BØstrøm Startet 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2013 Trenger å ettertrekke toppen på min MD21, da den har gått ett par hundre timer etter overhaling. Ringstad i Fredrikstad har vært behjelpelige med råd og dokumentasjon, men ønsker å selge meg en spesill fastnøkkel som trengs for 1100,- Nå er jeg av den dumme typen. Dvs, jeg har båt, men driter ikke penger. Noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Kjenner ikke motoren, men antar nøkkelen er spesiallaget for å komme til boltene uten og ta av vippetøyet. Hvis ikke ventiler er justert etter overhalingen er nok det også påkrevd. Da er det normalt ikke noe særlig ekstraarbeid og fjerne vippetøyet, ettertrekke topplokk, sette på igjen vippetøyet, og til slutt justere ventilene. Men somsagt er motoren litt ukjent for meg, så det er kanskje nødvendig med denne spesialnøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Jeg kjøpte den hos Ringstad i fjor, prøvd å få tak i hos mange verktøyleverandører, men ingen hadde. Jeg skiftet toppakning på min MD21i fjor, og ser nytteverdien av den da toppen skal ettertrekkes nogså ofte, og sparer en del tid på å slippe de og remontere så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Denne etterstrammingen påfaller meg også etterhvert så jeg trenger også denne dingsen. Noen som klarer å lage et vettugt søkeorde på engelsk for denne dingsen? Kan jo hende at noen utlendinger har laget noe som gjør jobben og ikke koster like mye som kokain. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Står endel om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/90186-verktoeyklo-til-aa-stramme-toppen-paa-volvo-penta-md21a Om det er Hazet Ringstad selger er det neppe noe å si på prisen..... Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Hvorfor ikke ta en block/ringnøkkel og bøye denne til riktig form det er helt enkelt. Jeg har laget slike verktøy ved flere anledninger og det funker likegodt.. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 BØstrøm og Pinkvin: Endte dere opp med kjøp av spesialnøkkelen, eller fikk dere "rigget" til noe selv? Evt. fant noen som låner/leier ut? Min topp monteres i dag etter planing og skifte av pakninger & toppbolter, trenger derfor å ettertrekke en gang til sommeren... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 Ansvaret for etterstramming fikk ny eier... :-) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 (redigert) "Hazet" hadde denne tidligere. Vet ikke om den finnes lengre. Redigert 25.November.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 går det an å bruke alminnelige kråkeføtter ? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Krakefotsett-191528/ Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 går det an å bruke alminnelige kråkeføtter ? Dette har jeg ikke all verdens peiling på, men jeg tviler. Ettertrekkingen skal jo skje med riktig moment, og på kråkeføttene (om jeg skjønner bruken korrekt) så vil jeg jo ikke få momennøkkelen i senter over skruen. Dermed blir vel også momentet feil (kraft x arm osv.)? Noen av dere som har vært "der" før, tror dere denne kunne passe, eller er vinkelen litt for slakk/lang - slik at verktøyet kommer for høyt.? Eller kanskje ikke langt nok ut? Jeg har fått forklart at skruene er 17mm. http://www.ebay.com/itm/KS-Tools-455-0017-1-2-Cylinder-bolt-wrench-MB-17mm-12pt-/351233114978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c7200362 Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Nå er båten solgt. Har en motor/delemotor til salgs, men ingen spesialnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 (redigert) Har en motor/delemotor til salgs.... Ikke godt å si, kanskje jeg trenger noe der. Skjønt, du selger sikkert ikke deler enkeltvis uansett? Etter montering av toppen så ble det problemer når ventiler skulle justeres. Jeg sliter med feil på det som på kamakselen heter "oil distributor" (iflg VP sin dele-tegning), hvis oppgave skal være å smøre / fordele olje til vippearmen. Denne lar seg ikke kjøpe ny, men mulig jeg klarer å få den reparert. Hvis ikke så må jeg på jakt etter deler i bruktmarkedet.... Redigert 1.Desember.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Motoren er litt slaktet allerede, så her er det bare å plukke. Motoren startet og gikk da jeg kjøpte den. Imidlertid feis den på topppakningen. Mener jeg har ny toppakning liggende. Ellers så har jeg tatt vannpumpe,dynamo og en motorlabb. Samt innmaten på varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Dette har jeg ikke all verdens peiling på, men jeg tviler. Ettertrekkingen skal jo skje med riktig moment, og på kråkeføttene (om jeg skjønner bruken korrekt) så vil jeg jo ikke få momennøkkelen i senter over skruen. Dermed blir vel også momentet feil (kraft x arm osv.)? Noen av dere som har vært "der" før, tror dere denne kunne passe, eller er vinkelen litt for slakk/lang - slik at verktøyet kommer for høyt.? Eller kanskje ikke langt nok ut? Jeg har fått forklart at skruene er 17mm. http://www.ebay.com/itm/KS-Tools-455-0017-1-2-Cylinder-bolt-wrench-MB-17mm-12pt-/351233114978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c7200362 Det følger med korreksjonsfaktor hvis kråkefoten er til bruk på en vanlig momentnøkkel med fast "aksling"/feste for pipe Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 (redigert) Motoren er litt slaktet allerede, så her er det bare å plukke. ... BØstrøm: Dette kan absolutt være interessant. Jeg skrev litt fort i mitt innlegg #13, den såkalte "oil distributor" med feilen ligger ikke på kamakselen, men på vippearmen over ventilene. Slik jeg forstår av din beskrivelse så er dette fortsatt deler som er tilgjengelig på motoren din? Jeg skal sjekke status med mekanikeren, mulig han har funnet en annen løsning. Hvis ikke er dette høyst interessant, kommer tilbake til deg ganske snart i så fall. Jeg ser av avataren at du holder til ved Rygge. Er det også her motoren er? (Jeg holder til i Oslo, så det er i så fall relativt kort kjørevei). Jeg tror for øvrig delen det er snakk om er den som er merket med nr. 24 på tegningen i linken under: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-21-13876.aspx Redigert 2.Desember.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Skulle kunne gå greit det. Jeg kan jo demontere,og sende den. Min mailadresse er petter@tjas.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.