Jump to content

Må et AGM batteri plasseres i en batterikasse?

Sanztra

Recommended Posts

AGM gasser ikke ved lading.

Ja det heter seg det. Jeg skal ikke male fanden på veggen, men jeg har en liten relevant historie.

En kompis i dykkermiljøet hadde en undervannscooter. Poweret var blyakkumulatorer av typen AGM. Rutinen etter å ha skyllet dykkerutsyret var å sette scooteren til lading. Dagen etter en slik tur tok han av ladingen og monterte endelokket. Etter en stund skulle han flytte på scooteren og rutinemessig trykket han inn startknappen for å sjekke at alt funket som det skulle. Det ble et brak som førte til at de nærmeste naboene trodde han hadde funnet fram hagla og rundet av hele elendigheten, og stua var full av plastdeler!

Men, det skal jo ikke skje....

AGM batterier er syrebatterier de også, de har en type matte inne i seg som gjør at syra ikke skvulper rundt. Lades et AGM feil og/eller det står for varmt, vil det gasse som et tradisjonelt batteri. Den store utfordringen blir da at du ikke får etterfylt AGM batterier igjen siden dette er lukket, noe som gjør at de koker tørre innen 1-2 sesonger hvis utsatt for feil lading.

.......Hydrogengassen som eventuelt utvikles ved lading vil jo uansett ikke holde seg i kassen, men stige opp.

Derfor er det krav til godt ventilert batterirom..

ISO 10233 Small craft — Electrical systems — Extra-low-voltage d.c. installations

sier følgende om battriinstallasjoner:

5 Batteries

5.1 Batteries shall be permanently installed in a dry, ventilated location above the anticipated bilge-water level.

5.2 Batteries shall be installed in a manner to restrict their movement horizontally and vertically considering the

intended use of the craft, including trailering if applicable. A battery, as installed, shall not move more than 10 mm

in any direction when exposed to a force corresponding to twice the battery weight.

5.3 The batteries installed in the craft shall be capable of inclinations of up to 30° without leakage of electrolyte.

In monohull sailing craft, means shall be provided for containment of any spilled electrolyte up to inclinations of 45°.

5.4 Batteries shall be installed, designed or protected so that metallic objects cannot come into unintentional

contact with any battery terminal.

5.5 Batteries, as installed, shall be protected against mechanical damage at their location or within their

enclosure.

5.6 Batteries shall not be installed directly above or below a fuel tank or fuel filter.

5.7 Any metallic component of the fuel system within 300 mm above the battery top, as installed, shall be

electrically insulated.

5.8 Battery cable terminals shall not depend on spring tension for mechanical connection to them.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

AGM batterier er syrebatterier de også, de har en type matte inne i seg som gjør at syra ikke skvulper rundt. Lades et AGM feil og/eller det står for varmt, vil det gasse som et tradisjonelt batteri.

Godt poeng :yesnod:

Det er dette med usikkerheten rundt ladingen som gjør at jeg ikke vil ha batteri ved trusteren. Selv et AGM batteri kan lades feil og gasse, og barna sover rett over trusteren. Det var egentlig det som var poenget med historien min i innlegget over.

Men dette blir jo litt på sidelinjen i forhold til hva trådstarter spurte om.

Gassblandingen som blir dannet ved oppladningen av blyakkumulatoren, er knallgass (2 volumdeler H2 og 1 volumdel O2). Den eksploderer hvis den blir antent. Det er vel faren.Jeg har batteri under køya , men har drenert batterikasse. Det er veldig enkelt å få til. Ville ikke likt å han en potensiell bombe under puta. Det får holde med trykket under dyna.

Jeg har batteri under køya , men har drenert batterikasse.

Hvordan har du gjort dreneringen ? For å drenere knallgass må du ha en slange fra toppen av kassen som går opp, med utløp over dekk, og du må ha tett lokk på kassen, Hydrogen (hovedbestanddelen i knallgass) er, i motsetning til propan, mye lettere enn luft og vil stige opp.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Har AGM-batterier under køyene akter. Så vidt jeg vet ble batterier plassert der originalt? Uansett, monterte en ventil i hver luke over lugarene, ikke hovedsaklig med tanke på knallgassen, men for å kunne lufte i regnvær. Her var jeg med andre ord heldig og slo to fluer i en smekk :wink: I følge hydrogengassens svært flyktige natur vil den stikke av gjennom ventilene da disse er høyeste punktene i lugarene. I tillegg laget jeg lufting oppe og nede i dørene inn til lugarene, så kan ikke si jeg sover dårlig om natta på grunn av gassing akkurat (det gjelder i så fall en helt annen type gass). Er det vanlig å sprenglade batteriene når unger og lignende eventuelt sover der?

Så lenge en har fungerende regulator på generator evt. solcelle/kvern evnt lader, så er det vanskelig å se dette problemet. Men for øvrig bør batterier festes meget godt og stå i rom med noe ventilasjon. I alle fall er dagens batteri tryggere enn de gamle åpene.

Har i min trebåt to blybatterier på hhv 235Ah og 180Ah. Disse står i hvert sitt batterirom ved siden av motorrommet. Batterirommene er såpass trange at batteriene står stødig, men tette? No way...Lurer nå på å ta ut pluggene på battericellene, bore og gjenge opp et hull i hver, sette inn en liten nippel og feste en plastslange i hver plugg. Fører disse slangene ut av kassene, lager en overgang til en større slange og fører denne via en ventilator ut gjennom skutesiden. Håper å bli kvitt evt. gass på denne måten. Noen innvendinger?

Lady B : Lurer nå på å ta ut pluggene på battericellene, bore og gjenge opp et hull i hver, sette inn en liten nippel og feste en plastslange i hver plugg.

Er litt overkill etter min mening. Hvis du ikke har små hull i hver celleplugg fra før er det sikkert ett større hull på kortsiden av batteriet, gjerne en liten plastplugg i som egentlig skal fjernes når batteriet monteres. I dette hullet kan man sette inn slange, og alle seks cellene luftes ut her via en kanal inne bygd i batteritoppen. Om ikke pluggen er fjernet blir den blåst ut hvis batteriet overlades. Dette gjelder hvis det ikke er hull i hver enkelt plugg.

Når det gjelder AGM og gelbatterier er heller ikke disse 100% tette. De lekker ikke syre, men alle er utstyrt med en sikkerhetsventil som slipper ut gass hvis de blir ladet for hardt slik jeg har forstått det.

Redigert av hegra (see edit history)

Kravet til ventilasjon er beskrevet i en EN norm (husker ikke nummeret), og det beskrives da hvor mye ventilasjon som kreves for de forskjellige batteritypene vi har med en formel. Det som da ligger i formelen er hvor mange Watt man lader med, hvor mange celler man har, og til slutt en faktor for hver batteritype.

AGM og GEL batterier har en annen faktor enn vanlige bly batterier med mobil elektrolytt og som reduserer volumkravet for ventilasjon, men de er ikke fritatt kravet om ventilasjon. AGM og GEL batterier er dog fritatt kravet om syrefast kar da det ikke vil legge ut elektrolytt om det går hull på batterikassen.

Slik er det med den saken selv om ikke alle båtbyggere har klart å få dette med seg. Hallberg Rassy har jo stort sett kart å bygge båter som har korrekte batteriinstallasjoner for å nevne et unntak for regelen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Vet ikke helt.

Batterier i en HR 39.

hr39batteri.jpg

Står under køya.

Tilfredstiller heller ikke kravene til ISAF.

De godtar kun forseglede batterier.

Videre er det ikke benyttet Brattbergere eller lignende på kabelgjennomføringen. Kabler vil skades over tid, og eventuell gass vil unnslippe til andre områder i båten.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Jeg har ikke sett alle HR båtene, men jeg har registrert at de har kledd batterikassene med for eks. glassfiber / polyester, og så har det vært et par små plast skroggjennomføringer i kassen med en stigende slange ut i friluft samt gummipakning på lokket som holdes nede med noen låsebeslag.

Jeg har batterier i en kasse nå (2x forbruk og 1x start) se bilde.

Forbruksbatteriene er det ikke håp for, så de vil jeg erstatte med 3x AGM 100 - 120 Ah som får plass i kassen. Har da også tenkt å erstatte start (baugpropell og ankervinsj) batteriet med et exide el. lignende AGM passende til formålet. Spørsmålet er egentlig om jeg plasserer startbatteriet på plassen utenfor kassen (øverst på bildet) og fester med bøyle som jeg skrur fast til batterikasseveggen, er det godt nok?

Dette er rommet i dørken på en Saga 27 ved siden av styreposisjon og ikke i noen lugar.

battkassesaga27.jpg

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Jeg har plassert startbatteriet der du tenker å plassere ditt (jeg har også Saga27), men jeg hadde noen glassfiberplater som jeg kuttet til og støpte fast med epoxy slik at det ble en kasse det nå står støtt i. Da tikk jeg plass til 3 stk. 115Ah batterier i den opprinnelige kassen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...