Jump to content

Autohelm ST2000+ og Comfortina 32

Vestafor

Recommended Posts

Har nettop kjøpt en Comfortina 32 :smiley:, men med en defekt autopilot av typen Raymarine Authelm 2000(+?). Denne begynte å dra på årene, og når jeg nå vurderer en ny får jeg henter båten hjem fra Oslo til Bergen. Jeg lurer altså på om Raymarine Autohelm 2000+ er riktig type til denne båten.

Den er anbefalt til båter opp til 4.500 kg, og Comfortina 32 er 4.500 kg. I tillegg skal en regne + 20% i tillegg til oppgitt deplasementet i følge Raymarine ( http://www.raymarine.no/view/?id=346 ).

Jeg lurer på om noen har erfaringer med denne piloten i så tunge båter? Burde dette gå greit? Det hadde jo vært greiest å kjøpe samme modell, da kontakter og fester bør passe overens, men om den er underdimensjonert for båten så vil jeg jo vurdere andre modeller og løsninger.

Har lurket rundt i forumer her, og funnet mye god hjelp i kjøpsprosessen, og håper jeg kan fortsette å få god kunnskap om båthold fra et tydelig aktivt forum :-) Håper jeg kan bidra litt etterhvert jeg også...

Tror ikke den eksisterende pilot er koblet opp mot plotter (Lowrance 5.5tommer fra 2006). Så det er nok kun strøm den får fra kontakten. Det er en Autohelm 2000 som er defekt, hvor gammel den er vet jeg ikke (forige eier vet nok heller ikke).

Om jeg velger ST2000 så kan den uansett integreres med plotter (NMEA og Seatalk) , men vet ikke om Lowrance fra 2006 støtter det.

Det jeg lurer litt på er om en burde se på kraftigere rorkult-piloter fra andre merker (Simrad), eller om det er nødvendig å gå opp på SPX-5 systemet. Eller aller helst om Raymarine Autohelm ST2000 er god nok.

Hvorfor spør du ikke forrige eier om autopiloten var kraftig nok, forutsatt da at han noensinne brukte den. Forøvrig er fabrikantens vektanbefalinger kun veiledende, det spiller også en (stor) rolle hvor balansert båten er under seil.

Ellers er det det å si at Raymarines nyere autopiloter (SPX-5) har en mer avansert kurscomputer enn Autohelm 2000. Bl.a. er det innebygd gyro og computeren bruker signalet fra denne til å "lære" seg båtens styringskarateristikk. Skal visstnok funke bra, sier de som har prøvd.

På min Hanse 312 satt en autohelm st 1000

Denne fungerte fint (før den røyk), men var ltt svak/treig i stor sjø.

Etter mye vurderinger (både her og på Hanseforum) endte jeg på storebror st2000

Har ikke fått testet i røfft vær, men det var den største tillerpiloten, (med alt i ett ihvertfall) så jeg håper det holder i stor sjø. Har du en balansert båt (rett trimma) så er ikke bare kraft, men fart/reaksjon viktig. Og en 4500 kg båt rett trimma er lettere på roret enn en m

Lettere men feiltrimma båt, så å se på vekt alene gir lite mening. Er jeg blit fortalt.

Raymarine st serien er lik i fester som gamle automhelm st, det har jeg fått skriftlig fra raymarine, samt erfart.

Tilkoblingen derimot er ikke lik, men den følger med, og er lett å bytte, med skrukoblinger.

Den trenger bare strøm + & - , kompass og styre enhet er jo innebygget, så den fungerer fint med bare det.

Men den har tilkobling for NMEA også, enten kan den ta wind, kurs eller waypoints inn, elle den kan gi kompass ut.

Lykke til.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er det sikker at det er Autopiloten som er defekt ?

Har selv nettopp kjøpt en seilbåt med en Autohelm 2000 som sluttet å virke... så viste det seg at det var strømtilførselen som var gale.

Nå har jeg her i nærheten et verksted som kunne teste min Autohlem og det viste seg at den er helt fin...

Videre undersøkelser viste at det var strømtilførselen som det var noe gal med... målte kun 8V.

Skal ta en runde til med selger, det er jo mulig at det er andre problemer enn selve enheten. Comfortinaen er jo kjent for å være logirig, så riktig trim er nok riktig for ikke å slite ut autopiloten.

Har jo lyst på en SPX-5, men koster en del mer enn ST2000. Og siden båten skal seiles fra Oslo til Bergen ved henting hadde det vært veldig kjekt med en virkende autopilot i midten av april...

Takk for tips og råd - satser på at ST2000 bør være god nok for båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...