Roksnes Startet 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2013 Jeg har er Yanmar 3HM med den orginale 35 amp dynamoen, har bestilt PDAR i dag, men ønsker også å sette en større dynamo på for å serve mine 220 amh batteribank + 60 amh start. Ligger slik at jeg dessverre ikke har landstrøm! Har sjekket alle linkene som finnes om dette emnet og ikke fått svar. - Er det andre typer dynamoer som passer på festene til Yanmar uten alt for store forandringer (Gjerne bildynamoer) - Det er en enkel kilreim på på motoren nå, Hvor stor må evt en dynamo være før man må forsterke reimdriften ? - Dere med solcelle. Hvordan er erfaringen med 85 W panel på større banker ? Holder det på østlandet ? Håper alle vise menn her inne kan hjelpe meg med noen svar :) Ronny Øksnes Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Jeg bytta fra 35 Amp til 70 Amp på min YM2GM, Iskra i Slovenia lager utmerkede generatorer som passer rett på festene. Med innebygget regulator er det bare å bytte over ledningene. Det er flere firmaer som selger Iskra, så det burde ikke være noe problem å finne den rette prisen heller. Men siden du er veldig avhenging av å leade burde du kanskje satse på en ekstern regulator. Dette er litt mer elektrisk mekk, men gir en helt annen ladning enn den innebygde. Husk bare å få nok kjøling på generatoren. Du skal kunne legge hånde4n på den uten å brenne deg, det er sjelden jeg kan når den står i motorrommet og lader med 65A, effekten synker når den blir for varm, innebygget beskyttelsesmekanisme. Har du slange med friskluft inn i motorrommet bør den ende rett i hekken på generatoreren så den får mest mulig kjørling. Over 70-80 A, bør du nok ha dobbelt rem. Opp til 70 holder det med en rem. Solceller er vel og bra, men 85W (med 16-17 volt som er normalen på slike paneler blir det bare 5 Amp) er bare noen timer midt på dagen, se solkurven på : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html Gjør regningen og finn ut hvor mye strøm du bruker og hvor mye du kan forvente av panelet. Ofte viser det seg at du nok må belage deg på en time motor (1 t a 65 A = 65 Ah). Det er et regnestykke hvor det ikke finnes noen fasit, den må du lage selv. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ask Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hei Dersom du er ombord over mange dagar, vil nemte panel neppe gje deg nok straum, men det er avhengig av forbruket. Solcellepanelet vil likevel vera eit godt supplement. T.d. ved at du berre må lada annakvar dag, i staden for kvar dag. Det geniale med solcellepanel er at det fyller opp batteribanken når du ikkje er i båten. Typisk at ein returnerar til heimehamna etter ein helgetur, og kjem att til fullada batterier neste helg. Utan lading medan båten ligg i heimehamna, risikerar du å starta ein tur utan fullada batterier. (Dette er sjølvsagt eit større problem på seglbåtar enn motorbåtar.) Det kan vera lurt å òg jobba med straumsparing. Skifta lys til led-pærer, isolera kjøleboks m.m. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roksnes Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Takk for svar Ole... :) Ser utfordringene med temperatur. I dag er det ikke elektrisk ventilasjon i motorrommet men med mere strøm er det ingen problem å henge en vifte på slik at temperaturen går ned. Har kjøpt en PDAR til regulator så den kontrollerer også temperaturen på dynamo slik at den ikke overopphetes. Tanken med solcellepanel er mere å ha fulle batteri når man kommer til båten, og holde litt av forbruket på tur, tenker 5 amp i 6-7 timer holder kjøleskapet med strøm. Har dessverr for liten båt for store panel. Må nok bare investere i noe større slik at man får plass til mere panel :) ( tror ikke kona er enig :) Gleder meg veldig til å se effekten av pdar. Tror den kommer til å utgjøre mye for meg som stort sett ikke har mere enn 1-2 timers gange hver vei... Har sjekket alle tabellene som ligger på nett ang. spenning på batteriene som regnes som "tomt". Jeg kjører som regel syrebatteriene mine ned til ca 11.8 - 12 volt. Ut fra tabellene er dette helt tomt. Hva tenker dere tomt er med en 4-5 amp belastning. Ronny Redigert 15.Februar.2013 av Roksnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roksnes Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Det er det som er tanken å fylle "kassa" i ukene. Utfordringen min er at jeg jobber 14-14 turnus og bruker båten en del mens jeg er hjemme :) og glad i å bruke strøm :) ingen typisk helgebruker.. Har byttet ut alle lamper med led, skiftet kjøleskap og fjernet alt som kan stjele strøm ombord. Er fortsatt en del jobb igjen men så lenge det er gøy er det bare å kjøre på. Sitér dette innlegget Link to post
Roksnes Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Da har jeg bestilt 80 amp dynamo i dag. Den skal passe rett på festene og være en problemfri installasjon, Det som blir spennende å se remslitasje med denne kontra den orginale 35 amp. Legger ut bilde når jeg får montert den og PDAR... Deilig å se våren komme med fulle batteribankene :) Link til dynamoen: http://www.bema.no/?ItemID=3656 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.