nesing Startet 14.Februar.2013 Del på Facebook Startet 14.Februar.2013 Når jeg starter motoren kommer det umiddelbart ganske mye oljefilm rundt båten. Jeg har ikke sjekket så mye enda men tenker litt på lekasje på sylyndre/slanger på drevet eller lekasje i oljekjøler. Jeg lurer litt på hvor jeg skal begynne. Vi jeg kunne se lekasje i drev ved bare å snu på rattet? Hvis det kommer fra Ojekjøler, hvor kan dette sjekkes uten å ta ut denne? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Hvorfor må det være en lekkasje? Hvis det lekker olje et sted vil du vel se dette på oljenivået i motor eller på servopumpa. Jeg har hatt tilsvarende "symptomer" og har konkludert foreløpig med at det er uforbrent diesel. Jeg ville holdt øye med oljenivåene og sjekket om det lekker konstant eller bare ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Jeg har ikke kjørt noe etter at jeg la merke til det. Uansett vil det være vanskelig å se dette på oljenivået i motor. Oljenivået i hydraulikktanken vil vel heller stige enn synke fordi sjøvann vil blande seg i systemet dersom det er lekasje i slanger/sylndre. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Jeg erfarer det samme på vår D6, 2005 modell. Dette er en innenbordsinstallasjon, dvs at det ikke er noen form for drevtrim eller utenpåliggende styresylindre som kan være årsaken. Etter hva jeg kan forstå er dette nødt til å være uforbrent diesel som kommer ut gjennom eksosen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Samme på mine tre siste motorer. Er nok diesel som ikkje er heilt oppbrent tenker eg. Eg slapper heilt av i forhold til det. Sjølv om det egentlig er sånn at det kan bli kjefting i uthavn med badende rundt... Men du må gjerne sjekke videre siden du har anna installasjon eg meg, så kan du ha andre feil Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ally Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Oljenivået i hydraulikktanken vil vel heller stige enn synke fordi sjøvann vil blande seg i systemet dersom det er lekasje i slanger/sylndre. Mulig jeg var litt uklar, men hvis det lekker olje fra styresylindere eller oljekjøler så vil ikke oljefilmen forsvinne etter oppstart? Mitt råd er å ikke begynne masse feilsøking før du har kartlagt symtomene Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Sådan så det ud, da min styrecylinder lækkede olie sidste vår: Tynd oliefilm har jeg ofte set i helt normale situationer, men dette var meget tydeligt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Tillæg: man kunne ikke se filmen før motoren og dermed servopumpen kørte. At bevæge rattet uden motor gav igen reaktion. Og når motoren kørte var der uro i vandet som også gjorde det vanskeligt. Men det var tydeligt når motoren lige var slukket og jeg havde kør rattet fra yderposiition til yderposiition. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Mener du at du så det komme oljefilm etter at motoren var stoppet når du dreide på rattet fra til ytterposisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 (redigert) Oljefilm vannet tyder på oljelekkasje tenker jeg. Enten styresylindre, styreslanger. Har også sett dette ved lekk oljekjøler på en Yanmar. Volvoen har kombinert intercooler og oljekjøler om jeg husker rett. Den sitter på høyre side av motoren om du ser mot drevet, rett over starteren. Sjekk lokkene her, det har vært problem med lekk lokk her, men jeg har ikke hørt at det leder til annet enn saltvann ned på starten. Om du skal få olje i kjølevannet via oljekjøler tenker jeg at innmaten må være tæret i stykker. Har aldri hørt om diesel blue shine fra en D motor. Vet ikke om det er annerledes på common rail og valige dieselmotor. På lavtrykks dyser skyldes blue shine gjerne slitte dyser. Jeg ville startet med å sjekke styringen og nivå på hydraulikkoljen her (se i styresnekka). Også ville jeg før neste oppstart av motoren sjekket oljenivået og farge på oljen for å sikre at det ikke er vann i oljen. Vann i oljen gir grå olje Redigert 14.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Hvis jeg tørnede roret mens motoren var igang og derefter slukkede kunne jeg se olien meget tydeligt. Var motoren i gang fik udstødningens uro i vandet olien til at blive mindre synlig. Billedet ovenfor viser hvordan det så ud umiddelbart efter motoren var stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Hvis jeg bevægede roret uden at motoren kørte så jeg INGEN reaktion. Sitér dette innlegget Link to post
tiola Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Har du sjekket hydraulikk slangene til drevet? Vet det har vært problemer med blemmer slik at det blir lekkasje. Jeg fikk mine byttet på garantien. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 sjekk også trimsylindrene for lekkasje, burde vis på oljekoppen inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Har aldri hørt om diesel blue shine fra en D motor. Vet ikke om det er annerledes på common rail og valige dieselmotor. På lavtrykks dyser skyldes blue shine gjerne slitte dyser. Les mitt innlegg #4 over. Motoren har ikke oljeforbruk å snakke om. Jeg har vanskelig for å forstå at oljefilmen jeg observerer kan være noe annet enn uforbrent diesel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Da må du få sjekka dysene tenker jeg. Lekke dyser kan gi injektorhavari Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Samme på mine tre siste motorer. Er nok diesel som ikkje er heilt oppbrent tenker eg. Eg slapper heilt av i forhold til det. Sjølv om det egentlig er sånn at det kan bli kjefting i uthavn med badende rundt... Det fikser du selvfølgelig med en skvett Zalo, så er alle badende fornøyde og kjeftingen eliminert Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 hmm... eg får gå i tenkeboksen. Ein zaloinjector i eksosen må jo være ypperlig på gamle båter Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brigg Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Da må du få sjekka dysene tenker jeg. Lekke dyser kan gi injektorhavari Har tenkt tanken. Jeg har nevnt symptomene for et par stykker som lever av å skru på båtmotorer, og begge var helt avslappet i forhold til dette. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Jeg hadde ikke lurt på hva jeg skal tro akkurat der Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 (redigert) Har jeg en gammel 41 motor og kan vel ikke direkte sammenlikne det med en moderne D4. Litt oljefilm kommer ved oppstart, noe mer når det er kaldt i været enn midt på sommeren. I følge VP mekanikere og andre som mener å ha peiling. Er dette uforbrendt diesel og helt normalt. "Er jo en VP" som de sier. Oljeforbruk nærmest lik 0 Nye dyser.(2 år) "Ny" Turbo (2 år) "Ny" Varmeveksler (2 år) Justerte ventiler (1 år) Kompresjonstestet (1 år) Overhalt Oljekjøler. Redigert 16.Februar.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Forskjellen er dieselsystemet. Jeg liker ikke lekkasje på et dieselsystem med 1600 bars trykk...og at årsaken til at noen av disse motorene havarerer er lekkasje i dyser Hadde det vært lavtrykks system hadde jeg ikke hatt samme uro Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Slet med det samme i fjor. Men jeg merket det greit på oljenivået på girkassa - det var gearoljekjøleren hos meg. Kun en pakning til noen få kroner. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Det var lekkasje i en styresylinder som var grunnen til oljefilmen. Koblet bort drivreima ok kjørte rundt hydraulikkpumpa med en drill og fikk fortsatt oljefilm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.