Jump to content

Oslo - Trondheim 2013

Seiling_75

Recommended Posts

Velkommen til Ålesund!

Tuslet meg en tur nettopp og fant en fin navnløs skute, men båttypen stemte sånn passe.

Plassen dere ligger på hører strengt talt ikke til havnevesenets anlegg, så langt meg bekjent. Men pytt pytt. Dere står jo langt friere til å stikke videre nordover. Så det lå bra med båter både ved gjestehavnas sommeranlegg, til deres SB side, samt lenger inne i kanalen. Ifølge mAIS'n har dere ikke vært helt innerst. Der ligger det 15-20 cabinecruisere og en seilbåt longside. Seilbåten, som jeg tror er bobåt, hadde ingen utenpåliggere, ( dersom dere blir forvist fra plassen deres) Dere vil muligens oppleve noe sjø innover der dere ligger nå, havdønninger som presser seg inn, men dere får i hvert fall nattero.

11.05.2013_002.jpg

Vi kom i Trondheims havn, mandag kveld, klokken 2130. Seilasen tok 11 dager og vi hadde en kjempefin tur alle som var ombord (Jeg hadde beregnet ca 12 dager med godt vær..

Jeg brukte DNL for å finne tidligst mulig værvindu med lite rissiko.).

Opplevelsene og inntrykkene var mange og vi trenger nå litt tid på å fordøye dette.

Vi hadde ingen spesielle utfordringer som var av vesentlig betydning. Vi mistet Tv- antenna i nærheten av Risør. Det var forventet da vi tidlig så at festeanordningen ikke var helt optimalt. Vi hadde heller ikke behov for tv i utgangspunktet.

Det er ingen hemligehet at turen anbefales men spesielt kan Blindleia og Skudeneshavn nevnes. Dette var steder som hadde en spesiell atmosfære sett fra en solbrent kaptein som sitter i en seilbåt og nyter tilværelsen :-D

Vil med dette ønske all takk til alle sammen som har bidratt med kunskap, råd og tips for oss i denne sammenhengen. Det ga en "ekstra trygghet" at vi ble fulgt på MarineTraffic.com

Takker også Bergenseren som i Bekkjavik sa ja til at vi Trøndere kunne ligge utenpå hans båt.. ;-D

Gullet er nå hjemme i Trondheim!...

Velkommen til Ålesund!

Tuslet meg en tur nettopp og fant en fin navnløs skute, men båttypen stemte sånn passe.

Plassen dere ligger på hører strengt talt ikke til havnevesenets anlegg, så langt meg bekjent. Men pytt pytt. Dere står jo langt friere til å stikke videre nordover. Så det lå bra med båter både ved gjestehavnas sommeranlegg, til deres SB side, samt lenger inne i kanalen. Ifølge mAIS'n har dere ikke vært helt innerst. Der ligger det 15-20 cabinecruisere og en seilbåt longside. Seilbåten, som jeg tror er bobåt, hadde ingen utenpåliggere, ( dersom dere blir forvist fra plassen deres) Dere vil muligens oppleve noe sjø innover der dere ligger nå, havdønninger som presser seg inn, men dere får i hvert fall nattero.

11.05.2013_002.jpg

Velkommen til Ålesund!

Plassen dere ligger på hører strengt talt ikke til havnevesenets anlegg, så langt meg bekjent. Men pytt pytt. Dere står jo langt friere til å stikke videre nordover. Så det lå bra med båter både ved gjestehavnas sommeranlegg, til deres SB side, samt lenger inne i kanalen. Ifølge mAIS'n har dere ikke vært helt innerst. Der ligger det 15-20 cabinecruisere og en seilbåt longside. Seilbåten, som jeg tror er bobåt, hadde ingen utenpåliggere, ( dersom dere blir forvist fra plassen deres) Dere vil muligens oppleve noe sjø innover der dere ligger nå, havdønninger som presser seg

Takker for det! Vi fulgte c-mapen som sa at det var gjestebrygge der. Vi hadde flyttet oss dersom vi skulle få melding om dette. vi fikk ligge fred i regnværet og dro relativt tidlig neste dag. Jeg har bodd i denne byen i en tidligere fase av livet og har bare gode opplevelser herrifra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...