alfhild Startet 22.Februar.2005 Del på Facebook Startet 22.Februar.2005 Er det noen som vet hvaslags olje man bruker i Silva kompass, og hvor jeg ev. kan få kjøpt "refill". Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Er det noen som vet hvaslags olje man bruker i Silva kompass, og hvor jeg ev. kan få kjøpt "refill". <{POST_SNAPBACK}> Hør med Bergen Nautik,de kan kompasser!!! Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 (redigert) Ser at dette spørsmålet ble stilt i våres og at du sikkert har funnet en løsning, men min erfaring med et Suunto kompass som etterhvert så litt "tørst" ut var å vippe ut gummiproppen og fylle på helt vanlig lampeolje. Det ga ingen misfarging eller bobler, og mitt kompass er i hverfall som nytt igjen! Redigert 6.November.2005 av Caluna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Takk for hintet Caluna!! Har et Silvakompass (reserve) som hadde en diger luftboble; Prøvde å erstatte med tynn klar maskinolje, men DET resulterte i at kompasset ble urimelig tregt, samt at kompassnåla hadde en tendens til å "klebe" seg fast :-( Holdt på å kaste hele skiiten, men skal prøve med lampeolje! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jolla Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Hei, Fylte også lampeolje (tennvæske) på et kompass som hadde luftboble. Dette har virket fint etterpå. Det som var på kompasset fra før luktet også veldig likt som lampeoljen. MVH Jolla. Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 (redigert) Husk at ikke alle kompass er oljedempede. På min gamle Vindö satt det en Estrel kompass. Måtte da søke i England for å få et svar. På fyndig engelsk vis; “Any liquid that don’t freeze would do. You may try gin” Poenget er egentlig greit. Lampeolje vil dempe mer og gjøre bevegelsen langsommere. Sprit har mye lavere viskositet og demper derfor ikke like mye. Redigert 6.November.2005 av tool (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Lampeolje høres fristende ut mht til pris (sammenlignet med gin ). Men hva med holdbarhet? Misfarging og evt utfelling? Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
seilbåt Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Lampeolje er tingen i kompasset, gin skal drikkes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.