Jump to content

Kan man kjøre Florø-Kristiansand med 20 fots daycruiser?

Speedy Gonzalez

Recommended Posts

Eg lurer på om det er mulig å ta turen Florø-Kristiansand i vår 20 fots daycruiser (AMT200 DC med Honda bf150), eller er det galskap? :confused:

Om veiret er bra, og forholda fine, så ser det for meg ut som det er forbi Jæren som er det einaste store problemet på turen. Tenker at einaste muligheten må være å ligge i Tananger, og vente til forholda er bra, kansje reise tidlig om morgenen, hvis det er havblikk, og bra bølgevarsel.. for så å gi gass og komme seg raskt borbi, og ned til Sirevåg.

Lindesnes kan eg vel sleppe å runde, og heller kjøre spangereidkanalen.

Hvis det viser seg at det er forsvarlig å ta turen, så blir vi to båter, begge på 20 fot.

Noen som har gått forbi dei verste plassane med lignande båt? Er det fleire lumskheter på turen?

Setter ellers pris på input fra sjøvandte sjømenn og kvinner som har greie på dette, kjenner området osv. :smiley:

Fullt ut mulig det.

Forutsetter:

Stabilt høytrykk og bra vær i en lengre periode, slik at sjøen har lagt seg.

Komme seg avgårde tidlig på morgenen og inn til land før solgangsbrisen kommer.

Ha nødvendig sikkerhets utstyr ombord.

navigasjons utstyr, Vhf.

Nok fuel + noe reservedeler til motor.

Blir vel rimligere å ta båten på henger med egen bil., men var ikke det du spurte om.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Bare ta turen, MEN ha respekt for vær og værmelding, og ha båt og utstyr i orden. Har gått flere ganger stavanger kristiansand noen ganger med havblikk.kjempe tur. ned til stavanger er ikke mange utfordringer. Fordelen dere har er farten, kommer fort frem, har gått med 7 kn og da må en nesten se langtidsvarsel :)

Husk mange har padlet samme strekket. God tur!

Det er sikkert fult mulig, men jeg spør meg jo litt om hvorfor man ønsker dette kontra å frakte båten med henger. Det du kommer til å bruke i drivstoff, er sikkert mer enn hva en splitter ny henger koster.

Det kan jo være for turen sin skyld og bare en ferietur, men om du skal tilbake samme veien, er det sikkert greit å sjekke hva en ny henger koster i Kr.Sand for tilbaketuren. Jeg vil tippe at selv med leiebil og nyinnkjøpt henger, er det mye å spare på å ikke kjøre i plan med en daycruiser begge veier.

Hvor langt kommer du på en tank og hvor langt er det mellom steder å fylle? Helle fra Jerrykanne i store dønninger er en ting, men med krappe bølger etter en ikke varslet solgangsbrid på toppen av dønningene, er det ikke lengre noe artig.

Men for all del. Om det er for opplevelsens skyld og ikke et "flytte-prosjekt" ser jeg få grunner til at ikke skal la seg gjennomføre om man har satt av tid til å være værfast osv osv.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Synes det blir litt som å spørre om det går an sykle på en motorvei.

Hvis du leser meir enn overskrifta, så ser du at eg er ute etter å finne ut om dette er trygt, ikkje berre om det går an. Er også ute etter tips og råd. Tar ikkje denne turen for ein kvar pris :smiley:

Krysse Skagerak med en GH 14 ser eg og på som galskap :giggle:

Venter du på rett dag kan du gå over Jæren på paddeflatt hav. Det er ikke slik at været alltid er dårlig, hovedproblemet er at bølgene kan bli alvorlig heftige når været først slår seg vrang; det er ikke så mange dagene siden maksimalbølgehøyden på varselet var 12-14 meter.

Jeg har plasket frem og tilbake over Jæren i mye rare værforhold (men aldri spesielt ille, da har jeg vett til å holde meg i havn), det er ganske mange av disse gangene jeg hadde vært fullstendig komfortabel med å frese nedover i en daycruiser, andre ganger er jeg sjeleglad jeg har større båt og noen tonn bly hengende nederst.

Det er sikkert fult mulig, men jeg spør meg jo litt om hvorfor man ønsker dette kontra å frakte båten med henger. Det du kommer til å bruke i drivstoff, er sikkert mer enn hva en splitter ny henger koster. Det kan jo være for turen sin skyld og bare en ferietur, men om du skal tilbake samme veien, er det sikkert greit å sjekke hva en ny henger koster i Kr.Sand for tilbaketuren. Jeg vil tippe at selv med leiebil og nyinnkjøpt henger, er det mye å spare på å ikke kjøre i plan med en daycruiser begge veier. Hvor langt kommer du på en tank og hvor langt er det mellom steder å fylle? Helle fra Jerrykanne i store dønninger er en ting, men med krappe bølger etter en ikke varslet solgangsbrid på toppen av dønningene, er det ikke lengre noe artig. Men for all del. Om det er for opplevelsens skyld og ikke et "flytte-prosjekt" ser jeg få grunner til at ikke skal la seg gjennomføre om man har satt av tid til å være værfast osv osv. RSL

Det er for turen sin del. Ellers hadde eg frakta den landeveien.

Må prøve å planlegge tanking på forhånd, så ein slepp å bruke kanne meir enn høgst nødvendig.. Går vel 18 liter i timen når eg marsjer på 25-27 knop. Er 150l tank.

Enig med det å kjøre båten... som en sa en gang er det å være underveis som er turen å den følelsen får du ikke i en bil...

har du plotter kan du legge inn ruta på forhånd, da får du og avstand å kan planlegge tanking, og hvis du blir overasket av uvær har du sporet å kjøre etter så du slipper stress... ha alltid papir kart i beredskap.

Ja, det er heilt klart turen som er det vi er ute etter her. Om vi kun skulle i dyreparken, hadde vi tatt bilen :smiley:

Har plotter, og venter på en Nexus 10, som er på vei i posten, så den skal eg legge inn locus med enirokart, og navionics. Håper navionics kjem med en HD versjon til Android snart :smiley:

I fjor kom det inn en 20 fots sjærgårdsjeep til Sigersvold på Lista, som hadde gått fra Florø-området, og skulle til Lyngør.

De sa de hadde hatt en fin tur frem til de gikk ut fra Egersund og ble overrasket av en brottsjø.... båten fylte seg med vann, men motoren stoppet heldigvis ikke, og vannet rant ut bak. Da fant de ut at de ikke skulle gå rundt Lista, men ta trekket over Sigersvold.

Jeg tror turen kan være fin, men det er et sårbart stykke langs Jæren og forbi Lista.....

Begge disse som kom i skjærgårdsjeepen hadde begge flytedresser pluss oppblåsbar vest, og dette var på sommeren.

Det er ingen umulighet, men man må gjøre litt forberedelser...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...