Jump to content

Strømopplegg tre batteribanker med VSR

kodalse

Recommended Posts

Forsøker å få orden på det elektriske og øke sikkerheten ombord.

Jeg har satt følgende punkt som premisser:

1. Enkelt å holde oversikt over status
  2. Lading skal foregå uten behov for stadig ettersyn
  3. Lademulighet fra både dynamo, landstrøm og generator
  4. Eget "Nødanlegg" kun for livsnødvendig utstyr
  5. Mulighet for 230V med over 2KW effekt

Har foreløbig tegnet følgende skisse hvor jeg er noe usikker på om det lar seg gjøre å benytte volt sensitivt rele på dette viset.

Noe grovt og sikkert ikke etter "elektrostandard", men forhåpentligvis forståelig.

stroemopplegg.jpg

Er det noen av Båtplassens dyktige folk som kan si meg om jeg er på rett vei her?

NB! De blå forbindelsesstrekene horisontalt og vertikalt var det ikke mulig å bli kvitt. De er ikke forbindelsespunkt mellom de ulike komponentene.

Her fikk jeg en utfordring! UPSen som klarer 2700W og vil dekke behoved ved vannkoker, induksjonsplate og micro har en batterikonfigurasjon på 120V Altså 10X12V batterier seriekoblet. På den andre siden får jeg da en ypperlig ren sinuskurve beregnet for sensitivt datautstyr.

Prisen på denne UPSen ligger i dag på rundt 30 båtlapper, da er det nesten litt for synd å ikke ta den i bruk. Hvis jeg paralellkobler 10X 40 amp batterier til rundt 400 kr kommer jeg ut med rundt 5000 i kostnader med høyde for kabler og noe tuning av batterikasser.

Mulig jeg bør velge større batterier, men dette skal jo kun gi mulighet for litt økt sikkerhet (230V lensepumpe) og lettere funksjon på vannkoking, mattilberedning osv. Planlegger å la landstrømslader fylle denne batteribanken, evt med en liten generator i tillegg.

Utover det lurer jeg fortsatt på om konfigurasjonen med VSR her er i nærheten av fornuftig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...