Jump to content

Helt ny Yamabisi (Yamaha Kina kopi) hadde knekt propellaksel

Sanders

Recommended Posts

Link til oppstart, og raskere planing: http://www.youtube.com/watch?v=I6_KsHVkWwY

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags legering det er i akselen :confused:

Er nok ikke selve akslingen som er problemet, men den syrefaste skiven. Hadde man satt en syrefast skive på en ekte yamaha motor av samme type, hadde nok den og fått samme hendelse som min over tid.

Redigert av Sanders (see edit history)

Om du ser på bildene jeg la ut. I prinsippet trenger ikke skiva å være det av noen hensikt. propellen skal ha litt plass å bevege seg på au, et par millimeter. Mekanikeren proppa hele nye undervannshuset med marinefett, tok vekk skiva og monterte resten. Om jeg skulle hatt en skive der, måtte det i såfall vært en vanlig stålskive, som jeg evt byttet etter hver sesong, pga rust svekkelse..

Syrefast aksling mot syrefast skive burde jo gå bra, men hvilket matriale er det i akslingen?

Rustfritt tror jeg mekanikeren preiket om. At disse to materialene ikke måtte komme i kontakt med hverandre. :worry:

Så det du sier er at det er rustfritt stål i akselen, og syrefast stål i skiva.

Spørsmålet mitt er fremdeles hvilken kvalitet det er i akselen, det er mange kvaliteter av rustfritt. "Syrefast" er en av dem. Jeg har en viss mistanke om at den er laget av en kvalitet som er uegnet som akselstål. Teorien til mekanikeren din tar jeg med en klype salt. Har du sett mange påhengere med skiver i karbonstål mellom propell og mutter?

Blir litt i tvil nå da jeg nettopp har kjøpt meg en kinesisk Utv. Linhai cuv 400. Men da kom jeg til å tenke på alt skrytet Yamaha for her på forumet og finner da litt trøst for ser jeg på annonser for samme Utven i usa heter den der Linhai Yamaha Bighorn. Så viser det seg da at Yamaha eier over 20% av denne fabrikken som også produserer det meste av mindre motorer for scooter/atv/utv markede for dem. Så om du kjøper Yamaha kan motoren like godt være kinesisk

Jeg vet at Yamaha produserer motorsykler i Kina. Når sykkelene er ferdig bygget, blir de sendt til Japan, der hvor Yamaha har kvalitetskontroll på syklene (regner med at dette gjelder påhengere også). Når dette er sagt, så er det ikke alle syklene som produseres i Kina. Det meste som Yamaha lager produseres fortsatt i Japan :D

Redigert av ErikHM (see edit history)

Rustfritt stål AISI 304 og AISI 316 ligger vel nok så nærme hverandre i spenningsrekken ?

Hvis det stemmer at det er rustfritt stål i akselen behøver det allikevel ikke å være 304, det finnes mange andre kvaliteter også. Jeg har skrevet litt om rustfrie kvaliteter i denne tråden for de som måtte være interessert: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/

Galvanisk tæring mellom ulike rustfrie kvaliteter er neppe årsaken til dette bruddet.

Blir i det hele tatt 304 brukt til slike aksler? Det er jo et alminnelig austenittisk stål med svært lav flytegrense. Jeg vet ikke hvor stort moment denne akselen blir utsatt for, men jeg vil tro 304 er helt uegnet. Har vel mer tro på at det burde vært et martensittisk rustfritt akselstål i denne. Galvanisk tæring pga. en syrefast skive burde uansett ikke være noe tema. Det er nok en annen forklaring på dette bruddet.

Lurer forresten på hvordan denne mekanikeren kunne fastslå at akselen var rustfri og skiva syrefast, var det stemplet?

Vart ikke annet enn nevnt av mekanikeren. Han hadde vistnok 50 års erfaring med mercury motorer, men hadde aldri sett noe lignende som dette, i løpet av de 50 årene han har hatt med påhengsmotorer å gjøre.. Ikke har jeg sett noe til dette tidligere.. :thumbsdown:

Men om andre stål legeringer er brukt, kan også være saken. Må jo nesten kontakte produsenten om spesifikasjoner på aklsingen i tilfellet.

Redigert av Sanders (see edit history)

Nei 304 og 316 er nok ikke av de sterkeste matrialene så da må man ha tykkere gods for å få tilstrekkelig styrke.

Så sannsynligheten for at det kan være martenistisk etc. er sikkert ganske stor, bakdelen er jo at det ikke er noe spesiellt godt ang. grop/spalte korrosjon.

Men det er vel en av grunnene til at vi skal være flinke å smøre vannbestandig fett på aksling/propell?

Tasta inn noen tall i full fart og visst eg ikke har blingsa så skal en 304 aksling tåle noe slikt som dette. (ren nedbøyningstest)

304 har flytgrense på ca. 210 mpa, og 316 ca. 230 mpa. går man over dette er det fare for permanent nedbøyning, bruddgrensa ligg opp imot det doble.

Visst vi sier at akslingen er 100 mm lang og 10mm i dia. tåler den ca. 38kg før den er på flyt grensa til 304.

10mm_aksling_450_newton_46kg___2013-04-0

10mm_aksling_450_newton_46kg__nedboeynin

Og øker vi dia. fra 10 til 14mm tåler den ca. 138kg før den er på flyt grensa til 304.

14mm_aksling_1350n__138kg___2013-04-06_0

14mm_1350n_138_kg_nedboeyning___2013-04-

Skulle eg ha laga meg en aksling selv som skulle vare lengst mulig hadde eg nok valgt duplex.

Forresten meget merkelig hva man kan finne på å gjøre om natten for å slippe å legge seg :yesnod:

Redigert av volfro (see edit history)

Fine illustrasjoner du har lagt ut volfro! Hvilket program har du laget de i? Syntes jeg kjente igjen utseendet fra Inventor.

Nei 304 og 316 er nok ikke av de sterkeste matrialene så da må man ha tykkere gods for å få tilstrekkelig styrke.

Så sannsynligheten for at det kan være martenistisk etc. er sikkert ganske stor, bakdelen er jo at det ikke er noe spesiellt godt ang. grop/spalte korrosjon.

Ja, jeg har også stusset litt på det med martensittisk stål til båtbruk. Men i trusterene og propellakslingene fra Sleipner er det SS2387 i følge mine målinger i tråden som jeg linket til lengre opp. Jeg vet ikke om at gropkorrosjon er noe problem til det bruket.

Tasta inn noen tall i full fart og visst eg ikke har blingsa så skal en 304 aksling tåle noe slikt som dette. (ren nedbøyningstest)

304 har flytgrense på ca. 210 mpa, og 316 ca. 230 mpa. går man over dette er det fare for permanent nedbøyning, bruddgrensa ligg opp imot det doble.

Visst vi sier at akslingen er 100 mm lang og 10mm i dia. tåler den ca. 38kg før den er på flyt grensa til 304.

Og øker vi dia. fra 10 til 14mm tåler den ca. 138kg før den er på flyt grensa til 304.

Nedbøyning er vel kanskje ikke problemet her heller, det blir vel snarere utmatting som blir dimensjonerende faktor.

Tallene dine viser jo også hvor viktig det er å taste inn riktige verdier for at analyseresultatene skal være vært noe. I tillegg kommer ulike diametre, kjerver, overflatebeskaffenhet og opplagerbetingelser.

Skulle eg ha laga meg en aksling selv som skulle vare lengst mulig hadde eg nok valgt duplex.

Jeg tror nok jeg ville holde en knapp på SS2387 som er en martensitt. Den har en flytegrense på 700MPa, mot SAF2507 (superduplex) som har en flytegrense på 530MPa. Ikke minst siden dette har vist seg å fungere bra som akselstål til både trustere og propellaksler. Tipper Sleipner har litt empirisk materiale som ligger til grunn for deres materialvalg, men det er klart at økonomien spiller jo også inn.

Jeg ble egentlig litt nysgjerrig av dette, tror jeg må ta en test på propellakselen på påhengeren til jolla. Greit å vite hva Evinrude syns er det riktige materialet :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...