Jump to content

Helt ny Yamabisi (Yamaha Kina kopi) hadde knekt propellaksel

Sanders

Recommended Posts

CE er ingen godkjenning. Kun produsentens påstand om at de oppfyller visse krav.

Enkelte produkter må ha CE-merking for å kunne selges innen EØS-området. CE-merket er produsentenes måte å informere tilsynsmyndighetene om at de grunnleggende sikkerhetskrav i regelverk som gjelder for produktet er oppfylt.

Ved å CE-merke produktet erklærer produsenten at sikkerhetskravene er ivaretatt, og at produsenten kan dokumentere dette. Det er viktig å merke seg at CE-merket ikke sier noe om kvalitetsaspekter ved produktet.

Kilde: http://www.regelhjelp.no/Emner-A---A-/CE-merking/

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

CE er vel ingen godkjenning i seg selv, heller bare at produsenten erklærer at produktet er lagt i samsvar med gjeldende lover og regler..?

edit: ble for sein der gitt :)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hovedandelene av aksjene i volvo ermeid av Kinesike innvestorer. Volvo AB er fortsatt svenskt og bilene blir bygd i Sverige og Belgia som Volvo altid har gjort. Dette gjelder da også Volvo Penta etc.

Og det stemmer helt sikkert. Poenget mitt er å belyse at Kinesisk industri bør tas på alvor. Men den takten de har på ivesteringer og oppkjøp, er Kina meget foroverlendte. De produserer nå alle sjangre, både mindre bra og meget bra produkter.

Vi sees!

Og det stemmer helt sikkert. Poenget mitt er å belyse at Kinesisk industri bør tas på alvor. Men den takten de har på ivesteringer og oppkjøp, er Kina meget foroverlendte. De produserer nå alle sjangre, både mindre bra og meget bra produkter.

Kinesisk industri bør tas på alvor på lik linje med resten av verden.. Det er ikke det handler om at kineserne ikke klarer og produsere god kvalitet eller ønsker og gjøre det osv.. problemstillingen med kvaliteten generellt jevnt over uansett hvor de er produsert er at finnansnæringen og aktørene som benytter seg av kinesisk industri gjør dette med de intensjoner å få varene produsert billigst mulig for høyest mulig profitt for de selv, samtidig ønsker og sørger de for at kvalitet og holdbarhet holdes på et minimum for og ikke bare å snyte oss for egen industri for høgere økonomisk gevinst for de selv, men også på holdbarheten for og kunne gjenta prosessen fortest mulig . verdier som yrkesstolthet og ettermæle er et ikke relevant moment for de som i dag styrer de multinasjonale konsern verden over.. her er det kun maksimal profitt og buisness som gjelder.

Så slik jeg har oppfattet det har generell dårlig kvalitet fra kina overhode ingenting med verken kinesere eller kina å gjøre. kvalitetsspørsmålet ligger nok nærmere wall street en hong kong!

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Volvo er kinesisk.

Hvor produseres Iphone?

Kina har produsenter i alle leire.

Volvo Personvagner er eid av ett kinesik holding selskap. Adm. Dir er fortsatt svensk, og ingenenting produseres i kina.

Volvo Penta, Volvo Trucks , Volvo Maskin og Deutz har forsåvidt ingenting med de kinesiske eierne å gjøre, og er eid 100% av Volvo AB.

Iphone er satt sammen i kina. Det stemmer, men de fleste delene og komponentene er produsert i sør-korea.

Nikon får laget flere produkter i Kina. Har noen objektiver til kameraet mitt, bare et av objektivene er produsert i Japan, resten er fra Kina og Malaysia. Dette er dyre og solide kvalitetsobjektiver.

Vil tro Kina kan produsere vel så gode produkter som noen andre, så lenge de har noen bak seg til å sette strenge krav eller at de velger å produsere andre ting ut fra at varene skal være skikkelige. Noe jeg mistenker Yamabisi (og lignende kopimotorer) dessverre ikke er. Til 5000kr må man gjerne forvente litt slurv, men at noe så vesentlig som propellakslingen knekker tvert av vil jeg påstå er en stor mangel :wink:

:yesnod: Her har du funnet sakens kjerne; Det blir uten tvil produsert en god del kvalitet i Kina. Både for Nikon og andre kjente og store merker. Dog ikke til gi bort priser. Kvalitet koster. Klart mye fra Kina kan være av god kvalitet selv om det er rimelig. Men ofte får man det man betaler for.

http://www.dn.no/dnBil/article598669.ece

http://www.nettavisen.no/motor/article459032.ece

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=150597

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=507168

Disse populære kinafresene som selges til rundt 6000 kroner og lavere holder faktisk respektabel kvalitet.

Honda-kopi motoren (Loncin) på 6,5 hk starter alltid lett og går pent.

Et par designfeil som hadde tatt dem få minutter å fikse, bl.a. en wire som går i for skarp vinkel og ryker etter 2-4 år er jo irritabelt men til å leve med.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

CE er vel ingen godkjenning i seg selv, heller bare at produsenten erklærer at produktet er lagt i samsvar med gjeldende lover og regler..?

CE merkingen forutsetter også en samsvarsærklæring fra et teknisk kontrollorgan (notified body). Dette er altså ikke bare en ærklæring fra produsenten. Her er det imidlertid flere veier til Rom. CE merkingen er således en bekreftelse på at produktet er sikkert å bruke. Det mange imidlertid ikke er klar over er at CE kun betyr at produktet er sikkert i bruk, det behøver overhode ikke å fungere!

Eg er nok kommet helt OT, men klarer ikke dy meg :wink: :

Kina kopi av Land Cruiser:

6dba4bfa47c445e48ab92b86b6d013cd-1-origi

"Dadi Automobile Group bygget en bil som stort sett er identisk, men som koster halvparten. Og hvor har de spart? Joda, på unødvendige ting som komfort, kjøreegenskaper og sikkerhet - hvilket har skaffet dem adskillige søksmål. Uansett ruller samlebåndene i Kina ufortrødent videre."

Kina Rollce:

d341ae8a990b454e8b737117446d4f50-1-origi

"Det kan godt hende det ligner en Rolls-Royce, men følelsen av å kjøre rundt i denne gigantiske sleden er garantert en helt annen. Geely baserte i flere år plattformene sine på gamle Daihatsu-modeller, men i dag bygger produsenten dem selv, hvilket ikke nødvendigvis er et pluss."

Kina Benz:

a4252c21ec5541c6958f7412b2354685-1-origi

"Har du og bankrådgiveren din alltid vært uenige om hvorvidt du har råd til en Lada eller en Mercedes? Kanskje det er på tide å kikke nærmere på Merrie 300 fra kinesiske Geely. OK, så har Mercedes bygget bil i over 100 år, mens Geely først startet for 11 år siden. Inntil da produserte de kjøleskap og motorsykler, men det er vel omtrent det samme? Mens Mercedesen kan leveres med V6- og V8-motorer, har Geely selvfølgelig kun fire sylindre og forhjulstrekk"

kilde:

http://fhm.no/article/35338-kinesiske-kopibiler/gallery/184033

http://www.tv2.no/underholdning/broom/bmwkopier-staar-og-stoever-ned-3461508.html

Disse populære kinafresene som selges til rundt 6000 kroner og lavere holder faktisk respektabel kvalitet.

Honda-kopi motoren (Loncin) på 6,5 hk starter alltid lett og går pent.

Har de fått fikset støpefeilen som gjør at blokka sprekker nå da?

En 10 år gammel briggsnstrapon får jobben gjort, om enn på en uraffinert måte. Det gjør ikke kineseren når blokka er sprekt, friksjonshjulet har kastet "gummien", eller drivreima er røket fordi det er en umulig oppgave å få to kilehjul til å stå på linje og reima er laget av lakris.

Naboen kjørte tidligere i vinter rundt i nabolaget og viste sitt nye glis av en fres, gul og fin. Ved neste snøfall kom det jommen meg traktor og ryddet hos ham. Tipper denne kommer til å holde lenge ja.

Naboen kjørte tidligere i vinter rundt i nabolaget og viste sitt nye glis av en fres, gul og fin. Ved neste snøfall kom det jommen meg traktor og ryddet hos ham. Tipper denne kommer til å holde lenge ja.

Jøss.... har vi samme nabo?

I alle fall, ved de siste snøfallene har naboen lånt min Honda TS970. Han nye Loncin fra i høst har mer eller mindre vært defekt siden desember, hvor jeg oppfatter at nettopp motor og friksjonshjul har vært gjengangere hver gang den er satt på tilhengeren.

Nå er prisforskjellen mellom disse antagelig ca. 35-36 båtlapper, så sammenligningen er kanskje urettferdig, men 6-7 tusen for en maskin som trives best på verksted når snøen laver ned er uansett 6-7 for mye. Naboen påsto innledningsvis at han nå også hadde fått Honda (-kopi), men igjen; "Same, same, but diffelent...".

Redigert av Tilde (see edit history)

Vi hadde et sant helvete med vår kliss nye Stiga snøfreser med 8 hp B&G-motor. Den stoppet alltid etter 10 min drift og var da umulig å starte etterpå. Måtte vente til dagen etter. Den ble levert på verksted som ikke fant noen feil. Vi fikk den tilbake med beskjed om at alt var bra, men da tok den fyr allerede på første prøveturen. Tilbake på tilhengeren og kjørt til forhandler for 2 gang som da mente de hadde funnet en feil, fortsatt same shit. 4. gang fant de fortsatt ikke ut noen ting og 5 gang (fortsatt samme vinteren, vi kunne ikke bruke den til snømåking en eneste gang, kun en liten prøvetur for å konstantere at den fortsatt ikke var i orden) kom et vanvittig smell hvorpå hele peilepinnen til olja ble skutt til helvete og all olja sto ut av freseren som en høytrykkspyler. Etter denne episoden og et halvt år med trusler om forbrukerrådet osv. fikk vi ny motor. Den ser ut til å fungere greit, men resten av snøfreseren er fortsatt det samme fortfærderlige rakleverket som det alltid har vært.... Mener å huske vi betalte ca. 15000 for denne freseren siden det var en forholdsvis kraftig sak av anerkjent merke, men kvaliteten var totalt fraværende. Maken til møkkamaskin har jeg aldri vært borti, dessuten er den tung og masse ekstraarbeid ved å finne frem tilhengeren midt på vinteren og få faenskapet opp på hengeren, kjøre ut til forhandleren, krangle, kjøre tilbake og ut igjen senere for å hente den når de har "fikset" den. Dette ble nok siste B&G-produkt for vår del...

En 10 år gammel briggsnstrapon får jobben gjort, om enn på en uraffinert måte. Det gjør ikke kineseren når blokka er sprekt, friksjonshjulet har kastet "gummien", eller drivreima er røket fordi det er en umulig oppgave å få to kilehjul til å stå på linje og reima er laget av lakris.

Mulig jeg har vært heldig med min 2008 Sierra Loncin da, eller så har det vært for lite snø de siste 4-5 vintrene.

Men jeg hadde min oppe til service (i stua hjemme...) og fant at friksjonshjulet og reimene var relativt OK, men jeg bytta utkasterreima uansett siden det var enkelt. Den originale framdriftsreima var faktisk Gates.

Viktig er det at wirene holdes stramme ellers slites nok friksjonshjulet og utkasterreim for fort.

Det viktigste var å få bytta ut dekkene, de var jo en vits... men det har de visst skjønt på senere årsmodeller.

Men jeg fikk tak i rimelige dekk fra ebay, men nå får man jo det meste av deler fra clas ohlson ser jeg, som kanskje passer.

Inbao som jeg handlet reservedelspakke fra var noe dyr på wirer og reimer....

zwz-stg6562c.jpgx_trac.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Vi hadde et sant helvete med vår kliss nye Stiga snøfreser med 8 hp B&G-motor.

Dette ble nok siste B&G-produkt for vår del...

B&S kanskje ?

B&S kanskje ?

Trykkleif... selvfølgelig B&S, ikke noe billig "kinadritt" (selv om jeg har mine mistanker om hvor freseren er produsert og hvorfor Honda av samme størrelse koster 2-3 ganger mer...)

En annen ting ang kina-påhengs... Jeg renset forgasseren på Hidea-kineseren forrige dagen og ble selvfølgelig nysgjerrig etter gasseren var plukket av og en kunne se rett inn i reed-ventilen. Jeg så selvfølgelig mitt snitt til å kanskje lure kinesern til å yte litt mer og plukket ut hele saken for å studere den nærmere. Utifra hva jeg kan se så er denne 100% identisk med Yamaha sin 15 hk. Det ser også ut til at boltmønsteret og resten av forgasseren er absolutt helt identisk med noen bilder jeg har liggende av en yamaha fra midten av 2000-tallet. Skal se om jeg får ut noen senere. Jeg ble nysgjerrig på denne reed-ventilen og gjorde noen søk på nett ang denne, åpning osv. Iflg. yamaha er de orginale 9,9 strupet ved denne ventilen, mens orginale 15 hk yamaha har økt åpningen til 6,1 mm... Jeg fant frem skyvelæret og målte for å se hvor mye den sto på på min motor... gjett hvor mye? Jeg demonterte hele forgasseren og reed-ventilen flere ganger for å sjekke litt forskjellige ting. Det som slår meg er at materialkvaliteten virker forbausende bra, mist på lik høyde med Mercuryen jeg hadde for noen år siden. Det skulle være interessant om noen kunne tatt noen nærbilder av sin Yamaha 15 hk-forgasser og se om det er noen forskjeller. Jeg har faktisk blitt ganske glad i denne motoren nå etter å ha brukt den hardt og daglig de siste 2-3 månedene. Den har fungert perfekt etter jeg skjøtet en ledning som muligens hadde ligget i klem og justerte litt på forgasseren. Heldigvis ser det heller ikke ut til at den bærer spesielt preg av at jeg ignorerte den fullstendig forrige vinter og lot den stå på jolla en hel vinter, med motoren vippet ned mens det både snødde og hele motoren var fastfrosset i lengre perioder :lipseal:

• 1 måned senere...

Fikk byttet undervannshus forrige uke fra forhandleren, og var ute på en testtur idag. Gikk som en klokke! Brukte ca 1 Liter bensin på blandet innkjøring i løpet av 1 og 1/2 times kjøring. Utrolig stillegående og effektiv liten sak.

Nå til problemet med den knekte akslingen. Når vi ankom Asker hvor BDG Marine sitt lager ligger, ble vi vist inn på lageret hvor dem skulle bytte undervannshuset. Mekanikeren var leid inn fra en annen marina lenger inn i oslo by for reprasjoner av andre Yamabisi påhensmotorer. Da vi kom inn på lageret sto det sikkert en 10-15 motorer lik min. Noen motorer hadde oppspist lagere, noen sto klare for service og noen for klargjøring etter demostasjonskjøring. Når vi viste ham akslingen som hadde knukket, så mekanikeren raskt feilen som hadde forrorsaket dette! En Syrefast skive var satt mot propell og aksling, noe som lager en slags ''spenning'' og koroderer metallet i akslingen. Når han så dette begynte han å lure på om dette kunne ha begynt å skje med dem andre påhensmotorer som har vært demo kjørt. En etter en motor slo han av gummituppene bak propellen, så akslingen knakk på noen motorer bortover, så disse ble helt ubruklige.. Altså en syrefast skive som ikke hadde noe der å gjøre i det heletatt! Han sa propellen skal også ha litt klaring mellom endestykket bak propellen (Gummiknotten passet perfekt til propellen så 2-3 mm klaring ble til). Ingen skive var nødvendig tross motoren ble levert med skiven. Nå kan jeg fint tenke meg det er mange andre yamabisi eiere der ute som kommer til å få et jævla unødvendig problem i fremtiden.

Redigert av Sanders (see edit history)

takke meg til en 2-sylindret gammel japansk 2-takter :smiley:

Når vi viste ham akslingen som hadde knukket, så mekanikeren raskt feilen som hadde forrorsaket dette! En Syrefast skive var satt mot propell og aksling, noe som lager en slags ''spenning'' og koroderer metallet i akslingen.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags legering det er i akselen :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...