Jump to content

Montere fjernkontroll på elektrisk senkbar badeplattform?

SRA

Recommended Posts

Heisann

Har elektrisk badeplattform som senkes bak, jo lengre enn holder inne knappen jo lengre går den opp eller ned - og stopper i den posisjonen der står i når en slipper bryteren.

Har lyst å montere fjernkontroll på denne, ikke for det en har så veldig bruk for det, men det er jo stiligt... og litt praktisk når en har fortøyd med hekken inn og vil løfte den når en har gått i land for å få litt mer avstand fra land eller brygge.

Ser at det er endel FK til salgs på blant annet e-bay, men slik jeg leser det er disse ofte beregnet for å slå noe av/på - er da usikker på hvordan dette vil fungere hos meg der en mer skal holde knapp inne? noen som har forslag

Jeg kjøpte en slik på ebay:http://www.ebay.com/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330871226768?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09764190&vxp=mtr

Bruker denne på ankervinsj. Denne består i utgangspunktet av to releutganger styrt av en fjernkontroll.

I tillegg er den vanntett og flyter. Det går sikkert ann å koble denne i paralell med bryteren din. Var slik jeg koblet mot bryteren til vinsjen.

Bruker en slik en til vinsjenen på båtopptrekket. Fungerer utmerket og akkurat som du beskriver.

Kan også nevne at akkurat samme enheten går for i overkant av 500 hos norsk forhandler.. Den eg linket til finnes mye billigere enn den eg viste. tok bare første og beste som var lik for eksempelets skyld

Redigert av Plutonium (see edit history)
Guest Avmønstret#

Er en haug ulike varianter av trådløse "brytere" på DX:

http://dx.com/s/wireless+remote+control+switch

Kanskje nesten "for billig", men ser at en del av disse selges på Finn for ankervinsjer osv.

Edit: Dette er kanskje den mest åpenbare kandidaten?

http://dx.com/p/electric-winch-wireless-remote-control-system-133059

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
  • 3 uker senere...

Denne du tenker på gir ikke ut noe spenning i seg selv. Driften av selve enheten er 12V.

Det den gjør når du trykker på knappen, er at den legger inn et rele (altså virker den bare som en bryter på lik linje med "bryteren" til eks.

ankervinsj) Når man trykker på bryteren opp f.eks legger man inn en kontakt. Ned på bryteren en annen kontakt. Blir det samme på denne

enheten og jeg koblet den parallellt over opp/ned bryteren på min vinsj. Du kan muligens koble på samme måte mot din opp/ned bryter til plattformen. (Blir vel da denne 6v du må kobler innom releet på boksen til fjernkontrollen)

Redigert av SoBo (see edit history)

Heisann

Takker for at du tar deg tid til å svare, boksen til fjernkontroll har 5 ledninger
(som du sikkert vet, men skriver det i tilfelle andre vil kaste seg på)

Hvit: opp

Gul: ned

Rød: +

Sort; -

grønn antenne

Når jeg kobla strøm på den og trykket på knapp "up" fikk jeg 12v ut av hvit og rød.

Knapp ombord
her er det tre ledninger

sort (tipper er opp)

rød (i midten)

hvit (tipper den er ned)

Når jeg målte spenning mellom rød og jord så fikk jeg 6V. Når jeg følger strømkabel fra batteri så går den gjennom en boks med elektronikk der det kan virke som om styrestrøm er 6V. Det er mot denne boks eksisterende knapp er koblet.

Ok. da husker jeg feil når det gjelder kablinga til fjernkontrollboksen du kjøpte. Den legger fortsatt inn releer når du trykker på fjernkontrollen, men

henter da spenning (12v for å styre ting) ifra boksen. Man kan da ikke bruke det som en rein bryterfunksjon.

Kan hende det blir litt vrient i og med du har en "styreboks" og et 6V signal videre.

Det du kan gjøre er å la fjernkontrollen styre to nye (eksterne) releer, ( type ekstralys rele eller lignende) som du kobler denne 6V`en innom.

Mulig det blir noe sont som: Koble en ledning ifra "rød" inn på eksternt rele 1 og tilbake på "sort" for funksjonen opp.

Koble en ledning ifra "rød" inn på eksternt rele 2 og tilbake på "hvit" for funksjonen ned.

Redigert av SoBo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...