Jump to content

Overfres


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Det tror jeg kun er til den lille 600w maskinen som har std. rundt feste i bunn av maskinhuset. ???

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg også. Min 1300W fres, får aldri i verden plass neddi der. Morsomt verktøy forresten, og ikke spesielt dyr heller. Tror jeg betalte omlag 1600,- for den. Modellen den erstattet, kostet 3200,- for 3 år siden, men ble også til den prisen anbefalt. Min har 1300W, forrige modellen hadde 800W motor.

 

 

Når dagens modell ble testet, var koklusjonen; LØP Å KJØP.

Og snill som jeg er, gjorde jeg jo som fortalt..

 

Fabrikatet er forresten BOSCH. Annet "HOBBYVERKTØY" kjøper jeg ikke lengre..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hei alle sammen.

Takk for mange gode tips. :cheers:

 

Endte opp med en X-power overfres 6/8mm med effekt 1020watt og 11500-34000 omdreininger for kr 300. :diving:

 

Nå skal jeg snakke med noen snekkerbekjente, fordi både montering og bruk synes å kreve siv.ing. i verktøybruk.

 

Kjøpte forresten et fresesett fra samme fabrikant.

Det er noe plast utenpå freserne. Skal dette fjernes før bruk?

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe plast utenpå freserne. Skal dette fjernes før bruk?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Om du ikke fjerner det, fjerner det seg sikkert selv når det treffer arbeidsstykket. :lol::lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

hei.

Denne skal brukes til forming av dekkslister av eik i båt. (jeg gidder ikke bruke teak).

 

Forstår at jeg trenger en overfres for å runde av hjørnet på ei vanlig trelist for gulv. (Det ene hjørnet er vinkelrett).

 

Men kan jeg pusse hele (ala sandpapir) overflaten på listene med en overfres i en operasjon?

(Ønsker å få bort lakk slik at jeg kan tilsette farge på eikelistene).

 

Tenker på å kjøpe en overfres fra biltema, da jeg kun trenger denne en gang.

Noe spesielt krav til effekt for å utføre operasjon(ene) ovenfor?

 

mvh

 

johan

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er en lakkfres: Bilde

 

http://www.metabo.de/metabo/de/de/produkte...6_00724_00.html

 

Beskyttelsesokkene på siden kan klappes opp, så du kommer helt inntil kanter, den har land på alle sider og du kan stille inn fresedybden. Har 4 forskjær for å hindre flising.

 

Har brukt denne maskinen, og syntes den gjorde en super jobb. Brukte den til å frese vekk gammel lakk på tømret vegg. Kan også frese i tre, nærmest som en el.- høvel. Ikke mange som vet om denne maskinen, kanskje..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Prøver å komme meg litt "on track" når det gjelder trådtitler, så jeg fortsetter i denne tråden en diskusjon jeg innledet i denne tråden :rolleyes:

 

Håndoverfres, BoschPOF 1300 ACE

Dette er nok en aktuell kandidat ja. Var hos den lokale verktøypusheren og han nevnte enten en enklere variant på 1100W eller denne på 1300W med litt flere funksjoner. Ser prisen på 1300W'en er den samme lokalt som hos Clas. Det er nå ikke all verdens penger det er snakk om, så det spørs om jeg går for 1300W'en.

 

Men så var det dette med bord da. Her svirrer det mye rare tanker uten at jeg vet om det har hold i virkeligheten. Fres montert fast over arbeidsstykket. Fres montert fast under. Ren håndholdt løsning. Alt til sitt bruk, regner jeg med.

 

Ser sikkerhet er et moment nevnt tidligere i tråden. Er selv opptatt av sikkerhet, spesielt siden det har lett for å bli lange dager når det jobbes i båt med dertil mulighet for å ødelegge kleptopølser og annet som kommer i veien litt utpå kvelden :cryin:.

 

Min bruk av fres vil jeg tro grovt skissert blir slik: Lage listverk til diverse, bygge noen skap med tilhørende dører, kanskje noen hyller, samt ting jeg i dag ikke vet jeg kan gjøre med fres.

 

Disse anvendelsesområdene tatt i betrakning - hvilke arbeidsform bør jeg gå for? Kan alle disse tingene utføres greit med en fast montert fres? Og hva er i tilfelle mest egnet, montert over arbeidsstykket, eller under?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Den Suzuki linket til er helt kurant!

 

Helt greit og la fresen være under bordet, men man skal være forsiktig hvis det freses i tynne/smale matrialer. Stasjoner fres har også fresespindel under bordet, men man har da også tilgang til mating av emne.

 

Men for og gå over til håndoverfres, når den denne henger under bordet så syns jeg det er viktig at bordet er stort og stødig (minimum 60x60cm, min mening) Og med ett anslag som er like langt som bordet.

Skal man frese lange emner kan det være greit og frese ovenfra (håndholdt)

 

Ikke noe problem og frese stort sett, for det er jo styrtrinse på fresene, bortsett fra enkelte som man freser inne på emne med. Da må man tvinge fast ett anslag på emne så man har noe og styre etter.

 

Mest egnet; slik jeg ser det, så finner man ut av det etter erfaring og bruk egentlig.

Man kan gjøre det meste med fres, masse artig utstyr og få kjøpt.

 

Når du først har fått deg en, så lurer du på hvordan du har klart deg uten

:smiley:

 

Dette var mine betraktninger

Link to post
Share on other sites

Batdilla, når du skal ha overfres, vær klar over at (om du velger det) Black & Decker ikke er så flinke med "høyhastighetsverktøy", som nettopp overfres er. Jeg har fikset jekken på min 2 ganger, da på garanti selv om garantiperioden er gått ut forlengst (service !).

OK. Notert. Det er nok Bosch som er mest aktuell siden det er denne jernpusheren fører i sjappa si. Foretrekker å kjøpe såpass dyrt verktøy lokalt i tilfelle noe uforutsett skulle oppstå. Enklere da å :smash: selgeren hvis noe ikke er slik det burde.
Link to post
Share on other sites

...... samt ting jeg i dag ikke vet jeg kan gjøre med fres.

Her , under Routing_Guides finnes noen håndbøker om fresing som jeg fant når jeg kjøpte fres. Har aldri fått somlet meg til å studere de i detalj, :blush: men virker som en grei inføring i fresens muligheter. Finnes helt sikkert mer "der ute".

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spennende. Jeg tar en titt i morgen som det første jeg gjør når jeg kommer på jobb. Nytter ikke å åpne pdf fra hjemme PC'n - da kammer den helt over. Dette er det eneste den gode gamle Win98 utrustede PC'n min ikke liker, men så gjør den det til gangs også. Tusen takk for tipset, Jens_P!

Link to post
Share on other sites

Her , under Routing_Guides finnes noen håndbøker om fresing som jeg fant når jeg kjøpte fres. Har aldri fått somlet meg til å studere de i detalj, :blush: men virker som en grei inføring i fresens muligheter.

Har tatt en titt på manualene nå. Eller bøkene, som det kanskje er mer riktig å kalle det. Dette er jo 236 (!) sider til sammen. Her var det mye interessant for en fersking. Sikkert mange tips å ta med seg for litt mer erfarne også. Anbefaler flere å titte igjennom dette. Mange og fine illustrasjoner. Jeg får printe det ut og sette det i en egen ringperm. Fin sengelektyre utover vinteren. Takk for tipset.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...