M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Bra du fant ut av det, ellers er det jo ikke så uvanlig med film rundt båten når motor akkurat har startet. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Skal ikke være noen antydning til oljefilm rundt båter med D-motorer Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Det jeg hadde i tankene var uforbrent i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Denne hadde jeg glemt. Jeg fant årsaken til "min oljefilm". Det var en lekkasje i pakningen mellom øvre og nedre vekselhus på drevet som var årsaken. Det dryppet olje ned i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Det jeg hadde i tankene var uforbrent i eksosen Ser aldri olje på sjøen fra min D4 bortsatt fra når det har vært defekte styreslanger eller styresylindre Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Har skifta styreslanger og sylindre på begge sider.Slangene var sprukne og den ene sylynderen var det tæret hull i. Etter montering kjørte jeg hydraulikkpumpa med drill for å sjekke om alt var tett. Etter sjøsetting fikk jeg imidlertid bakoversveis. Det kom fortsatt litt olje opp. Små sirkler på 5 til 10 cm dukket opp her og der, noen flere meter bak båten. Det så ut til å være litt mindre enn før. Kjørte motoren i ca 10 minutter uten at det ble mindre. Så nå lurer jeg på om det kan være en annen lekasje også. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Er litt usikker på hva grunnen til lekasjen kan være. Trolig noe somsitter på sjøvanns kjølingen. Disse kjøles direkte fra sjøvann i denne rekkefølge: - servostyringskjøler, i så fall er lekasje hydraulikkolje - returdiesel kjøler - oljekjøler (sitter på enden av varmeveksjer) Andre mulige kilder: - lekasje fra powertrim. Lite trolig, dersom denne ikke er i bruk vil det vel lekke like mye om motor går eller ikke - dårlige dyser ? Tror vel egntlig ikke at dette er grunnen til lekasje på en common rail motor - andre grunner? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Se mitt innlegg #29, har du sjekket oljen på drevet? Hvis denne er grå/hvit så kan det være samme lekkasjen jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Vil det lekke fra drevet når bare motor går og drev står i fri? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Ja, spesielt med en gang etter at jeg startet opp. Forstod det slik at oljen rant ned i eksoskanalen. Det var spesielt synlig med en gang jeg starte når båten hadde stått en stund. Men symtomene er vel avhengig av størrelsen på lekkasjen. Verkstedet var ikke ukjent med slik lekkasje. Hvis du har båten oppe er det lurt å sjekke slik at du iallefall kan utelukke det. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Har haft samme som Ally. Du bør tjekke dette ! Vand i drevet bliver hurtigt dyrt... Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hvis dette er tilfellet bør vel lekasjen avta etter hvert. Her er den konstant etter oppstart. Jeg har ikke båten oppe slik at jeg får sjekket dette. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Må få tatt opp båten og sjekket dette. Er det noen som vet om det er vanskelig å skifte pakning mellom øvre og nedre vekselhus? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Nå er båten oppe og drevoljen tappet av. Først kom det litt vann og så kom det nesten hvit olje. På grunn av oljelekasje ut i eksosen er det vel sannsylig at det er pakningen som er utett. Jeg finner ikke verkstedhåndbok på dph drevet så jeg lurer på om noen har gort jobben selv eller vet hvordan det skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Trykktesta drevet idag og fant lekasje i pakning mellom øvre og nedre girhus. Delte drevet og ser at pakningen ikke ser helt bra ut. Får ny pakning i morgen og håper montering går greit. Er litt usikker på hvilken pakningssement som det er best å bruke, har ikke volvo sin originale pn 1161099). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Bytt shims også da når du først er i gang med drevet. Fra plast til metallshims Sjekk at krysset ikke er rustent Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Takk fo tipset, men Shims er allerede skiftet til metall. Krysset ser fint ut. Jeg lurer imidlertid på om jeg skal bruke pakningssement, i boken står det en plass med og en plass uten så jeg ble litt forvirret. Har imidlertid ikke vp sealant 1161099. Jeg har Loctite 5926 blå og Wurth 250 rød, begge pakningssilikon.Den siste brukte jeg sist som pakning på oljepumpa inne i D4,en. Noen av dere har vel kanskje gjort dette selv før? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Har skrudd sammen igjen over/underhus med ny pakning+loctite blå. Trykktesta og alt ser nå ut til å være i orden til sjøsetting i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 1.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Sjøen speilblank og blå, endelig uten oljesøl! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Lindland Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Har skrudd sammen igjen over/underhus med ny pakning+loctite blå. Trykktesta og alt ser nå ut til å være i orden til sjøsetting i morgen. Har du tatt litt bilder av "operasjonen"? Jeg har selv litt oljefilm bak båten når den ligger stille. Det er svært begrensede mengder, men kommer jevnlig, spesielt når andres hekksjø slår inn under badeplattformen. Da siver det litt oljefilm frem. Har vurdert lekkasje fra drev, trimplan, powertrim eller hekkthruster. Finner ikke ut av dette. Vurderer å vente med å gjøre noe til båten skal opp i høst. Hadde vært fint med en "to do" liste med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Bare ett tips! Jeg hadde også dette fenomenet. Til syvende og sist viste det seg å være fra den ene sylinderen på mine Bennett trimplan. Vridde på sylinderen med klokken. Tett . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.