Speedy Gonzalez Startet 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2013 Eg lurer på om det er mulig å ta turen Florø-Kristiansand i vår 20 fots daycruiser (AMT200 DC med Honda bf150), eller er det galskap? Om veiret er bra, og forholda fine, så ser det for meg ut som det er forbi Jæren som er det einaste store problemet på turen. Tenker at einaste muligheten må være å ligge i Tananger, og vente til forholda er bra, kansje reise tidlig om morgenen, hvis det er havblikk, og bra bølgevarsel.. for så å gi gass og komme seg raskt borbi, og ned til Sirevåg. Lindesnes kan eg vel sleppe å runde, og heller kjøre spangereidkanalen. Hvis det viser seg at det er forsvarlig å ta turen, så blir vi to båter, begge på 20 fot. Noen som har gått forbi dei verste plassane med lignande båt? Er det fleire lumskheter på turen? Setter ellers pris på input fra sjøvandte sjømenn og kvinner som har greie på dette, kjenner området osv. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Dette skulle gå helt fint, Tananger -Egersund går fort i 25 knop. Mellom Egersund og Farsund er det flere havner man kan søke ly i. Bare og følge med på værmeldingene. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Ja, på landveien Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Bare å finne en godværsperiode det og gi gass. Florø - Kristiansand kan du greie på en til to dager om du starter veldig tidlig. Eller du kan bruke flere dager med telt og kosefaktor :) med en båt som går unna så er ikke Jæren noe stort problem på sommer's dag. Jeg gikk der i Oktober med en 31" seilbåt og hadde det helt ok :) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Som regel er det de oppe i båten som er begrensningen. Siden du spør så er det mulig du bør ha med eni båten som har erfaring fra dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) Fullt ut mulig det. Forutsetter: Stabilt høytrykk og bra vær i en lengre periode, slik at sjøen har lagt seg. Komme seg avgårde tidlig på morgenen og inn til land før solgangsbrisen kommer. Ha nødvendig sikkerhets utstyr ombord. navigasjons utstyr, Vhf. Nok fuel + noe reservedeler til motor. Blir vel rimligere å ta båten på henger med egen bil., men var ikke det du spurte om. Redigert 14.Februar.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Stella Ulefoss Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 20 fot over jæren, da bør du ha minst 5 i promille Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Hvorfor det? vil tro det er best å være edru Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Speedy Gonzalez Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Litt blanda respons her Jan Martin: Det skadar ikkje om du bygger opp under skepsisen din med litt info. Hadde vore greit å vite ka som er fordelen med 5 i promille over Jæren Takker ellers for konstruktiv info, og folk må gjerne pøse på med tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Bare ta turen, MEN ha respekt for vær og værmelding, og ha båt og utstyr i orden. Har gått flere ganger stavanger kristiansand noen ganger med havblikk.kjempe tur. ned til stavanger er ikke mange utfordringer. Fordelen dere har er farten, kommer fort frem, har gått med 7 kn og da må en nesten se langtidsvarsel :) Husk mange har padlet samme strekket. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Ingenting er vel umulig for Speedy Gonzalez? Sitér dette innlegget Link to post
enebakk Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Han mener vell at det er vanskelig å kjøre båt over Jæren ;) det er vell best å kjøre rundt Jæren :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Om tålmodigheten er stor nok er det ikke noe stort problem å padle over Jæren i en kano. Har du tid til å vente er båten mer enn god nok. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Med godt vær og litt planlegging er denne turen ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Synes det blir litt som å spørre om det går an sykle på en motorvei. Det går for så vidt an det også..... Jeg kjenner folk som har krysset Skagerak i GH 14. De har i all ettertid vært sett på som gale..... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Det er sikkert fult mulig, men jeg spør meg jo litt om hvorfor man ønsker dette kontra å frakte båten med henger. Det du kommer til å bruke i drivstoff, er sikkert mer enn hva en splitter ny henger koster. Det kan jo være for turen sin skyld og bare en ferietur, men om du skal tilbake samme veien, er det sikkert greit å sjekke hva en ny henger koster i Kr.Sand for tilbaketuren. Jeg vil tippe at selv med leiebil og nyinnkjøpt henger, er det mye å spare på å ikke kjøre i plan med en daycruiser begge veier. Hvor langt kommer du på en tank og hvor langt er det mellom steder å fylle? Helle fra Jerrykanne i store dønninger er en ting, men med krappe bølger etter en ikke varslet solgangsbrid på toppen av dønningene, er det ikke lengre noe artig. Men for all del. Om det er for opplevelsens skyld og ikke et "flytte-prosjekt" ser jeg få grunner til at ikke skal la seg gjennomføre om man har satt av tid til å være værfast osv osv. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Speedy Gonzalez Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Synes det blir litt som å spørre om det går an sykle på en motorvei. Hvis du leser meir enn overskrifta, så ser du at eg er ute etter å finne ut om dette er trygt, ikkje berre om det går an. Er også ute etter tips og råd. Tar ikkje denne turen for ein kvar pris Krysse Skagerak med en GH 14 ser eg og på som galskap Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Venter du på rett dag kan du gå over Jæren på paddeflatt hav. Det er ikke slik at været alltid er dårlig, hovedproblemet er at bølgene kan bli alvorlig heftige når været først slår seg vrang; det er ikke så mange dagene siden maksimalbølgehøyden på varselet var 12-14 meter. Jeg har plasket frem og tilbake over Jæren i mye rare værforhold (men aldri spesielt ille, da har jeg vett til å holde meg i havn), det er ganske mange av disse gangene jeg hadde vært fullstendig komfortabel med å frese nedover i en daycruiser, andre ganger er jeg sjeleglad jeg har større båt og noen tonn bly hengende nederst. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Gonzalez Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Det er sikkert fult mulig, men jeg spør meg jo litt om hvorfor man ønsker dette kontra å frakte båten med henger. Det du kommer til å bruke i drivstoff, er sikkert mer enn hva en splitter ny henger koster. Det kan jo være for turen sin skyld og bare en ferietur, men om du skal tilbake samme veien, er det sikkert greit å sjekke hva en ny henger koster i Kr.Sand for tilbaketuren. Jeg vil tippe at selv med leiebil og nyinnkjøpt henger, er det mye å spare på å ikke kjøre i plan med en daycruiser begge veier. Hvor langt kommer du på en tank og hvor langt er det mellom steder å fylle? Helle fra Jerrykanne i store dønninger er en ting, men med krappe bølger etter en ikke varslet solgangsbrid på toppen av dønningene, er det ikke lengre noe artig. Men for all del. Om det er for opplevelsens skyld og ikke et "flytte-prosjekt" ser jeg få grunner til at ikke skal la seg gjennomføre om man har satt av tid til å være værfast osv osv. RSL Det er for turen sin del. Ellers hadde eg frakta den landeveien. Må prøve å planlegge tanking på forhånd, så ein slepp å bruke kanne meir enn høgst nødvendig.. Går vel 18 liter i timen når eg marsjer på 25-27 knop. Er 150l tank. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Enig med det å kjøre båten... som en sa en gang er det å være underveis som er turen å den følelsen får du ikke i en bil... har du plotter kan du legge inn ruta på forhånd, da får du og avstand å kan planlegge tanking, og hvis du blir overasket av uvær har du sporet å kjøre etter så du slipper stress... ha alltid papir kart i beredskap. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Været er ikke så uforutsigbart på våren at dette ikke er mulig på et forsvarlig vis. Jeg forlot Kristiansand på ettermiddagen og ankom Leirvik på Stord for strandhugg og overnatting utpå kvelden. Grei etappe med 25 knops fart. Var nu vel en 150-160 NM om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Gonzalez Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Enig med det å kjøre båten... som en sa en gang er det å være underveis som er turen å den følelsen får du ikke i en bil...har du plotter kan du legge inn ruta på forhånd, da får du og avstand å kan planlegge tanking, og hvis du blir overasket av uvær har du sporet å kjøre etter så du slipper stress... ha alltid papir kart i beredskap. Ja, det er heilt klart turen som er det vi er ute etter her. Om vi kun skulle i dyreparken, hadde vi tatt bilen Har plotter, og venter på en Nexus 10, som er på vei i posten, så den skal eg legge inn locus med enirokart, og navionics. Håper navionics kjem med en HD versjon til Android snart Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 I fjor kom det inn en 20 fots sjærgårdsjeep til Sigersvold på Lista, som hadde gått fra Florø-området, og skulle til Lyngør. De sa de hadde hatt en fin tur frem til de gikk ut fra Egersund og ble overrasket av en brottsjø.... båten fylte seg med vann, men motoren stoppet heldigvis ikke, og vannet rant ut bak. Da fant de ut at de ikke skulle gå rundt Lista, men ta trekket over Sigersvold. Jeg tror turen kan være fin, men det er et sårbart stykke langs Jæren og forbi Lista..... Begge disse som kom i skjærgårdsjeepen hadde begge flytedresser pluss oppblåsbar vest, og dette var på sommeren. Det er ingen umulighet, men man må gjøre litt forberedelser... Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Og eg har navionics med HD for android. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Og eg har navionics med HD for android. Jeg tror jeg har et strykejærn i kjellerboden på land et sted.... Har du flere ting som hjelper trådstarter fra Florø til Kr.Sand? Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.