baatmann Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 RSL: Har Speedy Gonzalez gjeve yttrykk for at han ynskjer seg strykejern? Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Ser ikkje problemet med å gå denne turen, men hold deg ved kai dersom det er solgangsbris når du skal over jæren. Om været er fint kan en gå hvor en vil med båt, er det dårlig vær må en være forsiktig dette gjelder alle størrelser fritidsbåt. Store bølger blir bare litt mindre ubehagelig med større båt-) Har gått turen Bergen Kristiansand Oslo mange ganger med forsjellige båter, passet værmelding og har ikke hatt problemer. Gik Bergen Stavanger med 23 fot båt tur retur en sommer uten at det var noe "bragd". God tur og følg med på værmelding-) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Vi har vært med båten fra Lysekil til Lofoten, og det er ingen plass som kan samenlignes med Jæren. En 20 fots planene båt er ikke konstruert for å gå i åpen sjø. Jeg vil på det sterkest fraråde turen. Hvis du tar båten på bil får du en garantert kosligt båtferie. Går du på sjøen over Jæren blir det 99% sikkert ikke koselig. Det kan også hende du får skrekken, fruen nekter å gå over Jæren flere ganger. Det er kjedelig alene. God tur og god sommer :) Bøyen på Jæern 58`46,100 N 5`26,221Ø Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Jeg ser ikke problemet, tar det som en selvfølge at en avpasser turen etter værmeldingen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hvis du kommer ned til Stavanger og værmeldingen tilsier at å krysse Jæren kan bli utrivelig så kan du ta noen dager i Ryfylke mens du venter. Du kan faktisk anse det som en bonus i så fall Så lenge du ikke MÅ gå rundt på en gitt dato, men kan velge selv om du er komfortabel, så er det ikke noe problem. PS : Ikke undervurder Lista heller. Det er kortere strekk enn rundt Jæren, men det kan bli skikkelig basje der ute hvis du er for nærme land og det blåser litt (snakker av erfaring). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hei, hvis du søker på henteturer her på forumet vil du finne bilder fra da jeg gikk strekningen fra Bergen til Arendal. Det var riktignok en 30 foter... men den dagen kunne du gått over der med ei 8 fots jolle.. Så det du spør om.. er fullt mulig.. å langt i fra galskap, dersom du tar hensyn til været.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Ja, du hadde en kosetur av de sjeldne, Bjørn Løvjomås!.......og selvfølgelig kan det gjentas! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Av vindbølge var det ikke mange over 20 cm.. så da kaller vi det kosetur ja.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
rover Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 "Norge rundt" i 15 foter! Sjekk: coastbuster.no Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Null problem å ta denne turen Men vær og vind bestemmer nok ganske mye av turen. Har selv en 20" og i sommer tok jeg turen fra Kristiansand til Notodden med denne. Når det ble litt masete å ligge i bølgene og humpe så var det bare å sikte seg inn på hekken til en fjordplog. De har tyngden vi har farten Kunne gjerne blitt med på en slik tur. Så god tur fra meg Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Ja, på landveien Har min 20" på henger, og den skumleste delen av turen er faktisk på landeveien. Båten og tilhengeren er bredere enn bilen, og det har vært j... nærme flere ganger at noen har tatt med seg båtsiden... Virker som om mange ikke kikker mer enn 3 meter foran panseret sitt når de kjører Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 må dere slutte med dette papirkartgnålet. Ta heller med tørkerull, det kan iallefall brukes til noe nyttig Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 må dere slutte med dette papirkartgnålet. Ta heller med tørkerull, det kan iallefall brukes til noe nyttig :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 må dere slutte med dette papirkartgnålet. Ta heller med tørkerull, det kan iallefall brukes til noe nyttig Bra med papirkart som back up om elektronikken skulle svikte. Men hva skal en med en tørkerull, meget begrenset anvendelsesområde? Kan ikke tørke seg i R..va en gang uten å bli sår bak.. Ett par ruller Lambi toalett papir er da meget bedre. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 (redigert) Den gangen jeg jobbet på en marina i Son ankom en av kundene (sjømann av yrke) med ny 17 fot daycruiser påmontert 75 hk Mercury. Han hadde staret fra en eller annen havn på østkysten av England, gått mot Holland, Kielerkanalen og til Son. Utfordringen hadde vært å få med seg nok bensin for overfarten. Tungt lastet båt og mye sjø nær Kielerkanalen. Ren kystseilas med ikke altfor dårlig tidsramme burde ikke være noe problem. Redigert 16.Februar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2013 Hei Tok turen fra Ålesund til Søgne i pinsen for noen år siden sammen med en kamerat som hadde kjøpt en Draco 24. Det gikk nokså radig nedover med masjfart i snitt over 25 knop. Værste på turen var små korte bølger rundt Stadt. Med "nye" bølger blir det mer stamping og skvett. Slitsomt. Resten av turen var det lite vind, men 2-5 meter gammeldønninger rundt deler av Jæren og Listalandet. Virkelig en nydelig tur som kan anbefales på det varmeste. Vakre naturopplevelser og få turister på den tiden. "Fersk" vindsjø bør du unngå da det er svært slitsomt, og hvis den bryter kan det være utrygt. Gamle dønninger er ufarlige for en lite båt hvis du holder god avstand til land. Bare artig med litt opp og ned sålenge toppene er runde. Innsiden av Eigerøy er en fin tur, men er nokså drøy ettersom det er 5 knop hele veien. Ellers er det mange fine sund på turen. Vurder om du har tid til å stikke nesa inn i noen av fjordene for å kikke hvis du ikke har gjort det før. Med såpass liten båt er det også ok å sitte på en stødig kafe og innta god middag innimellom. Hvis du finkikker på karet for Jæren er det massevis av havner der når du kommer med en så liten båt i nogenlunde bra vær. Fastboende langs hele Jæren har moloer med ok innseilinger, men de kan være vanskelig å se på sjøkartene. For såpass høy marsjhastighet så langt i liten båt ville jeg hatt to plottere. En med oversiktskartet for rutevalg og en for å se detaljkart. God tur Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
trixie2 Svart 17.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2013 Fullt mulig å kjøre denne turen, men husk at dette er fysisk slitsomt i bare litt sjø. Båten er 20fot og en hver fjord er å betrakte som ett lite åpent havstykke. + Hele strekningen over jæren og sørover. Skudenes til Lindesnes er vel ca 120nm. Kjøring i sjø er gøy i ca10min max, etterpå er det slitsomt. Dete er litt av ett"karstykke" i bare lit sjø. Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 17.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2013 Ja Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Og tenk, er ikke mange år siden de rodde rundt uten hjelm og redningsvest...... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Jeg må bare minne om at Ragnar Torseth gikk Nordvestpassasjen med en Mørebas 7200 (20 fot) Det kan kanskje kalles galskap, men å si det om å gå forbi Jæren og Lista i godvær er vel litt drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Hei Virkelig en nydelig tur som kan anbefales på det varmeste. Vakre naturopplevelser og få turister på den tiden. "Fersk" vindsjø bør du unngå da det er svært slitsomt, og hvis den bryter kan det være utrygt. Gamle dønninger er ufarlige for en lite båt hvis du holder god avstand til land. Bare artig med litt opp og ned sålenge toppene er runde. Med såpass liten båt er det også ok å sitte på en stødig kafe og innta god middag innimellom. For såpass høy marsjhastighet så langt i liten båt ville jeg hatt to plottere. En med oversiktskartet for rutevalg og en for å se detaljkart. God tur Mons Absolutt enig, med ovanståande. Dette er faktisk noko ein bare må gjera før ein dør. Fornuft er å ta nokon forholdsreglar som værmeldingar, god tid (sjå på det som ein ekspedisjon og bruk litt tid eller iallefall ha tid til rådighet) To plotterar er faktisk ein nødvendighet meiner eg pluss oversiktskart. Eg ville og ha tatt med ein redningsfåte hadde det vore meg, ein 4 pers. kan du få kjøpt brukt for ein 5-6 tusen kr. billig forsikring. God tur Redigert 19.Februar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Speedy Gonzalez Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Takker for alle svar! Veldig mykje bra hittil Har bestemt meg for at denne turen må gjennomførast, men eg ser at vi må ha en del tid tilgjengelig, i tilfelle dårlig vær, som fører til venting. En del som må klaffe, så om det ikkje blir denne sesongen, så prøver vi neste år Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Hvis du holder deg til den lyseste perioden har du lange dager og mye av tid å ta av. Ned til Stavanger er null problem og det gjør du i så å si all slags vær. Jæren er ikke så ille så lenge motoren går og du holder deg langt ute i havet, på sommer's tid er det meget sjelden at det blir så dårlig vær at du ikke kommer deg over. Ikke ta høyde for å kunne søke ly i noen havner mellom Tananger og Egersund, ved dårlig vær skal du holde deg langt unna kysten mellom disse to havnene da sjøen bygger seg opp jo nærmere land den kommer, og til slutt bryter den og der vil du ikke være! Selv satt jeg i dønninger på ca 8-10meter i en 30 fots seilbåt opp over Jæren alene, noen vil kanskje kalle det for galskap, men så lenge motoren går er det ikke noe stress!! Hadde motoren stoppet hadde jeg nok slitt litt mer da det ikke var vind å seile med heller... :p Men jeg hadde en super tur, og anbefaler det på det sterkeste. Forøvrig gikk jeg i oktober... :) Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Gonzalez Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 (redigert) Hvis noen har linker til sider som har gode oversikter over drivstofffylling, gjestehavner osv, nedover kysten, så del gjerne! Redigert 20.Februar.2013 av Speedy Gonzalez (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Ikke hør på alle råd om å gå så langt ut i havet utenfor Jæren. Det stemmer nok hvis det er skikkelig dårlig vær, men da går du ikke! Du venter til det er rolig, og da er det aller roligst helt inn mot land. Der forsvinner motstrømmen og dønning og bølger flater ut. (Bare spør RS!) Men ikke så langt inn at du går på grunn! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.