puddingen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Hva skulle den si ham? Hva som muligens er syrefast kontra rustfritt... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Hva som muligens er syrefast kontra rustfritt... Nå er vel normalt rustfritt stål (AISI 304) heller ikke magnetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Hva som muligens er syrefast kontra rustfritt... Den magnettesten har en rimelig begrenset verdi. Det man kan finne ut er at hvis det er umagnetisk er det trolig en austenittisk kvalitet. Er den magnetisk derimot behøver den heller ikke å være dårlig, den kan tvert imot være bedre til dette formålet! Det kan for eksempel være en 2507 superduplex (austenitt-ferritt) som går langt utenpå AISI 316 både når det gjelder fasthetsegenskaper og korrosjonsbestandighet, eller en SAF 2387 som er et martensittisk rustfritt stål og meget velegnet til dette formålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 A lot of propeller shaft material has been allowed by Japan Craft Inspection Organization (JCI).For example, PSL-HT, KA-3, TXA208, SUS630, SUS316, SUS304, HBSB, CRB and TS-1A are products currently used in crafts. Her nå kan nerdene fortsette festen ei stund til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Jeg vet ikke helt hvor du vil nå Plutonium, men de eksemlene du antagelig fant på fukkin.com viser jo at det er flere ulike kvaliteter som er godkjent som akselstål i Japan. Jeg kjenner ikke alle disse materialstandardene, men tok en liten titt på SUS630 bare for å ta et eksempel. Det er en kvalitet som sammenfaller med EN 1.4542 og ofte omtalt som 17/4 stål. Dette er en martensittisk kvalitet som ligger hakket over SAF2387 (EN 1.4418) som jeg omtalte lenger opp. Jeg tok meg ikke bryet med å sjekke de andre kvalitetene noe nærmere, men jeg tviler på at noen av dem er alminnelige austenittiske kvaliteter. Og sånn kan man holde på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Fine illustrasjoner du har lagt ut volfro! Hvilket program har du laget de i? Syntes jeg kjente igjen utseendet fra Inventor. Ja, jeg har også stusset litt på det med martensittisk stål til båtbruk. Men i trusterene og propellakslingene fra Sleipner er det SS2387 i følge mine målinger i tråden som jeg linket til lengre opp. Jeg vet ikke om at gropkorrosjon er noe problem til det bruket. Nedbøyning er vel kanskje ikke problemet her heller, det blir vel snarere utmatting som blir dimensjonerende faktor. Tallene dine viser jo også hvor viktig det er å taste inn riktige verdier for at analyseresultatene skal være vært noe. I tillegg kommer ulike diametre, kjerver, overflatebeskaffenhet og opplagerbetingelser. Jeg tror nok jeg ville holde en knapp på SS2387 som er en martensitt. Den har en flytegrense på 700MPa, mot SAF2507 (superduplex) som har en flytegrense på 530MPa. Ikke minst siden dette har vist seg å fungere bra som akselstål til både trustere og propellaksler. Tipper Sleipner har litt empirisk materiale som ligger til grunn for deres materialvalg, men det er klart at økonomien spiller jo også inn. Jeg ble egentlig litt nysgjerrig av dette, tror jeg må ta en test på propellakselen på påhengeren til jolla. Greit å vite hva Evinrude syns er det riktige materialet Det er Inventor ja og vi bruker det til enkle beregninger. Passer man på at mesh og konvergens ser noenlunde fornuftig ut så stemmer det sånn noenlunde, men eg er ikke noen ekspert her heller. Og som eg skrev er dette bare en enkel nedbøyningstest og gir bare en liten del av fasiten. (synes akslingen såg tynn ut, hvilken dia. snakker vi om?) Når det gjelder SS2387 så må vi få lov å være uenige. Til tross for rå egenskaper så fungerer det dårlig på sjøvann i mine øyne, går ut ifra at pluggen din i innlegg 142 er 2387? https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/page-8 At båtbyggere bruker det kan eg forstå, sterkt, billig, og i mange tilfeller godt nok. Tar gjerne imot tips om bedre rørkvalitet enn 316L til overkommelig pris. Dimensjoner er normalt sett 250 til 600mm dia. og mediet er sjøvann/fisk med temp fra -1.8 til 25gr.c. Når det gjelder magnetisme så er både 304 og 316 umagnetisk. Bearbeider man stålet med knekking/dreing/fresing etc. så kan magnetisme oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Når det gjelder SS2387 så må vi få lov å være uenige. Til tross for rå egenskaper så fungerer det dårlig på sjøvann i mine øyne, går ut ifra at pluggen din i innlegg 142 er 2387? https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/page-8 Ikke noe problem det volfro Skjønner at hukommelsen din er på plass også (ja, den var av 2387). Men så veldig nervøs er jeg ikke, jeg har akseler av denne kvaliteten både foran og bak på båten, og mange med meg over hele europa Tar gjerne imot tips om bedre rørkvalitet enn 316L til overkommelig pris. Dimensjoner er normalt sett 250 til 600mm dia. og mediet er sjøvann/fisk med temp fra -1.8 til 25gr.c. Har lite greie på priser dessverre. Men hvordan kommer lean duplex ut? Mener å huske at den er bedre på korrosjon og kan konkurrere på pris pga det lave nikkel og molybdeninnholdet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StåleK Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Nå er vel noe av problemet med bakgårdsproduskjon istedenfor inudstrialiserte prosesser at det blir store avvik. Jeg ser for meg at det ikke akkurat er Elkem eller RUUKKI som har levert akselstålet, men et lokalt smelteverk som kanskje hverken har kunnskap eller tilgang på korrekt råstoff for å lage en syrefast aksel som både tåler momentkrefter og et maritimt miljø. Jeg ser for meg at en dag kan leveringen være av ok kvalitet , mens neste levering av akselstål er av elendig kvalitet. Det er vel egentlig ingen som vet hvilken kvalitet stålet har, det er neppe produsert ihht til vestlige normer eller sertifiseringer og dermed får man opplevelser som denne, hvor en enkelt feil gjør en hel motor ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.