Jump to content

Verderer nytt raymarine navigasjonssytem


totei

Recommended Posts

Pundet er billigere en på 37år og jeg skal innom Gibraltar, så jeg vurderer og tømme sparekontoen å gå til innkjøp av nytt raymarine navigasjonssystem.

 

Det jeg vurderer er dette:

 

E7 multifunksjonsskjerm

AIS (350 eller 650)

St60 vindinstrument

St60tridata

RD418d radarantenne

 

I tillegg har jeg lyst til å montere Navtex. Har sett på NASA bl.a.

 

Noen som har erfaringer med dette? Har jeg fått med alt som skal til for å få ett komplett system eller er det noe jeg mangler for at disse delene skal fungere godt sammen?

Er montering av slikt utstyr en enkel jobb?

 

Mvh Øystein

Link to post
Share on other sites

Raymarine e7 fungerer både med SeaTalk og SeaTalk ng, men når du først skal ha helt nytt system så anbelfaler jeg på det sterkeste og gå rett for SeaTalk ng da det er lettere å ha med å gjøre på alle måter.

 

Selv har jeg to e7-plottere og RD418d radaren og er strålende fornøyde med dem.

Plotterne er lyssterke og fungerer fint selv i direkte sollys, og de kan blendes ned nok til å fungere bra i stupmørket.

De er også enkle og raske å bruke og svært lette å lære seg å sette opp og å bruke.

Radaren er direkte imponerende! Auto-instillingene fungerer relativt bra, men hvis plotterene ikke er levert med siste versjon av programvaren, så anbefaler jeg å laste den ned og oppdatere. Dette er fort gjort, og du vil da kunne gjøre manuelle radarinstillinger rett på radarskjermen uten å måtte bla deg igjennom menyene.

 

Jeg monterte radar, to plottere, ekkolodd og en nettverkssvitsj i min båt. Det var enkelt å koble sammen og å sette opp. Det meste er 100% plug and play, og det er vanskelig å koble feil.

Hvis du kjøper SeaTalk ng-utstyr kobles alt sammen med en "stamme"-kabel. Denne kabelen får du som ett "start kit" som også inneholder 12-tilkobling til netverket og alt det andre du trenger. Koster noen få hundrelapper om jeg husker rett.

 

Bare spør ivei om det er noe mer du lurer på :)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har forsket litt, både ST60-serien, i70-serien og den nye i60-serien (som skal erstatte ST60) er 115x110mm og er dermed like store. :)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...