Seiling_75 Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Skudeneshavn nå. Maken til sted har jeg ikke sett. Vi kom inn sent i natt. Det var blikk stille, mørkt og en spesiell stemning etter å ha unnagjort en etappe på ca 100 nm. Anbefales! Nå tar vi ut kurs på utsiden. Det er meldt pent vær og lite vind. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Da vi tok turen Oslo-Lofoten-Oslo for 3-4 år siden, hadde vi motvind nesten helt til Bodø:) Trenger du noen tips/fakta om div steder så kikk her: www.tida-oslo.net God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Vi ligger akkurat på plan og forsøker Stadt i natt. Stopper i Ålesund for en pust i bakken Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Gi gass, dere kunne ikke timet passeringen av stad bedre. Under en meter bølgehøyde signifikant og intervall på 9 sekunder. Dette ihht spesialvarselet for stad. Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Gikk som smurt til Ålesund. Knall vær helt til vi kom fram. Nå tar vi en pust i bakken Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Velkommen til Ålesund! Tuslet meg en tur nettopp og fant en fin navnløs skute, men båttypen stemte sånn passe. Plassen dere ligger på hører strengt talt ikke til havnevesenets anlegg, så langt meg bekjent. Men pytt pytt. Dere står jo langt friere til å stikke videre nordover. Så det lå bra med båter både ved gjestehavnas sommeranlegg, til deres SB side, samt lenger inne i kanalen. Ifølge mAIS'n har dere ikke vært helt innerst. Der ligger det 15-20 cabinecruisere og en seilbåt longside. Seilbåten, som jeg tror er bobåt, hadde ingen utenpåliggere, ( dersom dere blir forvist fra plassen deres) Dere vil muligens oppleve noe sjø innover der dere ligger nå, havdønninger som presser seg inn, men dere får i hvert fall nattero. Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Så lite vind som det er nå så er det jo helt flatt å utrolig fint på sjøen, stikk innom Bjørnsund på tur nordover, fantastisk plass! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Tror de dro videre i går formiddag. Da var båten borte. Ifølge mAIS er de nå syd av Hitra, så Bjørnsund forblir nok en ukjent perle for mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Vi kom i Trondheims havn, mandag kveld, klokken 2130. Seilasen tok 11 dager og vi hadde en kjempefin tur alle som var ombord (Jeg hadde beregnet ca 12 dager med godt vær.. Jeg brukte DNL for å finne tidligst mulig værvindu med lite rissiko.). Opplevelsene og inntrykkene var mange og vi trenger nå litt tid på å fordøye dette. Vi hadde ingen spesielle utfordringer som var av vesentlig betydning. Vi mistet Tv- antenna i nærheten av Risør. Det var forventet da vi tidlig så at festeanordningen ikke var helt optimalt. Vi hadde heller ikke behov for tv i utgangspunktet. Det er ingen hemligehet at turen anbefales men spesielt kan Blindleia og Skudeneshavn nevnes. Dette var steder som hadde en spesiell atmosfære sett fra en solbrent kaptein som sitter i en seilbåt og nyter tilværelsen :-D Vil med dette ønske all takk til alle sammen som har bidratt med kunskap, råd og tips for oss i denne sammenhengen. Det ga en "ekstra trygghet" at vi ble fulgt på MarineTraffic.com Takker også Bergenseren som i Bekkjavik sa ja til at vi Trøndere kunne ligge utenpå hans båt.. ;-D Gullet er nå hjemme i Trondheim!... Velkommen til Ålesund! Tuslet meg en tur nettopp og fant en fin navnløs skute, men båttypen stemte sånn passe. Plassen dere ligger på hører strengt talt ikke til havnevesenets anlegg, så langt meg bekjent. Men pytt pytt. Dere står jo langt friere til å stikke videre nordover. Så det lå bra med båter både ved gjestehavnas sommeranlegg, til deres SB side, samt lenger inne i kanalen. Ifølge mAIS'n har dere ikke vært helt innerst. Der ligger det 15-20 cabinecruisere og en seilbåt longside. Seilbåten, som jeg tror er bobåt, hadde ingen utenpåliggere, ( dersom dere blir forvist fra plassen deres) Dere vil muligens oppleve noe sjø innover der dere ligger nå, havdønninger som presser seg inn, men dere får i hvert fall nattero. Velkommen til Ålesund! Tuslet meg en tur nettopp og fant en fin navnløs skute, men båttypen stemte sånn passe. Plassen dere ligger på hører strengt talt ikke til havnevesenets anlegg, så langt meg bekjent. Men pytt pytt. Dere står jo langt friere til å stikke videre nordover. Så det lå bra med båter både ved gjestehavnas sommeranlegg, til deres SB side, samt lenger inne i kanalen. Ifølge mAIS'n har dere ikke vært helt innerst. Der ligger det 15-20 cabinecruisere og en seilbåt longside. Seilbåten, som jeg tror er bobåt, hadde ingen utenpåliggere, ( dersom dere blir forvist fra plassen deres) Dere vil muligens oppleve noe sjø innover der dere ligger nå, havdønninger som presser seg Takker for det! Vi fulgte c-mapen som sa at det var gjestebrygge der. Vi hadde flyttet oss dersom vi skulle få melding om dette. vi fikk ligge fred i regnværet og dro relativt tidlig neste dag. Jeg har bodd i denne byen i en tidligere fase av livet og har bare gode opplevelser herrifra. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 (redigert) Jeg kom meg endelig avgårde fra Fredrikstad på morgenen den 15. mai. Fortøyde i Stavanger i morges etter å ha hatt supert seilvær på det meste av turen. (Kun kort stopp i Lillesand, i kraftig regn) Kjekk båttur, i super båt. Redigert 17.Mai.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Masse fine bilder her! Ser du tok Blindleia du også? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Ja, med kun kort nattestopp i Lillesand, så passet det godt å ta frokosten i rolige omgivelser ;) Forøvrig var det både strøm og vann på de flotte flytebryggene i flotte Lillesand gjestehavn, uten at jeg hadde behov for det denne gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.