Komodo Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Regner med det er meg du sikter til? Du begynner vel ikke å bli sur gamle mann? Hva du husker å mene om Båtmagasinets test for være opp til deg Kondor. Jeg skriver at det et gjort tester i Båtmagasinet, men det er ikke Båtmagasinets testresultater jeg sikter til. Les innlegget mitt en gang til. Jeg kjøper ikke alt jeg leser i båtblad uten videre, og det tror jeg båtfolk flest også gjør klokt i, og særlig fra Båtmagasinet. Der er vi på linje. Jeg henviste imidlertid trådstarter til testene siden jeg syntes de ikke var helt på villspor. Det betyr ikke at avrunding av kantene ikke har betydning, men graden av betydning kan neppe prosentberegnes særlig nøyaktig. Det er akkurat der du tar feil. Når man utfører tester under kontrollerte forhold i et laboratorium er forutsetningene til stede for å kvantifisere et parameter om gangen i en helt annen grad enn i en båt hvor andre parametre varierer mer eller mindre uten kontroll. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Visst eg husker rett så gjorde båtmagasinet en slik test i mitt nærområde, og det firmaet som da bisto er rimelig seriøse. Avrundinger hjelper på uten tvil, men på en stor tunelldiameter med liten effekt vil det ha mindre betydning og vise versa. Vi bruker trompetformen også på sugestussene til store propeller/vac. pumper for å unngå kavitasjon. Det er stort sett obligatorisk på de fleste skips sidepropeller/dyser også. http://www.vatec.de/fileadmin/user/produkte/druckblatt/spezialarmaturen/sds.pdf Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 i tillegg så advares det med å kjøre de mer enn 5min av gangen??? Jeg har kikket en del på thrustere i området 60-100 kilo, og der er det ganske ofte kun 2 minutter kjøring pr. time. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
NilsPils Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Hva du husker å mene om Båtmagasinets test for være opp til deg Kondor. Jeg kjøper ikke alt jeg leser i båtblad uten videre, og det tror jeg båtfolk flest også gjør klokt i, og særlig fra Båtmagasinet. Det betyr ikke at avrunding av kantene ikke har betydning, men graden av betydning kan neppe prosentberegnes særlig nøyaktig. Litt sta i dag? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Folk I Båt Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Trådstarter mener at thrusteren avgir mer effekt i form av støy enn i form av skyvekraft så og si. Noe alle som noen sinne har hatt lugar over baugthrusteren på et skip kan skrive under på er et vanlig inntrykk. Tunnellthrusteren støyer mye. Uansett om det er på en båt på 9 meter eller 209 meter. Jeg har inntrykk av at mange har litt urealistiske ideer om effekten på en tunnelthruster. Spesielt om man har litt framdrift i skroget. På rette typen skrog/overbygg har også strøm/vind enormt mye å si. Test thrusteren din under gode forhold og uten fremdrift. Ha gjerne med deg en "utenforstående" med litt erfaring fra en annen båt med thruster. Bare for å bryte litt med den oppfatningen du allerede har gjort deg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Jeg har nyeste type propellere på 2 stk. Sleipner thrustere foran og bak. Er ikke fornøyd med skyven eller kapasiteten når begge benyttes og oppgraderer i disse dager til parallell Optima batteripakke over både baug og hekkthruster for større effekt. Monterer et skikkelig opplegg med nye batterikasser, egne hovedbrytere og sikringer etc. Får se hvordan dette fungerer når våren kommer men det bør gi en merkbar forbedring da Optimabatteriene er godt egnet til å avgi stor effekt på kort tid. Kapasiteten (Ah) har sekundær prioritet da dette skjelden benyttes mange sekunder av gangen. Med lav spenning kommer man inn i en vond sirkel der man må benytte utstyret lengre tid av gangen for å utføre ønsket jobb og dermed belaster man også batteripakken unødig mye. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Jeg fikk montert thruster på min båt, Kelt 39, i Hellas for ca 5 år siden. Vi drøftet dette nokså inngående med det engelske firmaet som gjorde jobben. På en seilbåt som har tilstrekkelig dyp baug er dette en relativ enkel sak. Hvor mye arbeid en skal legge i utformingen av ut-inngang er blir som alt annet en nytte/kost- vurdering. En seilbåtbaug er relativ smal og det er ikke rare rørstumpen som monteres, dvs avstanden mellom propeller og utgang er kort. En stor avrunding har også betydning for vannstrømmen langs skroget, samtidig som det også koster ekstra, til liten eller ingen nytte --kanskje det motsatte. Dette var verftets vurdering. Vår erfaring ved bruk viser at deres vurdering var riktig. Effekten er meget godt, den går stille og den gir ingen målbar nedgang i fart hverken for seil eller motor, men skulle jeg ha seilt regatta hvor marginalene teller vil jeg ikke ha montert thruster. Men snakker vi om butte og grunne motorbåtbauger kan vurderinger selvfølgelig være noe annet. Når det gjelder turbulente strømninger i rør er jeg som tidligere ingeniør i oljeindustrien bittelitt inne på det, har til og med skrevet en lærebok om det. Og uten lab.forsøk kan jeg tenke meg at det blir en viss forskjell på strømninger i rør og strømmen fra en thruster. Men vi snakk vel om småbåter, på skip blir det andre krefter og dimensjoner. Har aldri merket problem strømmen, men batteriet er monter ved thrøsteren, noe verftet klart anbefalte. Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 17.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2013 Da var eg tilbake fra helgetur. Takk for mange innspill, bildene i postene var nyttige for å se hvordan andre har løst dette problemet. Har studert nye båter og ser at de fleste av litt størrelse og noen mindre har tilpasset baugtruster til skroget med forhøyninger foran propelltunnell eller innsnevring i bakkant av tunnell. Ser for meg at det blir en løsning med å bygge på foran tunnel og runde av hele åpningen. Skal ta en prat med Viknes å høre hvilken erfaring de har med dette da jeg skal ha båten opp der i vår og kan få hjelp av dem til forbedring. Hadde ombord en Kaptein engang i en tidligere båt eg hadde, kommentaren hans om å bruke baugtruster når en gikk forover avr at det var nesten ingen virkning i motsetning til når en gikk akterover, dette har nok med tilstrømningen av vann til tunnelen. Når det gjelder batteri foran ved truster er min arfaring veldig god, har hatt det i mine to siste båter og fikk stor effektøkning når eg monterte i den siste båten også men mye vil ha meir så derfor modifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 ...men graden av betydning kan neppe prosentberegnes særlig nøyaktig. Hvis det var en *test* Båtmagasinet utførte får vi tro de faktisk testet og målte effekten av avrundete kanter, og ikke beregnet den? Jeg har ikke lest testen så jeg aner ikke, men jeg synes også 20% var mye. Basert på ren synsing, vel å merke. Men som noen andre skrev over, selv litt rur på propellen kan ha meget stor effekt, så hvorfor ikke. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Vår erfaring ved bruk viser at deres vurdering var riktig. Effekten er meget godt, den går stille og den gir ingen målbar nedgang i fart Når det gjelder båtfarten har du sammenligningsgrunnlag, men ikke når det gjelder effekten vs. avrundete kanter. Men bra nok er bra nok, det Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 ....og så er det vel kanskje av stor betydning hvor dypt en klarer og montere propellen, slik at vanntrykket øker. Da får prop. meget bedre tak, og suger mindre luft fra overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Har fått en IP med link til båtmagasinet testen fra Gudrun, tusen takk. Kommer nok til å få rundet av kantene på tunnellen i løpet av våren. Skal legge ut bilder og fortelle om erfaringen når dette er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Denne? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/install%C3%A8r-baugpropell-riktig-%C3%B8k-effekten-med-62-prosent Denne båten er det en kompis som har nå, men eg har ikke vært ombord ennå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Denne? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/install%C3%A8r-baugpropell-riktig-%C3%B8k-effekten-med-62-prosent Her er det to ting som slår meg: - Den største økningen i skyvekraft (9 kg) ble oppnådd ved bare å runde av kantene på tunnelinnløpet. - Skyvekraften på 75 kg ved 10.5 Volt, som thrusteren skull hatt ifølge brosjyren, ble aldri opnådd uansett tiltak med bedre propell, avrunding bedre batterispenning, etc. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 - Skyvekraften på 75 kg ved 10.5 Volt, som thrusteren skull hatt ifølge brosjyren, ble aldri opnådd uansett tiltak med bedre propell, avrunding bedre batterispenning, etc. He he, ja den der stusset jeg på også! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Jeg tror vi blir lurt stort sett hele tiden .... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knutzen1 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Hva synes dere om denne tunnelen? Er kanten i overkant ok, eller lager den turbulens? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Skarpe innløpskanter og ru overflate innvendig. Ikke sånn jeg vil ha det! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Med en slik som dette så slipper man hele problematikken rundt tunnell Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Det er det dummeste jeg har sett. Ikke få hull han boret i båten heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Med min litt uvørne kjøring vill jeg nok skrellet av den der ganske fort . . . . Problem solved Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.