Jump to content

Forbedre vanngjennomstrømming baugpropell tunnel

egard

Recommended Posts

Hei, Har en båt med en dårlig løsning på innmontert baugpropell. Kantene er skarpe rundt innløpet og tunnellen følger bare skroget. Mange har vel samme problemet, har montert eget batteri fremme ved trusteren og det hjalp. Har også skiftet til ny type propell , hjalp litt. Dersom noen har utført slike forbedringer eller har erfaringer med dette vil det være til stor hjelp, har planer om å få gjort noe til våren når båten skal opp.

Hei egard!

Har du prøvd å søke litt på dette emnet? Dette har blitt diskutert endel ganger før. Bla. har Båtmagasinet gjort noen tester på dette. På Sleipner gjør de jo omfattende tester på akkurat dette, så de har grundige resultater å vise til. F.eks. virkningen av en riktig radie i tunnellens inngang. Om det er mulig å få greie på disse verdiene vet jeg ikke. Lykke til :smiley:

Hei Petter Sand. Problemet er at det blir for liten effekt, har lest det som Båtmagasinet har testet i sine artikler og har ved hjelp av det prøvd ut ekstra batteri og skifte av propeller. Ekstra batteri var det som hjalp mest, fikk nesten 2V ekstra på truster ved belastning.

Er fremdeles ikke fornøyd med løsningen da det blir mye lyd og lite action ved bruk av truster, tror at utformingen av tunnel ende er dårlig.

Båten er en motorbåt så båtfart er ikke av betydning slik det ville vert for en seilbåt, tunnel er i vann ved saktefart og over ved marsjfart.

Hadde håpet at det var noen som hadde gjort utbedringer og som hadde bilder og erfaringer med dette.

Komodo. Har studert det som finnes hos sleipner og som nevnt over fra båtmagasinet, ser på en løsning med å bygge på rundt front av tunnel for å få lik avstand som vannet må gå for å komme inn i tunnel og samtidig få rundet kantene til riktig radius.

Volfro, Denne linken er lagt til i favoritter ov vil bli brukt-)

Utformingen av tunnelen er et klassisk strømningsteknisk problem. Du behøver ikke teste for å kunne fastslå at god avrunding av innløpskanten er helt vesentlig for å forbedre effekt og virkningsgrad. Skarp innløpskant er fy fy.

Dersom en ikke vil bygge på utvendig går det kanskje også an å bygge på innnvendig i skroget for å kunne lage større hulkil? Ellers er det nok sikkert riktig at tunnellen ikke bør være for kort.

Ellers synes jeg det er synd at det ikke er flere som lager thrustere med kontraroterende propeller. Jeg har en slik. Med så liten diameter som Ø132 mm gir den likevel bra skyv på Saowanee som er på 31 fot og veier 7-8 tonn. Desverre er de fleste thrustere med såkalt twin propellere ikke kontraroterende, og det blir langt fra det samme (selv om leverandøren hevder det motsatte).

Selvfølgelig kjører jeg baugpropellen kun med motor i gang (dvs. full ladespenning på batteriet), og da er strømtilførselen ikke noe problem. Ekstra batteri foran har jeg derfor valgt å glemme. Tykke kabler koster litt, men forenkler systemet betraktelig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Utformingen av tunnelen er et klassisk strømningsteknisk problem. Du behøver ikke teste for å kunne fastslå at god avrunding av innløpskanten er helt vesentlig for å forbedre effekt og virkningsgrad. Skarp innløpskant er fy fy.

Nesten enig.

Det som kan være greit med de testene produsentene gjør på dette er jo å se hvor mye hver parameter utgjør!

Her et et bilde av hvordan jeg rundet innløpet når jeg støpte inn tunnel (i den grad det måtte interessere noen...). Jeg valgte å følge rådene fra Sleipner når det gjelder radier.

trustertunell__radie.jpg

Tunellen er jo i prinsippet ett hull på tvers i båten og å runde kantene er betyr noe, men ikke all verden for propellerns effekt. Det som betyr mest er størrelsen/effekten på thrustern i forhold til båtdepl. og at den kommer dypt nok. Så er det jo forskjell på båter hvor lett/tung de er å manuvere, også med thruster. Ang. strøm så er det alltid en fordel å plassere batterier nærmest mulig el.motoren.

Tunellen er jo i prinsippet ett hull på tvers i båten og å runde kantene er betyr noe, men ikke all verden for propellerns effekt. Det som betyr mest er...

Hørt om turbolente strømninger?

Før du lister opp hva som betyr mest og minst bør du kvantifisere størrelsene.

Hverken Viksund eller Sagaboats har tatt seg bryet med å lage noen spesiall avrunding...

Det gjør vel ikke Princess heller? Koster penger å bruke tid på dette vettu :smiley:

Hørt om turbolente strømninger?

Før du lister opp hva som betyr mest og minst bør du kvantifisere størrelsene.

Det gjør vel ikke Princess heller? Koster penger å bruke tid på dette vettu :smiley:

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Det er nok stor sannsynlighet for at jeg hørte om turbulente (ikke turbolente) strømninger i god tid før du ble født, Komodo. Og nei ,jeg føre ingen lister hverken for det ene eller andre, men gir et generelt innspill ut fra relativ lang konstruksjonerfaring. Slik er det.

Det er nok stor sannsynlighet for at jeg hørte om turbulente (ikke turbolente) strømninger i god tid før du ble født, Komodo. Og nei ,jeg føre ingen lister hverken for det ene eller andre, men gir et generelt innspill ut fra relativ lang konstruksjonerfaring. Slik er det.

Retter du på skrivefeilene mine? Da må du ikke bli så stresset at du produserer flere selv :giggle:

Tunellen er jo i prinsippet ett hull på tvers i båten og å runde kantene er betyr noe, men ikke all verden for propellerns effekt. .....

Tunnellen er et hull på tvers i båten = riktig

Å runde kantene betyr lite for propellens effekt = feil

Strømningen gjennom tunnellen er turbulent uansett,. Men skarpe kanter betyr innsnevret strømning med hvirveldannelse og:

- Stort strømningstap inn i tunnellen

- Ujevn og feil tilstømning til thrusterpropellen, dårlig virkningsgrad og redusert skyv

- Mer støy

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kantene er skarpe rundt innløpet og tunnellen følger bare skroget. Mange har vel samme problemet, har montert eget batteri fremme ved trusteren og det hjalp. Har også skiftet til ny type propell , hjalp litt. Dersom noen har utført slike forbedringer eller har erfaringer med dette vil det være til stor hjelp, har planer om å få gjort noe til våren når båten skal opp.

Da jeg kjøpte baugtruster sa "Engbo" at det var viktig at tunnel bredden (lengden) i forkant var bredere (lengden) enn i akterkant.

De hadde hatt tilfeller med at baugtrustere begynte å rotere ved båt hastigheter fra 6-7 knop.

Etter det jeg har registrert så virker det som altfor mange baugtrustere suger luft (montert for høyt?) og de med kjede støyer mer enn de med tannreim.

Og en kan ikke ha for tykke kabler fram til truster, her synder mange.

Slik ble min, stille og sparker som er esel langkjøla og 17 tonn.

sany0035.jpg

En tråd om tema.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/50205-bildeserie-av-montering-av-baugpropell

https://baatplassen.no/i/topic/75031-noen-som-har-klart-aa-stoeydempe-baugthruster/page-2

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hva du husker å mene om Båtmagasinets test for være opp til deg Kondor. Jeg kjøper ikke alt jeg leser i båtblad uten videre, og det tror jeg båtfolk flest også gjør klokt i, og særlig fra Båtmagasinet. Det betyr ikke at avrunding av kantene ikke har betydning, men graden av betydning kan neppe prosentberegnes særlig nøyaktig.

Redigert av pettersand (see edit history)

Avstand mellom blad enden og tunnelveggen betyr mye. Og igjen at dagens teknologi på thrustere er avleggs for 100år siden.

Tror også at disse propellene kvitterer alt for mye.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de bruker så store motorer ( i fysisk størrelse ), i tillegg så advares det med å kjøre de mer enn 5min av gangen??? Men nok om det.

Burde være enkelt, det er jo egentlig bare en motor montert sidelengs.

Men ville sjekket at du får nok strøm, og sjekket mellomrom mellom propell og tunnel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...