Seiling_75 Startet 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2013 (redigert) SEILTUR OSLO - TRONDHEIM 2013 2. mai seiler jeg til Trondheim fra Oslo. Man kan ikke påstå at jeg er dreven innefor seiling, så på mange måter byr denne turen store opplevelser.. Det er mange nautiske mil som skal erobres og har vel estimert at det vil ta 12-14 dager under helt brukbare forhold. (kun dagseilas) Har sett for meg at værforholdene stabiliserer seg til noe mer menneskelig nivå i mai, slik at vi slipper unna de værste overaskelsene værmessig. Har benyttet båten til en flott pendelbolig og stortrivdes med det. Nå er jeg i jobb i Trondheim og må ta båten opp hit. Jeg gleder meg som en unge og synes de drøye to måneder det er igjen å vente tar uendelig lang tid. Jeg og en kompis skal ta jobben stort sett alene. Vi får vekselsvis besøk av en og annen kamerat oppover det ganske land, men vi er begge ferske i faget kan man si. Båten som er av typen Bavaria 37 er p.t så å si strøken så jeg forventer ikke noen særlige utfordringer der, da er det heller været som man stusser på.. men det får man ikke gjort så mye med. Vi tar ingen rissiko og venter heller med å dra ut dersom meldingene tilsier det. Vi er godt igang med planleggingen og hadde tenkt å benytte denne tråden for videre blogging på hvordan dette går. Og døra står vidåpen for de som kommer med råd å tips til oss. Redigert 12.Februar.2013 av Seiltur 2012 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Har seilt Tønsberg-Trondheim (og motsatt) en 5-6 ganger med den forrige seilbåten til http://mannhullet.no/, det var en båt som nok ikke kunne sies å være helt strøken... Egentlig en rimelig enkel tur, forutsatt at du har tid til å bli liggende 2-3 dager å vente på bedre vær om du har uflaks. Vi beregnet alltid 10 dager og kan alltid 2-3-4-5-6 dager etter beregnet ankomst. Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Har seilt Tønsberg-Trondheim (og motsatt) en 5-6 ganger med den forrige seilbåten til http://mannhullet.no/, det var en båt som nok ikke kunne sies å være helt strøken... Egentlig en rimelig enkel tur, forutsatt at du har tid til å bli liggende 2-3 dager å vente på bedre vær om du har uflaks. Vi beregnet alltid 10 dager og kan alltid 2-3-4-5-6 dager etter beregnet ankomst. Må jo kunne kalle seg ærfaren da vil jeg påstå.. Jeg ser for meg Jærens Rev, Stad og Hustadvika som relativt usikkert, har hørt en del skumle ting der. Ser for meg at vi må ha gode værvarsel for disse stedene og at det er muligheter for mindre bølger et godt stykkke ut fra land ved sterk vind Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Tja, de litt slitsomme partiene er, på "din" årstid: Rakke/Jomfruland - Strøm fra nordøst og vind fra sørvest gir særs ubehagelig sjø, men kun i sjitvær Lista og Jæren - her er det åpent og få (nød)havner, så du trenger ett 5-6-7-8 timers værvindu for å passere, men ingen/få overraskelser. Husk også fulle tanker, en halvfull vanntank rister seg omtrent i biter i stampesjø og det skal ikke så veldig mye luft i dieselen før noe greier å finne veien fram til pumpa.... Neste plagsomme plass er Sletta, med spesialvarsel her: http://c1ybs2.met.no/refraction//sletta/refdiagram/case205.jpg Deretter er det rimelig "rett fram" til Askvoll, hvor du får ett lite (3-4 timer) åpent strekke før Florø, det meste av veien her velger du selv om du går ute i åpent farvann for å ha enkel nevigasjon og god vind, eller om du snirkler deg fram fra odde til odde i (mer eller mindre) beskyttet farvann. Stad er alltid litt spennende, men langt mindre spennende enn før da det utarbeides nøyaktige bølgevarsel her: http://c1ybs2.met.no/refraction/stad/stad_qed.shtml Hustavika kan være ubehagelig, men på langt nær så ille som ryktene sier... Særlig ikke når du har GPS og slipper å stole på kompass, logg og klokke i dårlig sikt. Etter at du har kommet deg inn i Trondheimsleia er det egenetlig bare å lene seg tilbake uansett vær. Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Setter ubeskrivelig stor pris på disse tipsene. Har bla. ikke falt meg inn dette med halvfulle tanker Linkene vil også være til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Når dere skal passere "utfordrende" strekker, kan det være en idé å kontakte Tjøme Radio og spørre om de har de siste varslene for området og fortelle dem at dere setter avgårde. Så kan dere holde kontakt et par ganger underveis feks. Da har dere tryggheten om at det er noen på land som er klar over at dere er på vei og hvor dere er sånn ca. Bare som en ekstra sikkerhet på de strekningene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Seiling_75 Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) Vi setter sikkerhet først og skal sørge for at radistationene er klar over at vi er der og at vi får kontrollert værforhold Jeg er litt usikker på dekningen på VHF'n, om stationene dekker hverandre eller om det finnes en form for transitt. Har hørt at signalene fra båt kun går ca 3 km dersom den er montert i masten. Får ikke dette til å høres rimelig ut.. Redigert 14.Februar.2013 av Seiltur 2013 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Da er det bare få dager igjen. Skrekkblandet fryd er vel en beskrivelse som passer bra. Planlegging og innkjøp av utstyr er for det meste unnagjort. Nå er det bare å vente.. 10 dager igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Gjør som sap, dersom du ikke har ais ombord, installer mAIS på telefonen din. Ta bilder og legg ut, så skal du se det blir aktivitet her inne God tur! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Vestafor Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Jeg skal seile oppover til Bergen 6. mai i "ny" båt - hadde vært gøy med en liten konvoi, men skal nok litt til å ta deg igjen med dine 4 dager i forsprang. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Legg ut bilder og kommentarer så får du svar! Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
millisivert Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 [...]en idé å kontakte Tjøme Radio og spørre om de har de siste varslene for området og fortelle dem at dere setter avgårde. Så kan dere holde kontakt et par ganger underveis feks.[...] Hvis dere gjør dette så husk å melde fra når dere er i havn igjen også. Hvis ikke blir det lett satt igang leteaksjon, som vel er unødvendig om dere allerede er trygt fortøyd og har tuslet opp til nærmeste tettsted for en pils.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Havtåka kan komme fort på denne årstida, så vær forberedt og sjekk lokalt værvarsel. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Eureka Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Håper inderlig denne turen blir godt dokumentert med bilder og reiseskildringer. Skal stå klar på honørbrygga om det blir tur innom Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Håper inderlig denne turen blir godt dokumentert med bilder og reiseskildringer. Skal stå klar på honørbrygga om det blir tur innom Ålesund. Vi planlegger å ta en lite opphold I Ålesund. Mannskap må få litt hvile og en pust i glasset :-D Har forsøkt å legge inn bilder her..men har ikke helt lyktes med det.. må prøve hardere tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45325/bilde.jpg Her skal det komme et bilde som viser hvordan været er når vi skal på tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45325/bilde.jpg Her skal det komme et bilde som viser hvordan været er når vi skal på tur :-) Hvorfor kommer ikke dette opp? Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Det blir sikert en flott tur dette. Selv har jeg ikke vært lenger syd enn Stavanger, men har seilt Stavanger til Lofoten/Trollfjorden og tilbake til Trondheim som singlehanded. Tar en hensyn til været skulle dette gå veldig greit. Du har fått mange gode råd allerede, men Stadt kan være drygt. Har passert 5 ganger i seilbåt, og får man en nattpassering i stille og fint vær er Stadt et eventyr. Når en passerer Kjerringa ytterst på Stadtlandet er det fortsatt et godt stykke igjen før en er i smult farvann. Utafor nordøstpynten, Stålet, ligger Stålrevet, et grunt område som kan sette opp ekkel sjø når strømmen fra Vannylvsfjorden kolliderer med vind og bølger. Her lønner det seg å holde klar av land. Hustadvika er egentlig grei og godt merket, men er grunn mange plasser og kan sette opp grov sjø når det frisker på. En kan velge å gå indre lei (Stopleleia - Svartoksleia) opp mot Kvitholmen fyr, eller ta ytterleia som hurtigruta går. Florø Radio er meget hjelpsomme når du nærmer deg området deres. Etter Hustadvika er det plankekjøring og strake veien opp Trondheimsleia. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Planlegger å seile Fredrikstad - Stavanger ca. 30. april i HR 312. Har seilt samme tur en del ganger før. Pitstop planlegges i utgangspunktet til Arendal, Mandal, Egersund. Stor mulighet for at jeg blir forsinket av mange årsaker, så kanskje vi treffes. Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Planlegger å seile Fredrikstad - Stavanger ca. 30. april i HR 312. Har seilt samme tur en del ganger før. Pitstop planlegges i utgangspunktet til Arendal, Mandal, Egersund. Stor mulighet for at jeg blir forsinket av mange årsaker, så kanskje vi treffes. Vi seiler også om natten i starten, så det kan jo være muligheter far at vi treffes. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Blir det ca. 4 grader og frisk motvind som er ganske sannsynlig for tidsperioden så håper jeg dere har svært gode klær, evt. kalesje og godt varmeapparat, høy motivasjon osv. spesielt for nattseilasen ;) Selv skal jeg slite nok på dagtid i min lille båt Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 God tur, seilte selv denne distansen i Oktober i fjord, bortsett fra at jeg stoppet i Molde. Fin tur :) Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Noen forbredelser må til. Her et "panoramabilde" innvendig når jeg bytter blandebatteri Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Ikke alltid den er like fin har jeg erfart, husker spesielt en tur i mars med kombinasjon av tåke, minusgrader og is, men takk ;) Redigert 24.April.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Skal være glad du ikke skal over Stad i skrivende stund. Tok en skjekk for moro.. 11 meter på max. Signifikant på 5 meter i det jevne.. :) http://c1ybs2.met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passering=24.+april+2013+kl.+20%3A00%3B15%3B280%3B5.25%3B13%3B260&vis=1&sted=Stad Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.