Berbaa Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Mitt valg av forsikringsselskap ble Gjensidige, pris ok sammenliknet med andre aktører(rabatt for RS avtalen, ca 5500kr + mulig kundeutbytte), samt mulighet for å forsikre mot motorskade inntil 15 år (innenbordsmotor). Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 For oss som bruker båten hele året er det viktig at forsikringen gjelder på vannet hele året. Når vi i tillegg seiler langt så begrenser antall Norske selskaper seg fort ned til 0? Derfor har vi til nå brukt Pantaenius som også erstatter gammelt til nytt uten fratrekk. Vi og mange andre har opplevd at pantaenius har økt premiene voldsomt de to siste år så vi ser etter noe nytt, men så langt har vi ikke funnet noe billigere med vilkår som passer oss. Det er derimot fullt mulig å prute på forsikringen noe vi har gjort hvert år som økningen etter vår mening har vært urimelig. I år gikk premien opp 18% men med et par mail gikk den ned til 5%. Vi betaler SEK 9000,- for 40 fot seilbåt 2002 mod. full kasko ned med seilingsområde til La Rochelle. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Bostedsadresse har ofte stor betydning for hva premien er så et lite triks er å sjekke om postnummeret til båtens faste havn vil være annerledes enn eiers bostedsadresse. Har fungert greit for meg å benytte havnens postnummer og fullt ut akseptert av selskapet og dette kan bety en hyggelig liten besparelse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shipahoy Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Barbaria skrev 52 minutter siden: Når vi i tillegg seiler langt så begrenser antall Norske selskaper seg fort ned til 0? ...med seilingsområde til La Rochelle. For min forsikring i Gjensidige står det: Hvor gjelder forsikringen? - Europa inntil 200 nautiske mil fra fastlandet - inkl. overfart til Svalbard, Island, Storbritannia, Madeira, Azorene og Kanariøyene - Hjemtransport av båt ved bruk av redningsdekningen er begrenset til Skandinavia Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Mouche skrev for 2 timer siden: Bostedsadresse har ofte stor betydning for hva premien er så et lite triks er å sjekke om postnummeret til båtens faste havn vil være annerledes enn eiers bostedsadresse. Bosted båten, hvor jeg bor er vel bare et forsøk på å vite med hvor mye jeg tjener, eller finnes det havner som er spesiellt lugubre? shipahoy skrev for 1 time siden: For min forsikring i Gjensidige står det: Hvor gjelder forsikringen? - Europa inntil 200 nautiske mil fra fastlandet - inkl. overfart til Svalbard, Island, Storbritannia, Madeira, Azorene og Kanariøyene - Hjemtransport av båt ved bruk av redningsdekningen er begrenset til Skandinavia Interessant, men jeg finner ikke vilkårene til Gjensidige på nett? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kallethekid Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 På bil/motorsykkel-forsikring har bosted/postnummer veldig mye å si for risiko/pris. Er sikkert ikke så stor forskjell på båt, men vil tro at risikoen for tyveri er større i sentrale Oslo en i en liten båtforening langt fra større byer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 (redigert) Barbaria skrev 1 time siden: Interessant, men jeg finner ikke vilkårene til Gjensidige på nett? Gjensidige gjelder i hele EU og opp til 200 nm fra kysten...dvs du kan faktisk gå til Shetland... Jeg hadde denne forsikringen når vi var nedover Europa med båten vår... Redigert 31.Mai.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Men hvor er vilkårene? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 De ligger hjemme .....?? Jeg er på hytten nå...? Vil tro en mail til Gjensidige forsikring avklarer det... Men jeg har lest vilkårene ...det er slik de er...? Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Har Gjensidige og er storfornøyd! Fikk problemer med motor i fjor pga forurenset diesel. Utrolig greit og raskt oppgjør, fikk og erstatning for båtferien som gikk i vasken. I år havarerte en injektor og fikk den godkjent som følgeskader etter skaden i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 1 hour ago, Barbaria said: Bosted båten, hvor jeg bor er vel bare et forsøk på å vite med hvor mye jeg tjener, eller finnes det havner som er spesiellt lugubre? Det innlegget skjønte jeg ikke et ord av, men skal gjenta; Et selskap priser risiko utifra mange faktorer hvorav geografisk adresse et et av elementene som i sum bestemmer prisen. Man kan ha sitt faste bosted på et postnummer mens båten har sin hjemmehavn på et annet postnummer. Eksempelvis kan man bo i Stovnerfaret med postnummer 0982 mens båten har plass i Son med postnummer 1556. Forsikringsagenten vil da slå opp de respektive postnummer og fu får pris på din premie med begge alternativene og kan velge det billigste. De nevnte adresser er helt tilfeldige eksempler for å ytterligere klargjøre mitt poeng så ikke heng deg opp i disse! Fortsatt uklart? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 42 minutes ago, Barbaria said: Men hvor er vilkårene? https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/batforsikring Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Spiller liten rolle hvor man bor. Det er hvor båten ligger som har mest å si for premien. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Tja, har aldri opplevd at et selskap spør om båtens adresse, kun eiers adresse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Mouche skrev 48 minutter siden: https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/batforsikring Finner ikke fullstendige vilkår på den linken. Mulig jeg er blind. Mouche skrev 53 minutter siden: Det innlegget skjønte jeg ikke et ord av, men skal gjenta; Et selskap priser risiko utifra mange faktorer hvorav geografisk adresse et et av elementene som i sum bestemmer prisen. Man kan ha sitt faste bosted på et postnummer mens båten har sin hjemmehavn på et annet postnummer. Eksempelvis kan man bo i Stovnerfaret med postnummer 0982 mens båten har plass i Son med postnummer 1556. Forsikringsagenten vil da slå opp de respektive postnummer og fu får pris på din premie med begge alternativene og kan velge det billigste. De nevnte adresser er helt tilfeldige eksempler for å ytterligere klargjøre mitt poeng så ikke heng deg opp i disse! Fortsatt uklart? Vel, om man bor i båten og ferdes på på vei til Azorene så vil jeg tro at utregning av risiko på Stovnerfaret er irrelevant? Jeg vil ha forsikring på basert på båtens verdi og båtens bruk, ikke hvor huset mitt ligger i eller havna den kunne ligget i. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Men Azorene er vel litt lengre ute en 200 nm fra kysten av Portugal....så dermed er det vel irrelevant i henhold til Gjensidig forsikring... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Selvfølgelig har hjemmehavn noe å si på pris, da det for de aller fleste er der båten ligger 80% av tiden. Om man sjekker pris på nett hos de største selskapene er postnummer på hjemmehavn påkrevd å fylle ut. Også om den er bevoktet osv i forhold til risiko for tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 3 hours ago, Barbaria said: Vel, om man bor i båten og ferdes på på vei til Azorene så vil jeg tro at utregning av risiko på Stovnerfaret er irrelevant? Jeg vil ha forsikring på basert på båtens verdi og båtens bruk, ikke hvor huset mitt ligger i eller havna den kunne ligget i. Selv om man er på vei til Azorene så har man vel en adresse et eller annet sted i verden? Nå var det ikke et mulig spørsmål fra deg jeg hadde i tankene mht mitt råd å sjekke om prisen er lavere ved å oppgi postnummer til båtens hjemmehavn heller enn bostedsadresse, men i ditt tilfelle er det kanskje en annen type forsikring det er snakk om enn hva folk flest ser etter og hva TS spør om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Men Azorene er vel litt lengre ute en 200 nm fra kysten av Portugal....så dermed er det vel irrelevant i henhold til Gjensidig forsikring... I følge shipahoy lengre opp i tråden så var bla. Azorene innenfor dekningsområde, og da ble jeg litt interessert siden vi skal sørover. Jeg skal kontakte de på mandag å se hva vilkårene sier. Mouche skrev 10 minutter siden: Selv om man er på vei til Azorene så har man vel en adresse et eller annet sted i verden? Ja, det blir poste restante der det er mulig og nødvendig . Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
shipahoy Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 (redigert) Merkelig at de ikke har dette tilgjengelig på nettsiden, men her litt fra mine vilkår hos Gjensidige: Redigert 31.Mai.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Supert, takk Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.