egard Startet 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2013 Hei, Har en båt med en dårlig løsning på innmontert baugpropell. Kantene er skarpe rundt innløpet og tunnellen følger bare skroget. Mange har vel samme problemet, har montert eget batteri fremme ved trusteren og det hjalp. Har også skiftet til ny type propell , hjalp litt. Dersom noen har utført slike forbedringer eller har erfaringer med dette vil det være til stor hjelp, har planer om å få gjort noe til våren når båten skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Hva tenker du problemet er? Tunnelen virker på båtfarten eller trøstern gir for lav effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Hei egard! Har du prøvd å søke litt på dette emnet? Dette har blitt diskutert endel ganger før. Bla. har Båtmagasinet gjort noen tester på dette. På Sleipner gjør de jo omfattende tester på akkurat dette, så de har grundige resultater å vise til. F.eks. virkningen av en riktig radie i tunnellens inngang. Om det er mulig å få greie på disse verdiene vet jeg ikke. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Side 14 sier litt om problemstillingen. http://www.freestudy.co.uk/fluid%20mechanics/t2203.pdf Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hei Petter Sand. Problemet er at det blir for liten effekt, har lest det som Båtmagasinet har testet i sine artikler og har ved hjelp av det prøvd ut ekstra batteri og skifte av propeller. Ekstra batteri var det som hjalp mest, fikk nesten 2V ekstra på truster ved belastning. Er fremdeles ikke fornøyd med løsningen da det blir mye lyd og lite action ved bruk av truster, tror at utformingen av tunnel ende er dårlig. Båten er en motorbåt så båtfart er ikke av betydning slik det ville vert for en seilbåt, tunnel er i vann ved saktefart og over ved marsjfart. Hadde håpet at det var noen som hadde gjort utbedringer og som hadde bilder og erfaringer med dette. Komodo. Har studert det som finnes hos sleipner og som nevnt over fra båtmagasinet, ser på en løsning med å bygge på rundt front av tunnel for å få lik avstand som vannet må gå for å komme inn i tunnel og samtidig få rundet kantene til riktig radius. Volfro, Denne linken er lagt til i favoritter ov vil bli brukt-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Utformingen av tunnelen er et klassisk strømningsteknisk problem. Du behøver ikke teste for å kunne fastslå at god avrunding av innløpskanten er helt vesentlig for å forbedre effekt og virkningsgrad. Skarp innløpskant er fy fy. Dersom en ikke vil bygge på utvendig går det kanskje også an å bygge på innnvendig i skroget for å kunne lage større hulkil? Ellers er det nok sikkert riktig at tunnellen ikke bør være for kort. Ellers synes jeg det er synd at det ikke er flere som lager thrustere med kontraroterende propeller. Jeg har en slik. Med så liten diameter som Ø132 mm gir den likevel bra skyv på Saowanee som er på 31 fot og veier 7-8 tonn. Desverre er de fleste thrustere med såkalt twin propellere ikke kontraroterende, og det blir langt fra det samme (selv om leverandøren hevder det motsatte). Selvfølgelig kjører jeg baugpropellen kun med motor i gang (dvs. full ladespenning på batteriet), og da er strømtilførselen ikke noe problem. Ekstra batteri foran har jeg derfor valgt å glemme. Tykke kabler koster litt, men forenkler systemet betraktelig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Utformingen av tunnelen er et klassisk strømningsteknisk problem. Du behøver ikke teste for å kunne fastslå at god avrunding av innløpskanten er helt vesentlig for å forbedre effekt og virkningsgrad. Skarp innløpskant er fy fy. Nesten enig. Det som kan være greit med de testene produsentene gjør på dette er jo å se hvor mye hver parameter utgjør! Her et et bilde av hvordan jeg rundet innløpet når jeg støpte inn tunnel (i den grad det måtte interessere noen...). Jeg valgte å følge rådene fra Sleipner når det gjelder radier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
avmønstret5 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Tunellen er jo i prinsippet ett hull på tvers i båten og å runde kantene er betyr noe, men ikke all verden for propellerns effekt. Det som betyr mest er størrelsen/effekten på thrustern i forhold til båtdepl. og at den kommer dypt nok. Så er det jo forskjell på båter hvor lett/tung de er å manuvere, også med thruster. Ang. strøm så er det alltid en fordel å plassere batterier nærmest mulig el.motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Du har sikkert sjekket det, men vil bare minne om at ruer på propellen er døden for effekten. Med doble propeller er det ikke alltid like lett å se hvor mye ruer / groe som sitter på innsiden av propellen. Bare et lite lag har dramatisk virkning på effekten! Det erfart jeg i fjor, da jeg ikke hadde klart å fjerne alt. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 og at den kommer dypt nok. Er meget viktig! Er mange båter som har det problemet.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hei, Hverken Viksund eller Sagaboats har tatt seg bryet med å lage noen spesiall avrunding... Så må man huske på at deu skal ikke kjøri mer en noen få knop før baupropellen virker dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hei, Hverken Viksund eller Sagaboats har tatt seg bryet med å lage noen spesiall avrunding... Så må man huske på at deu skal ikke kjøri mer en noen få knop før baupropellen virker dårlig. Ai, ai! Baugpropell er da heller ikke ment å styre med under fart, selv om det ser ut som om noen lever i den tro........ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Tunellen er jo i prinsippet ett hull på tvers i båten og å runde kantene er betyr noe, men ikke all verden for propellerns effekt. Det som betyr mest er... Hørt om turbolente strømninger? Før du lister opp hva som betyr mest og minst bør du kvantifisere størrelsene. Hverken Viksund eller Sagaboats har tatt seg bryet med å lage noen spesiall avrunding... Det gjør vel ikke Princess heller? Koster penger å bruke tid på dette vettu Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 De fleste større produsenter har vel integrert tunnelen i støpeformen, så da burde det være null problem med avrundete kanter... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
avmønstret5 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hørt om turbolente strømninger? Før du lister opp hva som betyr mest og minst bør du kvantifisere størrelsene. Det gjør vel ikke Princess heller? Koster penger å bruke tid på dette vettu ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ Det er nok stor sannsynlighet for at jeg hørte om turbulente (ikke turbolente) strømninger i god tid før du ble født, Komodo. Og nei ,jeg føre ingen lister hverken for det ene eller andre, men gir et generelt innspill ut fra relativ lang konstruksjonerfaring. Slik er det. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Å integrere tunellen i støpeformen er nødvendigvis ikke så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Det er nok stor sannsynlighet for at jeg hørte om turbulente (ikke turbolente) strømninger i god tid før du ble født, Komodo. Og nei ,jeg føre ingen lister hverken for det ene eller andre, men gir et generelt innspill ut fra relativ lang konstruksjonerfaring. Slik er det. Retter du på skrivefeilene mine? Da må du ikke bli så stresset at du produserer flere selv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Tunellen er jo i prinsippet ett hull på tvers i båten og å runde kantene er betyr noe, men ikke all verden for propellerns effekt. ..... Tunnellen er et hull på tvers i båten = riktig Å runde kantene betyr lite for propellens effekt = feil Strømningen gjennom tunnellen er turbulent uansett,. Men skarpe kanter betyr innsnevret strømning med hvirveldannelse og: - Stort strømningstap inn i tunnellen - Ujevn og feil tilstømning til thrusterpropellen, dårlig virkningsgrad og redusert skyv - Mer støy Redigert 15.Februar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
oivindg Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Jeg mener å huske at det å runde kantene ga nesten 20% økning i skyvekraft i Båtmagasinets test. Så kan man selv avgjøre om det er en stor eller liten forskjell. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Kantene er skarpe rundt innløpet og tunnellen følger bare skroget. Mange har vel samme problemet, har montert eget batteri fremme ved trusteren og det hjalp. Har også skiftet til ny type propell , hjalp litt. Dersom noen har utført slike forbedringer eller har erfaringer med dette vil det være til stor hjelp, har planer om å få gjort noe til våren når båten skal opp. Da jeg kjøpte baugtruster sa "Engbo" at det var viktig at tunnel bredden (lengden) i forkant var bredere (lengden) enn i akterkant. De hadde hatt tilfeller med at baugtrustere begynte å rotere ved båt hastigheter fra 6-7 knop. Etter det jeg har registrert så virker det som altfor mange baugtrustere suger luft (montert for høyt?) og de med kjede støyer mer enn de med tannreim. Og en kan ikke ha for tykke kabler fram til truster, her synder mange. Slik ble min, stille og sparker som er esel langkjøla og 17 tonn. En tråd om tema. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/50205-bildeserie-av-montering-av-baugpropell https://baatplassen.no/i/topic/75031-noen-som-har-klart-aa-stoeydempe-baugthruster/page-2 Redigert 15.Februar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Som flere har påpeket handler det om at thrustern ikke suger luft, dvs er dypt nok montert, noe som skrogformen ofte avgjør. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Jeg mener å huske at det å runde kantene ga nesten 20% økning i skyvekraft i Båtmagasinets test. Så kan man selv avgjøre om det er en stor eller liten forskjell. Akkurat hva jeg mener med en kvantitativ målbar størrelse kontra synsing Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oivindg Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Ai, ai! Baugpropell er da heller ikke ment å styre med under fart, selv om det ser ut som om noen lever i den tro........ Bra at ingen har fortalt meg det. Jeg synes jeg får mer hjelp av baugpropellen med litt fart i skroget, når jeg skal gå inn i båsen i sidevind. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
avmønstret5 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Hva du husker å mene om Båtmagasinets test for være opp til deg Kondor. Jeg kjøper ikke alt jeg leser i båtblad uten videre, og det tror jeg båtfolk flest også gjør klokt i, og særlig fra Båtmagasinet. Det betyr ikke at avrunding av kantene ikke har betydning, men graden av betydning kan neppe prosentberegnes særlig nøyaktig. Redigert 15.Februar.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Avstand mellom blad enden og tunnelveggen betyr mye. Og igjen at dagens teknologi på thrustere er avleggs for 100år siden. Tror også at disse propellene kvitterer alt for mye. Jeg skjønner heller ikke hvorfor de bruker så store motorer ( i fysisk størrelse ), i tillegg så advares det med å kjøre de mer enn 5min av gangen??? Men nok om det. Burde være enkelt, det er jo egentlig bare en motor montert sidelengs. Men ville sjekket at du får nok strøm, og sjekket mellomrom mellom propell og tunnel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.