Jump to content

Hva er best helårs bobåt

Tallisman

Recommended Posts

Vil det være mulig og bo i en Seilbåt hele året? Jeg bor på Vestlandet og har båtplass i en båthavn som alltid er isfri. Jeg er også eier av en 32 fot norskbygget cabincruiser med lukket dør akter. Jeg trenger ikke engang tenke tanken med og bo ombord i denne båten i de kaldeste vintermånedene det ville rett og slett blitt for kaldt.problemer med att vannet fryser . Fuktighet og kondens i sovecabin og sikkert andre ting også. Jeg har ingen erfaring og kjennskap til seilbåt og lurer på om det ville vært bedre boforhold om bord i en nyere 40 fots seilbåt eller om det egentlig hville blitt for kaldt dette også. tenker da på om seilbåter er bedre isolert enn motorbåter i plast.

Isolasjonen er nok ikke alltid så mye bedre, men det er typisk mindre vindusareale og mer av båten er under havoverflaten, så per volumenhet skal det langt mindre til for å holde varmen. Med rett dimensjonert dieselvarmer og grei kapasitet på landstrøm er det ikke noe problem å holde varmen.

Kondens er sjelden et problem midtvinters, vår og høst er avfukter gull verdt. Vannledninger som fryses løses f.eks. med defrosterkabel lagt langs de utsatte rørene.

Hvordan det er i nyere 40-fotere spørs mer på hvilken produsent osv, men i min gamle svenske dame har jeg bodd i hele vinter helt uten problemer. Jeg har ingen defrostkabler ombord og har ikke hatt frosset vann en eneste gang. Kondens er ikke et tema vinterstid her østpå i hvert fall. Jeg spiste faktisk opp resten av esken med Ritz-kjeks nå. Den åpnet jeg på lørdag og den har stått helt åpen på salongbordet siden. Kjeksen var like tørr og sprø som for 5 dager siden. Akkurat nå har jeg Relativ fuktighet på 22% og 23 grader varmt i båten. (19o på dørken riktignok).

Jeg har nå på en vifteovn på 1100W og en konvektorovn på 650 påslått. Luka på do står åpen for å få litt ny luft inn, men den stenger jeg når det blir nærmere -8 ute.

Bobleplast på vinduene og et ullteppe over pleksiglassdøra er den det jeg har av isolasjon i tillegg til presenningen (Burkaen brukes i de månedene jeg allikevel er innefrosset da vi ikke er så heldige å ha golfstrømmen i nærheten)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Bur i båten på andre året i Bergensområdet, standard masseprodusert fransk båt på 37fot. Har isolert litt i akterkabinen og i skap der eg har kler. Oppvarmingen består av ein konvektorovn på 2kw, supplerer med liten vifteovn og/eller dieselvarmeren alt etter kor varmt eg vil ha det. Ingen problem å holde 20+ i båten. Kaldt på dørken er det, men når eg lager mat eller vasker opp står eg på ett sitteunderlag. I køya jukser eg med varmelaken, deilig å legge seg under varm dyne. Eg har lite skapplass med hyller, men ein del hengeskap. Ikea har hengehyller som fungerer glimrende til å ha kler i. Får luft rundt på alle kanter og unngår "båtlukt" på den måten.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Du skriver ingenting om du skal bo der alene eller med en ledsager.

Du snakker om 40 fot, men husk da at 40 fot er mye mer å varme opp og en tendens i markedet nå om dagen, er at når du kommer til ca 40 fot, har man mindre oppholdsplass i båten enn i en 35-37 foter. Da er det presset inn et par lugarer og minst en dass til. Så ender man opp med kun en lang sofa å sove middag på og en liten toseter på motsatt side man til nød kan ha gjester man ikke liker sittende i. Bak toseteren er byssa og gjenomgangen til lugaren(e) og dassen foran.

Er dere to, er det etter min mening et "must" å ha to lange sofaer så begge kan ligge i hver sin og sovne når selv 50 Shades of Gray ikke klarer holde frua våken og klar.

Ved besiktigelse av en mulig "bolig" er det lurt å be eieren om å få ha 5 minutter alene i båten. Da slenger deg ned og slenger beina opp i sofan eller på bordet og later som det er striregn og eller snøstorm ute. <<KAN JEG BO HER>>?

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Bor i en 36 (40) fots motorbåt.

Bruker nok noe mer varme enn de i seilbåt av samme størrelse,

Ved 0 grader ute, 4x200w frostvakter plassert rundt i båten, 1500w panelovn nede i pantryet og en vifte ovn på 1 (750w) i aktercabin. Da har jeg 20 grader i hele båten.

Fukt og kondens ikke noe problem. Avfukter brukes stort sett kun på vår og høst.

Vinteren 2010/11 var det -24 på utsiden. Holdt greit +20 inne uten å måtte bruke alt av varmekilder.

Ligger med 2x16a landstrøm og har en 3500 Dieselvarmer.

Båten er ikke Norsk men Taiwan bygd

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg hadde for ca 10 år siden en Randesund 35 (Colin Archer kopi med glassfiberskrog). Denne bodde jeg i en vinter i Stavanger. Jeg hadde en Jøtul 602 ombord, men den ble kun brukt for kosens skyld. En oljeradiator på 2000W var mer enn nok til å holde båten både varm og knusktørr. Stort sett sto ovnen bare på 1000W. Båten fungerte utmerket som bobåt, men jeg savnet utsikt. Man får litt følelse av å bo i en kjeller ombord i en slik båt. Skal jeg noen gang bo i båt igjen blir det av den grunn en båt med dekksalong. Med andre ord en motorbåt...

• 1 måned senere...

Ikke nyere båt slik du etterspør, men i skøyta hos oss får vi det lett godt og varmt på vinterstid. Har vedovn som varmer utrolig bra, og må stundom lufte litt for å få ut litt varme. Vedovnen bidrar også til et tørt miljø ombord. Det blir forøvrig god varme om vi kun bruker eberen også. Skøyta har treskrog og ikke noe isolasjon.

• 8 måneder senere...

bilde

Denne båten Kjøpte jeg i mai 2013 etter at jeg solgte min Scand Baltic, jeg har to barn på 2 og 3år, så nå bor i i denne trawleren her og stortrives alle 3 :-)

Båten er typen Royal Trader 47 Sundeck men dette er isåfall en stor 47foter da etter hva jeg har funnet ut så ble denne fiskeriregistrert som 56fot tidligere en gang men så målt ned til 49 fot her for noen år siden.
Har lagt ved siden av flere 50fotere og denne er større, tilogmed Princess 54 og 57 er omtrent like lang men med en bredde på 470cm så er det nesten samme som 57/58 Princess.
Dette er ihvertfall en fantastisk skute å bo i med ett hav av plass, men jeg kunne tenke meg nå å bygge litt større badeplattform og tak over akterdekk til neste sesong.

Her har jo også tigjenlig, 2000liter vann, 2000liter diesel (men forbruk på kun 2,7liter på milen) har oppvaskemaskin, vaskemaskin, tørketrommel, generator osv. så da er det veldig greit med en stor vanntank som holder litt da det blir dusjet minst en gang for dagen og vaskemaskin/oppvaskmaskin skal ha sitt.

Her holder vi varmen med kun en av de to Webasto 3500 dieselvarmerene som står å går, denne står heller ikke på fult men holder 22grader i båten hele veien selv på det kaldeste hittil :-)

Har desverre ikke så mye bilder innvendig men badeplattform i dag er 80cm ut og 360cm bred så jeg vil ha den 120-130cm ut og 4meter bred slik at det er lettere å gå i land fra denne, (at den går helt ut på siden) også vil jeg bygge en kasse på hver side til tau og ankervinsj bak :-)

Så vil jeg også bygge takoverbygg med kalesje over akterdekk, dette taket blir 4.5meter bredt og 4meter langt, om noen har tips til hvor jeg får kjøpt billig aluminiumsplater eller priser på platene så må de bare skrike ut.

Ellers har jeg nettopp nå fått byttet generator fra 3,5kw 3000rpm til 7kw onan 1500rpm. dette ble helt fantastisk, hører den omtrent ikke i det heletatt.

Ellers er dette samme båt som M/B Øyfjell la ut link til så den er også helt lik innvendig, men en stor lugar i front med dobbeltseng og eget bad, en stor dobbel lugar bak med dobbetseng og en mindre lugar bak med etasjeseng, i gangen bak er det også bad og skap for vask/tørk maskin.

Meget bra bysseløsning også med god plass til alt tenklig utstyr som oppvaskemaskin, stort kjøleskap, micro osv.

Her er link til nesten lik båt med takoverbygg: http://no.images.search.yahoo.com/images/view;_ylt=A0PDoSte26pSVQ0A_c8tNAx.;_ylu=X3oDMTIzMW5pNXZuBHNlYwNzcgRzbGsDaW1nBG9pZANiNGRjNTYzYzgxMjYzMjYxYzY0ZjFlNDIzZjZmYjQzOARncG9zAzE0BGl0A2Jpbmc-?back=http%3A%2F%2Fno.images.search.yahoo.com%2Fsearch%2Fimages%3Fp%3Dtrader%2B47%2Bsundeck%26fr%3Dw3i%26fr2%3Dpiv-web%26tab%3Dorganic%26ri%3D14&w=600&h=400&imgurl=www.luxuryatch.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2002-trader-47-sundeck--10.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fwww.luxuryatch.com%2F2002-trader-47-sundeck%2F&size=40.1KB&name=2002+%3Cb%3Etrader+47+sundeck+%3C%2Fb%3E10+2002+%3Cb%3ETrader+47+Sundeck%3C%2Fb%3E&p=trader+47+sundeck&oid=b4dc563c81263261c64f1e423f6fb438&fr2=piv-web&fr=w3i&tt=2002+%3Cb%3Etrader+47+sundeck+%3C%2Fb%3E10+2002+%3Cb%3ETrader+47+Sundeck%3C%2Fb%3E&b=0∋=56&no=14&ts=&tab=organic&sigr=11hc05754&sigb=138e2mlps&sigi=124v5se30&.crumb=Qr4v3CoI59f&fr=w3i

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39504/my_linnea2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39504/my_linnea_3.jpg

Her var også noen bilder jeg hadde utvendig :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...