sunnmøre Startet 13.Februar.2013 Del på Facebook Startet 13.Februar.2013 Har to nautilus freeline 115 batterier til forbruksbanken.Batteria er omlag 5 år,l har fått godt stell med vedlikeholdsladding og vatn etter behov. Ladda dei heilt opp for to dagar sidan, og tok deretter av ladaren. (M300-intelligent laddar) I dag viste voltemeteret 13,1v. Sjekka alle cellene med biltema syrevektmålar. Alle cellene var på det kvite området, omlag på 1240-1250- noko lavt. Trykte inn sendeknappen på VHF (på kanal utan trafikk) Ampermeteret viste forbruk på 6 ah. Voltemeteret sakk samtidig frå 13,1 til 12,6. Når eg slapp sendeknappen steig voltemeteret til omlag det samme. Holdt sendeknappen inne omlag eit minutt til saman. Såg at voltemeteret sakk frå 13,1 til 12, 9, med andre ord såg ut til å gå nedover ganske rask. Bakgrunnen for denne "testen" er at VHF'en anten har gått frå Hi til Low under sending, eller har slått seg heilt av. Er batteria modne for utskifting? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Trenger ikke å være feil. Selv har jeg motert på strøm/amp meter med shunt fra BEP. Da ser jeg hva som går inn/ut fra batteriet (Bruker LiFESO4) batteri på forbruk) En grei test er å sette på en last på 5-10 AMP (stabil last - f. eks. lyskaster ol) i 1-2 timer. ( Mål deretter Volt på batteriet (vent ca 30 minutter etter at du har koblet fra lyskasteren før du måler) Da regner du ut hvor mange amp du har brukt (Watt*Volt) Finnes da tabeller som viser hvilken Voltstyrke du da skal ha på batteriet (KUN estimat) Ett TOPP ladet 115A batteri som du trekker 30A fra bør vel fortsatt vise 12.7V. I tillegg kan du få en indikasjon ved å bruke målerapparater eller måle syrevekt. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Skaff deg en lasttester som tester batteriet ved å belaste det med høy strøm. Da får du svaret på om batteriet er bra, en slik test er i mine øyne det eneste fornuftige når det gjelder å vurdere tilstanden på ett batteri. En helt ok lasttester får du i billig verktøybutikkene for ca 3-400kroner Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 (redigert) Eg og har to slike crapilus batteri. viser finfin spenning etter lading og ikkje belastes. Men ved minste belastning så stuper spenningen til 8-9 volt og de er heilt uten kraft. Dette var heller ikkje noe til batterier å skryte av i sine glansdager med alltid lav spenning og dårlig strømkapasitet. Ellers ening med sistemann Redigert 13.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Skaff deg en lasttester som tester batteriet ved å belaste det med høy strøm.Da får du svaret på om batteriet er bra, en slik test er i mine øyne det eneste fornuftige når det gjelder å vurdere tilstanden på ett batteri. En helt ok lasttester får du i billig verktøybutikkene for ca 3-400kroner Noen som har en link til en rimelig og grei batteritester? Jeg finner bare bare apparater i prisklassen 2-7000,- kr på nettet som ser brukbare ut. For det er vel ikke noe slikt du tenker på? http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042 Dette er vel bare et voltmeter? Eller...? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Noen som har en link til en rimelig og grei batteritester? Jeg finner bare bare apparater i prisklassen 2-7000,- kr på nettet som ser brukbare ut. For det er vel ikke noe slikt du tenker på? http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042 Dette er vel bare et voltmeter? Eller...? Tror ikke det. Det står at du skal holde inne knappen i minst 10 sekunder, så får du resultatet som tilsier om batteriet er bra osv. For å lese av lading skal du bare lese av mens du ruser motoren uten å trykke den røde knappen. Så tja, tror faktisk den dingsen belaster og tester batteriet når man trykker den røde knappen. Fikk selvfølgelig lyst på en slik dings.... Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 En slik jo. Prinsipp, du kopler klemmene på batteriet, ett av dem, trykker inn knappen. Dette starter belasningen av batteriet, instrumenter leser av spenningen, og sluttspenningen etter 10sek forteller mye om hvor mye batteriet tåler. Varianter av slike apparater finnes vanligvis ppå bil og båtverksteder.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.