Jump to content

Spesialnøkkel VP MD21

BØstrøm

Recommended Posts

Kjenner ikke motoren, men antar nøkkelen er spesiallaget for å komme til boltene uten og ta av vippetøyet. Hvis ikke ventiler er justert etter overhalingen er nok det også påkrevd. Da er det normalt ikke noe særlig ekstraarbeid og fjerne vippetøyet, ettertrekke topplokk, sette på igjen vippetøyet, og til slutt justere ventilene. Men somsagt er motoren litt ukjent for meg, så det er kanskje nødvendig med denne spesialnøkkelen.

• 1 år senere...

går det an å bruke alminnelige kråkeføtter ?

Dette har jeg ikke all verdens peiling på, men jeg tviler. Ettertrekkingen skal jo skje med riktig moment, og på kråkeføttene (om jeg skjønner bruken korrekt) så vil jeg jo ikke få momennøkkelen i senter over skruen. Dermed blir vel også momentet feil (kraft x arm osv.)?

Noen av dere som har vært "der" før, tror dere denne kunne passe, eller er vinkelen litt for slakk/lang - slik at verktøyet kommer for høyt.? Eller kanskje ikke langt nok ut? Jeg har fått forklart at skruene er 17mm.

http://www.ebay.com/itm/KS-Tools-455-0017-1-2-Cylinder-bolt-wrench-MB-17mm-12pt-/351233114978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c7200362

Har en motor/delemotor til salgs....

Ikke godt å si, kanskje jeg trenger noe der. Skjønt, du selger sikkert ikke deler enkeltvis uansett?

Etter montering av toppen så ble det problemer når ventiler skulle justeres. Jeg sliter med feil på det som på kamakselen heter "oil distributor" (iflg VP sin dele-tegning), hvis oppgave skal være å smøre / fordele olje til vippearmen. Denne lar seg ikke kjøpe ny, men mulig jeg klarer å få den reparert. Hvis ikke så må jeg på jakt etter deler i bruktmarkedet....

Redigert av Ronald (see edit history)

Dette har jeg ikke all verdens peiling på, men jeg tviler. Ettertrekkingen skal jo skje med riktig moment, og på kråkeføttene (om jeg skjønner bruken korrekt) så vil jeg jo ikke få momennøkkelen i senter over skruen. Dermed blir vel også momentet feil (kraft x arm osv.)?

Noen av dere som har vært "der" før, tror dere denne kunne passe, eller er vinkelen litt for slakk/lang - slik at verktøyet kommer for høyt.? Eller kanskje ikke langt nok ut? Jeg har fått forklart at skruene er 17mm.

http://www.ebay.com/itm/KS-Tools-455-0017-1-2-Cylinder-bolt-wrench-MB-17mm-12pt-/351233114978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c7200362

Det følger med korreksjonsfaktor hvis kråkefoten er til bruk på en vanlig momentnøkkel med fast "aksling"/feste for pipe

Motoren er litt slaktet allerede, så her er det bare å plukke. ...

BØstrøm: Dette kan absolutt være interessant. Jeg skrev litt fort i mitt innlegg #13, den såkalte "oil distributor" med feilen ligger ikke på kamakselen, men på vippearmen over ventilene. Slik jeg forstår av din beskrivelse så er dette fortsatt deler som er tilgjengelig på motoren din? Jeg skal sjekke status med mekanikeren, mulig han har funnet en annen løsning. Hvis ikke er dette høyst interessant, kommer tilbake til deg ganske snart i så fall.

Jeg ser av avataren at du holder til ved Rygge. Er det også her motoren er? (Jeg holder til i Oslo, så det er i så fall relativt kort kjørevei).

Jeg tror for øvrig delen det er snakk om er den som er merket med nr. 24 på tegningen i linken under:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-21-13876.aspx

Redigert av Ronald (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...