til prisen.

Kjøpte han "Ti-på-to"-klokkene som ble annonsert for 15-20 år siden? De hadde klokkevisere som viste ti på to malt på skiven. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Kinaproduserte kopier står nok generelt for en lavere kvalitet enn originalen, men de kan produsere skikkelige kvalitetsvarer også. For eksempel kameraprodusenten Nikon får laget flere produkter i Kina. Har noen objektiver til kameraet mitt, bare et av objektivene er produsert i Japan, resten er fra Kina og Malaysia. Dette er dyre og solide kvalitetsobjektiver.

 

Vil tro Kina kan produsere vel så gode produkter som noen andre, så lenge de har noen bak seg til å sette strenge krav eller at de velger å produsere andre ting ut fra at varene skal være skikkelige. Noe jeg mistenker Yamabisi (og lignende kopimotorer) dessverre ikke er. Til 5000kr må man gjerne forvente litt slurv, men at noe så vesentlig som propellakslingen knekker tvert av vil jeg påstå er en stor mangel :wink:

Link to post

Vel, har hatt en del kina styr i hjemmet noen år nå, og scootern jeg bruker til butikken og jobben med er jo laga i kina. Den er faktisk en kopi av en Yamaha scooter, som fortsatt selges den dag idag.

 

Fungerer usedvanlig bra til å være kina. Innkjøpsprisen ligger på rundt 3.400 norske Kr, så kvalitet til billig pris er faktisk et faktum på denne. Link te kjerra: http://www.youtube.com/watch?v=PogCGVtk_f8

 

 

Anngående påhengsmotoren, så vil jeg gi den et forsøk om motoren blir reparert her i lokalområdet, men må jeg reise helt til Asker og tebake, og så tilbake dit for å hente den igjen, takker jeg neitakk og krever pengene tilbake.

 

Blir spennende å se hva de kommer frem til. :wink:

Link to post

Jeg har en 15 hk Hidea påhengs. Denne er også identisk med Yamha 15 hk. Hadde litt trøbbel med den en periode, men etter å ha byttet ut jordingskablene til coilene ser det ut til at den har blitt helt fin igjen. Denne bruker vi daglig i karibien. Sluker fort unna 20-30 liter bensin i uka, så den har virkelig fått kjørt seg de siste månedene. Det er ingen tvil om at en kan få både gode og dårlige produkter fra kina, men vil poengtere at vi også har møtt mange andre som har hatt trøbbel med sine påhengsmotorer. Det er ikke lenge siden vi lå på Happy Island og drakk øl... Her må man komme ut med jolle. Førstemann som skulle hjem var en franskmann med ca ett år gammel yamaha 5 hk (4-takt, modellen med "retrodesign"). Han måtte dra minst 10 ganger i snora før den startet, dessuten var støynivået vanvittig og motoren var nesten større enn vår 15 hk. Nestemann hjem hadde en suzuki 9,9 4-takt, maks 5 år gammel. De bare drev ut over mens motoren stoppet gang etter gang. Til slutt vippet de opp motoren og rodde hjem igjen. Etter det var det et engelsk par sin tur med en 10 hk mercury 2-takter. Denne startet etter 5 trekk og så ut til å fungere fint hele veien hjemover (til de kjørte på et koralrev så hele motoren ble slått opp). Når vi skulle hjem startet kineseren på første trekk og fungerte utmerket hele veien. Hadde også en kinesisk scooter fra Jula som fungerte utmerket de to årene jeg brukte den. Tror jeg kjøper en lik til småkjøring når jeg kommer hjem igjen. Dessuten var det bare å kople bort en ledning så gjorde den ca. 80 km/t på flat mark :lol: Etter å ha sett hvor mye folk sliter med påhengsmotorene sine her i Karibien er jeg faktisk ikke så skeptisk til påhengsmotoren lengre. Det ser ut som alle har forskjellige problemer med motorene siden. vår har fungert utmerket både på mange timers dorgeturer og til alle daglige gjøremål. Dessuten er den ganske lettstartet og forholdsvis lett (36 hk tror jeg, 15 hk 2-takt) så inntil videre er planen om kjøp av ny motor lagt på hylla :thumbsup:

Link to post

Blir litt i tvil nå da jeg nettopp har kjøpt meg en kinesisk Utv. Linhai cuv 400. Men da kom jeg til å tenke på alt skrytet Yamaha for her på forumet og finner da litt trøst for ser jeg på annonser for samme Utven i usa heter den der Linhai Yamaha Bighorn. Så viser det seg da at Yamaha eier over 20% av denne fabrikken som også produserer det meste av mindre motorer for scooter/atv/utv markede for dem. Så om du kjøper Yamaha kan motoren like godt være kinesisk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Lenovo, ZTE og Huawai er Kinesiske innen elektronikk. Volvo er kinesisk. Hvor produseres Iphone? Elkem er blitt Kinesisk.Listen er lang.

 

Kina har produsenter i alle leire. Produserer meget bra og mindre bra produkter.

Hovedandelene av aksjene i volvo ermeid av Kinesike innvestorer. Volvo AB er fortsatt svenskt og bilene blir bygd i Sverige og Belgia som Volvo altid har gjort. Dette gjelder da også Volvo Penta etc.

 

 

Link to post
Jeg har en 15 hk Hidea påhengs. Denne er også identisk med Yamha 15 hk. Hadde litt trøbbel med den en periode, men etter å ha byttet ut jordingskablene til coilene ser det ut til at den har blitt helt fin igjen. Denne bruker vi daglig i karibien. Sluker fort unna 20-30 liter bensin i uka, så den har virkelig fått kjørt seg de siste månedene. Det er ingen tvil om at en kan få både gode og dårlige produkter fra kina, men vil poengtere at vi også har møtt mange andre som har hatt trøbbel med sine påhengsmotorer. Det er ikke lenge siden vi lå på Happy Island og drakk øl... Her må man komme ut med jolle. Førstemann som skulle hjem var en franskmann med ca ett år gammel yamaha 5 hk (4-takt, modellen med "retrodesign"). Han måtte dra minst 10 ganger i snora før den startet, dessuten var støynivået vanvittig og motoren var nesten større enn vår 15 hk. Nestemann hjem hadde en suzuki 9,9 4-takt, maks 5 år gammel. De bare drev ut over mens motoren stoppet gang etter gang. Til slutt vippet de opp motoren og rodde hjem igjen. Etter det var det et engelsk par sin tur med en 10 hk mercury 2-takter. Denne startet etter 5 trekk og så ut til å fungere fint hele veien hjemover (til de kjørte på et koralrev så hele motoren ble slått opp). Når vi skulle hjem startet kineseren på første trekk og fungerte utmerket hele veien. Hadde også en kinesisk scooter fra Jula som fungerte utmerket de to årene jeg brukte den. Tror jeg kjøper en lik til småkjøring når jeg kommer hjem igjen. Dessuten var det bare å kople bort en ledning så gjorde den ca. 80 km/t på flat mark :lol: Etter å ha sett hvor mye folk sliter med påhengsmotorene sine her i Karibien er jeg faktisk ikke så skeptisk til påhengsmotoren lengre. Det ser ut som alle har forskjellige problemer med motorene siden. vår har fungert utmerket både på mange timers dorgeturer og til alle daglige gjøremål. Dessuten er den ganske lettstartet og forholdsvis lett (36 hk tror jeg, 15 hk 2-takt) så inntil videre er planen om kjøp av ny motor lagt på hylla :thumbsup:

 

 

Kjøpte en ''BTM'' Scooter på jula her au, kinesisk 4takter. Begge ventilene var slitte innen jeg hadde kjørt den inn de 1000 første km. forbrant olje, og ble levert med skjeve felger. Desuten begynte knappene ved dimmen av lysene å ryke hvit røyk, og kortsluttet etter den første turen.. Takk of farvel til den kinesern..

 

Ble lite begeistret da disse bare er CE godkjente, og ikke ISO 90001 og ISO 90002 som de fleste andre kvalitetsmerker har innenfor produksjonen. :sad:

Redigert av Sanders (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...