Jump to content

Oljefilm rundt båten, Volvo Penta D4 2004 med DPH


nesing

Recommended Posts

Når jeg starter motoren kommer det umiddelbart ganske mye oljefilm rundt båten.

Jeg har ikke sjekket så mye enda men tenker litt på lekasje på sylyndre/slanger på drevet

eller lekasje i oljekjøler. Jeg lurer litt på hvor jeg skal begynne.

Vi jeg kunne se lekasje i drev ved bare å snu på rattet?

Hvis det kommer fra Ojekjøler, hvor kan dette sjekkes uten å ta ut denne?

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må det være en lekkasje? Hvis det lekker olje et sted vil du vel se dette på oljenivået i motor eller på servopumpa.

Jeg har hatt tilsvarende "symptomer" og har konkludert foreløpig med at det er uforbrent diesel.

Jeg ville holdt øye med oljenivåene og sjekket om det lekker konstant eller bare ved oppstart.

Link to post
Share on other sites

Jeg erfarer det samme på vår D6, 2005 modell. Dette er en innenbordsinstallasjon, dvs at det ikke er noen form for drevtrim eller utenpåliggende styresylindre som kan være årsaken. Etter hva jeg kan forstå er dette nødt til å være uforbrent diesel som kommer ut gjennom eksosen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Samme på mine tre siste motorer. Er nok diesel som ikkje er heilt oppbrent tenker eg. Eg slapper heilt av i forhold til det. Sjølv om det egentlig er sånn at det kan bli kjefting i uthavn med badende rundt...

Men du må gjerne sjekke videre siden du har anna installasjon eg meg, så kan du ha andre feil :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Oljenivået i hydraulikktanken vil vel heller stige enn synke fordi sjøvann vil blande seg i systemet dersom det er lekasje i slanger/sylndre.

 

Mulig jeg var litt uklar, men hvis det lekker olje fra styresylindere eller oljekjøler så vil ikke oljefilmen forsvinne etter oppstart?

Mitt råd er å ikke begynne masse feilsøking før du har kartlagt symtomene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tillæg: man kunne ikke se filmen før motoren og dermed servopumpen kørte. At bevæge rattet uden motor gav igen reaktion. Og når motoren kørte var der uro i vandet som også gjorde det vanskeligt. Men det var tydeligt når motoren lige var slukket og jeg havde kør rattet fra yderposiition til yderposiition.

Link to post
Share on other sites

Oljefilm vannet tyder på oljelekkasje tenker jeg. Enten styresylindre, styreslanger. Har også sett dette ved lekk oljekjøler på en Yanmar. Volvoen har kombinert intercooler og oljekjøler om jeg husker rett. Den sitter på høyre side av motoren om du ser mot drevet, rett over starteren. Sjekk lokkene her, det har vært problem med lekk lokk her, men jeg har ikke hørt at det leder til annet enn saltvann ned på starten. Om du skal få olje i kjølevannet via oljekjøler tenker jeg at innmaten må være tæret i stykker.

 

Har aldri hørt om diesel blue shine fra en D motor. Vet ikke om det er annerledes på common rail og valige dieselmotor. På lavtrykks dyser skyldes blue shine gjerne slitte dyser.

 

Jeg ville startet med å sjekke styringen og nivå på hydraulikkoljen her (se i styresnekka). Også ville jeg før neste oppstart av motoren sjekket oljenivået og farge på oljen for å sikre at det ikke er vann i oljen. Vann i oljen gir grå olje

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om diesel blue shine fra en D motor. Vet ikke om det er annerledes på common rail og valige dieselmotor. På lavtrykks dyser skyldes blue shine gjerne slitte dyser.

Les mitt innlegg #4 over. Motoren har ikke oljeforbruk å snakke om. Jeg har vanskelig for å forstå at oljefilmen jeg observerer kan være noe annet enn uforbrent diesel.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Samme på mine tre siste motorer. Er nok diesel som ikkje er heilt oppbrent tenker eg. Eg slapper heilt av i forhold til det. Sjølv om det egentlig er sånn at det kan bli kjefting i uthavn med badende rundt... :smiley:

 

Det fikser du selvfølgelig med en skvett Zalo, så er alle badende fornøyde og kjeftingen eliminert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da må du få sjekka dysene tenker jeg. Lekke dyser kan gi injektorhavari

Har tenkt tanken. Jeg har nevnt symptomene for et par stykker som lever av å skru på båtmotorer, og begge var helt avslappet i forhold til dette. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har jeg en gammel 41 motor og kan vel ikke direkte sammenlikne det med en moderne D4.

 

Litt oljefilm kommer ved oppstart, noe mer når det er kaldt i været enn midt på sommeren.

I følge VP mekanikere og andre som mener å ha peiling. Er dette uforbrendt diesel og helt normalt. "Er jo en VP" som de sier.

 

Oljeforbruk nærmest lik 0

Nye dyser.(2 år)

"Ny" Turbo (2 år)

"Ny" Varmeveksler (2 år)

Justerte ventiler (1 år)

Kompresjonstestet (1 år)

Overhalt Oljekjøler.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...