Jump to content

Hjelp til vurdering av batteri.

sunnmøre

Recommended Posts

Har to nautilus freeline 115 batterier til forbruksbanken.Batteria er omlag 5 år,l har fått godt stell med vedlikeholdsladding og vatn etter behov. Ladda dei heilt opp for to dagar sidan, og tok deretter av ladaren. (M300-intelligent laddar) I dag viste voltemeteret 13,1v. Sjekka alle cellene med biltema syrevektmålar. Alle cellene var på det kvite området, omlag på 1240-1250- noko lavt. Trykte inn sendeknappen på VHF (på kanal utan trafikk) Ampermeteret viste forbruk på 6 ah. Voltemeteret sakk samtidig frå 13,1 til 12,6. Når eg slapp sendeknappen steig voltemeteret til omlag det samme. Holdt sendeknappen inne omlag eit minutt til saman. Såg at voltemeteret sakk frå 13,1 til 12, 9, med andre ord såg ut til å gå nedover ganske rask.

Bakgrunnen for denne "testen" er at VHF'en anten har gått frå Hi til Low under sending, eller har slått seg heilt av.

Er batteria modne for utskifting?

Trenger ikke å være feil. Selv har jeg motert på strøm/amp meter med shunt fra BEP. Da ser jeg hva som går inn/ut fra batteriet (Bruker LiFESO4) batteri på forbruk)

En grei test er å sette på en last på 5-10 AMP (stabil last - f. eks. lyskaster ol) i 1-2 timer. ( Mål deretter Volt på batteriet (vent ca 30 minutter etter at du har koblet fra lyskasteren før du måler)

Da regner du ut hvor mange amp du har brukt (Watt*Volt)

Finnes da tabeller som viser hvilken Voltstyrke du da skal ha på batteriet (KUN estimat)

Ett TOPP ladet 115A batteri som du trekker 30A fra bør vel fortsatt vise 12.7V.

I tillegg kan du få en indikasjon ved å bruke målerapparater eller måle syrevekt.

Eg og har to slike crapilus batteri. viser finfin spenning etter lading og ikkje belastes. Men ved minste belastning så stuper spenningen til 8-9 volt og de er heilt uten kraft. Dette var heller ikkje noe til batterier å skryte av i sine glansdager med alltid lav spenning og dårlig strømkapasitet.

Ellers ening med sistemann

Redigert av Plutonium (see edit history)
Skaff deg en lasttester som tester batteriet ved å belaste det med høy strøm.

Da får du svaret på om batteriet er bra, en slik test er i mine øyne det eneste fornuftige når det gjelder å vurdere tilstanden på ett batteri.

En helt ok lasttester får du i billig verktøybutikkene for ca 3-400kroner

Noen som har en link til en rimelig og grei batteritester? Jeg finner bare bare apparater i prisklassen 2-7000,- kr på nettet som ser brukbare ut. For det er vel ikke noe slikt du tenker på? http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042 Dette er vel bare et voltmeter? Eller...?

Guest Avmønstret#
Noen som har en link til en rimelig og grei batteritester? Jeg finner bare bare apparater i prisklassen 2-7000,- kr på nettet som ser brukbare ut. For det er vel ikke noe slikt du tenker på? http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042 Dette er vel bare et voltmeter? Eller...?

Tror ikke det. Det står at du skal holde inne knappen i minst 10 sekunder, så får du resultatet som tilsier om batteriet er bra osv.

For å lese av lading skal du bare lese av mens du ruser motoren uten å trykke den røde knappen.

Så tja, tror faktisk den dingsen belaster og tester batteriet når man trykker den røde knappen.

Fikk selvfølgelig lyst på en slik dings....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...