Jump to content

Oslo - Trondheim 2013


Seiling_75

Recommended Posts

SEILTUR :smiley: OSLO - TRONDHEIM 2013 :smiley:

 

2. mai seiler jeg til Trondheim fra Oslo. Man kan ikke påstå at jeg er dreven innefor seiling, så på mange måter byr denne turen store opplevelser..

Det er mange nautiske mil som skal erobres og har vel estimert at det vil ta 12-14 dager under helt brukbare forhold. (kun dagseilas)

Har sett for meg at værforholdene stabiliserer seg til noe mer menneskelig nivå i mai, slik at vi slipper unna de værste overaskelsene værmessig.

Har benyttet båten til en flott pendelbolig og stortrivdes med det. Nå er jeg i jobb i Trondheim og må ta båten opp hit.

Jeg gleder meg som en unge og synes de drøye to måneder det er igjen å vente tar uendelig lang tid.

 

Jeg og en kompis skal ta jobben stort sett alene. Vi får vekselsvis besøk av en og annen kamerat oppover det ganske land, men vi er begge

ferske i faget kan man si. Båten som er av typen Bavaria 37 er p.t så å si strøken så jeg forventer ikke noen særlige utfordringer der,

da er det heller været som man stusser på.. men det får man ikke gjort så mye med. Vi tar ingen rissiko og venter heller med å dra ut dersom meldingene

tilsier det.

 

Vi er godt igang med planleggingen og hadde tenkt å benytte denne tråden for videre blogging på hvordan dette går. Og døra står vidåpen for de som kommer med råd å tips til oss.

Redigert av Seiltur 2012 (see edit history)
Link to post

Har seilt Tønsberg-Trondheim (og motsatt) en 5-6 ganger med den forrige seilbåten til http://mannhullet.no/, det var en båt som nok ikke kunne sies å være helt strøken... Egentlig en rimelig enkel tur, forutsatt at du har tid til å bli liggende 2-3 dager å vente på bedre vær om du har uflaks. Vi beregnet alltid 10 dager og kan alltid 2-3-4-5-6 dager etter beregnet ankomst.

Link to post
Har seilt Tønsberg-Trondheim (og motsatt) en 5-6 ganger med den forrige seilbåten til http://mannhullet.no/, det var en båt som nok ikke kunne sies å være helt strøken... Egentlig en rimelig enkel tur, forutsatt at du har tid til å bli liggende 2-3 dager å vente på bedre vær om du har uflaks. Vi beregnet alltid 10 dager og kan alltid 2-3-4-5-6 dager etter beregnet ankomst.

 

Må jo kunne kalle seg ærfaren da vil jeg påstå.. Jeg ser for meg Jærens Rev, Stad og Hustadvika som relativt usikkert, har hørt en del skumle ting der.

Ser for meg at vi må ha gode værvarsel for disse stedene og at det er muligheter for mindre bølger et godt stykkke ut fra land ved sterk vind

Link to post

Tja, de litt slitsomme partiene er, på "din" årstid:

Rakke/Jomfruland - Strøm fra nordøst og vind fra sørvest gir særs ubehagelig sjø, men kun i sjitvær

Lista og Jæren - her er det åpent og få (nød)havner, så du trenger ett 5-6-7-8 timers værvindu for å passere, men ingen/få overraskelser. Husk også fulle tanker, en halvfull vanntank rister seg omtrent i biter i stampesjø og det skal ikke så veldig mye luft i dieselen før noe greier å finne veien fram til pumpa....

Neste plagsomme plass er Sletta, med spesialvarsel her: http://c1ybs2.met.no/refraction//sletta/refdiagram/case205.jpg

Deretter er det rimelig "rett fram" til Askvoll, hvor du får ett lite (3-4 timer) åpent strekke før Florø, det meste av veien her velger du selv om du går ute i åpent farvann for å ha enkel nevigasjon og god vind, eller om du snirkler deg fram fra odde til odde i (mer eller mindre) beskyttet farvann.

Stad er alltid litt spennende, men langt mindre spennende enn før da det utarbeides nøyaktige bølgevarsel her: http://c1ybs2.met.no/refraction/stad/stad_qed.shtml

Hustavika kan være ubehagelig, men på langt nær så ille som ryktene sier... Særlig ikke når du har GPS og slipper å stole på kompass, logg og klokke i dårlig sikt.

Etter at du har kommet deg inn i Trondheimsleia er det egenetlig bare å lene seg tilbake uansett vær.

Link to post

Når dere skal passere "utfordrende" strekker, kan det være en idé å kontakte Tjøme Radio og spørre om de har de siste varslene for området og fortelle dem at dere setter avgårde. Så kan dere holde kontakt et par ganger underveis feks. Da har dere tryggheten om at det er noen på land som er klar over at dere er på vei og hvor dere er sånn ca.

Bare som en ekstra sikkerhet på de strekningene.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Vi setter sikkerhet først og skal sørge for at radistationene er klar over at vi er der og at vi får kontrollert værforhold

Jeg er litt usikker på dekningen på VHF'n, om stationene dekker hverandre eller om det finnes en form for transitt.

Har hørt at signalene fra båt kun går ca 3 km dersom den er montert i masten. Får ikke dette til å høres rimelig ut..

Redigert av Seiltur 2013 (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

[...]en idé å kontakte Tjøme Radio og spørre om de har de siste varslene for området og fortelle dem at dere setter avgårde. Så kan dere holde kontakt et par ganger underveis feks.[...]

Hvis dere gjør dette så husk å melde fra når dere er i havn igjen også. Hvis ikke blir det lett satt igang leteaksjon, som vel er unødvendig om dere allerede er trygt fortøyd og har tuslet opp til nærmeste tettsted for en pils....

Link to post

Håper inderlig denne turen blir godt dokumentert med bilder og reiseskildringer. Skal stå klar på honørbrygga om det blir tur innom Ålesund.

 

Vi planlegger å ta en lite opphold I Ålesund. Mannskap må få litt hvile og en pust i glasset :-D

Har forsøkt å legge inn bilder her..men har ikke helt lyktes med det.. må prøve hardere tror jeg

Link to post

Det blir sikert en flott tur dette.

Selv har jeg ikke vært lenger syd enn Stavanger, men har seilt Stavanger til Lofoten/Trollfjorden og tilbake til Trondheim som singlehanded.

Tar en hensyn til været skulle dette gå veldig greit.

Du har fått mange gode råd allerede, men Stadt kan være drygt.

Har passert 5 ganger i seilbåt, og får man en nattpassering i stille og fint vær er Stadt et eventyr.

 

Når en passerer Kjerringa ytterst på Stadtlandet er det fortsatt et godt stykke igjen før en er i smult farvann.

Utafor nordøstpynten, Stålet, ligger Stålrevet, et grunt område som kan sette opp ekkel sjø når strømmen fra Vannylvsfjorden kolliderer med vind og bølger.

Her lønner det seg å holde klar av land.

 

Hustadvika er egentlig grei og godt merket, men er grunn mange plasser og kan sette opp grov sjø når det frisker på.

En kan velge å gå indre lei (Stopleleia - Svartoksleia) opp mot Kvitholmen fyr, eller ta ytterleia som hurtigruta går.

 

Florø Radio er meget hjelpsomme når du nærmer deg området deres.

Etter Hustadvika er det plankekjøring og strake veien opp Trondheimsleia.

Link to post

Planlegger å seile Fredrikstad - Stavanger ca. 30. april i HR 312. Har seilt samme tur en del ganger før. Pitstop planlegges i utgangspunktet til Arendal, Mandal, Egersund.

Stor mulighet for at jeg blir forsinket av mange årsaker, så kanskje vi treffes.

 

Vi seiler også om natten i starten, så det kan jo være muligheter far at vi treffes.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...