Jump to content

Oljefilm rundt båten, Volvo Penta D4 2004 med DPH

nesing

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Har skifta styreslanger og sylindre på begge sider.Slangene var sprukne og den ene sylynderen var det tæret hull i. Etter montering kjørte jeg hydraulikkpumpa med drill for å sjekke om alt var tett. Etter sjøsetting fikk jeg imidlertid bakoversveis. Det kom fortsatt litt olje opp. Små sirkler på 5 til 10 cm dukket opp her og der, noen flere meter bak båten. Det så ut til å være litt mindre enn før. Kjørte motoren i ca 10 minutter uten at det ble mindre. Så nå lurer jeg på om det kan være en annen lekasje også.

Er litt usikker på hva grunnen til lekasjen kan være. Trolig noe somsitter på sjøvanns kjølingen.

Disse kjøles direkte fra sjøvann i denne rekkefølge:

- servostyringskjøler, i så fall er lekasje hydraulikkolje

- returdiesel kjøler

- oljekjøler (sitter på enden av varmeveksjer)

Andre mulige kilder:

- lekasje fra powertrim. Lite trolig, dersom denne ikke er i bruk vil det vel lekke like mye om motor går eller ikke

- dårlige dyser ? Tror vel egntlig ikke at dette er grunnen til lekasje på en common rail motor

- andre grunner?

Ja, spesielt med en gang etter at jeg startet opp. Forstod det slik at oljen rant ned i eksoskanalen. Det var spesielt synlig med en gang jeg starte når båten hadde stått en stund. Men symtomene er vel avhengig av størrelsen på lekkasjen. Verkstedet var ikke ukjent med slik lekkasje.

Hvis du har båten oppe er det lurt å sjekke slik at du iallefall kan utelukke det.

• 3 uker senere...

Nå er båten oppe og drevoljen tappet av. Først kom det litt vann og så kom det nesten hvit olje. På grunn av oljelekasje ut i eksosen er det vel sannsylig at det er pakningen som er utett. Jeg finner ikke verkstedhåndbok på dph drevet så jeg lurer på om noen har gort jobben selv eller vet hvordan det skal gjøres.

Takk fo tipset, men Shims er allerede skiftet til metall. Krysset ser fint ut.

Jeg lurer imidlertid på om jeg skal bruke pakningssement, i boken står det en plass

med og en plass uten så jeg ble litt forvirret. Har imidlertid ikke vp sealant 1161099.

Jeg har Loctite 5926 blå og Wurth 250 rød, begge pakningssilikon.Den siste brukte

jeg sist som pakning på oljepumpa inne i D4,en. Noen av dere har vel kanskje gjort

dette selv før?

• 1 år senere...

Har skrudd sammen igjen over/underhus med ny pakning+loctite blå. Trykktesta og alt ser nå ut til å være i orden til sjøsetting i morgen.

Har du tatt litt bilder av "operasjonen"?

Jeg har selv litt oljefilm bak båten når den ligger stille. Det er svært begrensede mengder, men kommer jevnlig, spesielt når andres hekksjø slår inn under badeplattformen. Da siver det litt oljefilm frem. Har vurdert lekkasje fra drev, trimplan, powertrim eller hekkthruster. Finner ikke ut av dette. Vurderer å vente med å gjøre noe til båten skal opp i høst. Hadde vært fint med en "to do" liste med bilder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...