Jump to content

Bo i husbåt i ny bydel i Horten?

ter-av

Recommended Posts

Horten kommune tenker spennende tanker. De vil bygge en "havneby" ved Indre Havn - og prosjektleder foreslår at Horten, som første by i Norge, tilbyr en bydel for husbåter.

Politikerne spriker visstnok i hva de mener om dette, men mange kunne sikkert ønske seg å bo sånn :) Skal bli spennende å følge kommunens behandling av denne saken.

mormajor.com

nrk.no

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Formannskapet i Horten vedtok, mot APs stemmer, i går å gå videre med husbåt-prosjektet i planene om den nye "havnebyen" i Indre havn, skriver avisa Gjengangeren i dag.

"Planer om Norges første marine boligstrøk kan være akkurat hva Horten trenger for å bli attraktiv, mener Høyre, KrF og Frp.

Ap mener det helt motsatte, og understreket at de såvisst ikke er redde for alt som er nytt."

img_0085.jpg

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

• 2 uker senere...

Har fulgt litt med på dette, og det er i grunn et spennende konsept, men det ville etter min mening vært hyggeligere med en brygge tilrettelagt for båtboere, for dette er vel strengt tatt mer et "boligfelt på sjøen", hvor man planlegger å bygge hus som flyter utenfor Horten, som så skal selges, og jeg regner ikke med disse "husene" utstyres med motor eller kan flyttes, og prisen blir vel da som på andre boliger i vannkanten, relativt stiv ?

• 2 måneder senere...

Fra dine hjemmesider:

"De fleste flytende boliger har motor og navigeringssystem. Da tilfredstiller huset kravene til fritidsbåt."

Å kalle dette for fritidsbåt har jeg mine tvil om. Men de fungerer sikkert greit som stasjonære boliger. Er det 2 x 30HK utenbordere de blir motorisert med?

Hvordan er det å bruke blikk til tak? Vil ikke dette ruste?

Er det veggene som består av 10mm krysssfiner?

Hva er prisen for et 'skall'? Uten innredning og uten motor(er)?

Redigert av valvolainen (see edit history)
  • 4 år senere...
Jommy1 skrev for 9 timer siden:

Prøver å finne ut hva som skjedde med dette, bobåthavn i Horten? Har det stoppet opp, eller skjer det noe? 

Det er relativt stille, men ikke glemt:

https://www.gjengangeren.no/indre-havneby/horten/bolig/vil-ha-flytende-boliger-pa-hjemmelaga-plattinger/s/5-60-236417

https://www.gjengangeren.no/nyheter/indre-havneby-salg-i-2016/s/5-60-37734

Gerhard

Mouche skrev On 4.3.2018 at 18.30:

Krever innlogging.

Sorry, jeg overså den lille + tegnet. Jeg pleier å irritere meg over andre som linket til låste artikler.....

Den ene er gammel ser jeg nå (jeg trodde søket ga meg det nyeste øverst) og den andre handler bare om at noen lokalt vil støpe betong "fundamentet" / "båten".

Redigert av Gerhard (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...