Jump to content

Nidelv 725 m/VP diesel eller Yamarin 76 DC m/Yamaha


mmosberg

Recommended Posts

Hallo godtfolk. Jeg er helt ny på forumet, men spør allikevel om hvilken jeg bør kjøpe: Nidelv 725 m/VP KAD300 diesel eller Yamarin 76 DC m/Yamaha F250?

 

Vi er en familie som først og fremst kommer til å bruke båten på dagsturer. Blir kanskje noen få overnattinger i løpet av sesongen.

 

Jeg liker begge båtene og de har begge det utstyret jeg syntes de må ha. Nidelven med KAD300 og ca 400t er 2005 modell og Yamarinen er 2008 mod med 200t.

 

Jeg er uerfaren som båteier i dette kaliberet og tar gjerne i mot erfaringer og meninger fra andre.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Skulle jeg hatt en av de to med tanke på mest dagsturer ville godt for Yamarin. Da får du en kvikkere båt, mye roligere, omtrent lydløs på tomgang. Har selv hatt F200 og den hørte du kun kjølestrålen på når deg framover på tomgang, og kunne fint snakke i mobil ved 35 knop. Ellers er kanskje forbruket noenlunde det samme i disse båtene. Har KAD300 i den jeg har nå, men det er en større båt så kan vel ikke sammenlignes direkte med fart og forbruk.

Vet ikke prisen på disse du har sett deg ut, men tenker de ligger vel sikkert omtrent i samme gate tatt i betraktning årsmodellene. Utstyrsmessig er de vel også sammenlignbare vil jeg tro. Dette var mine tanker om dette. Lykke til med valget:)

Link to post
Skulle jeg hatt en av de to med tanke på mest dagsturer ville godt for Yamarin. Da får du en kvikkere båt, mye roligere, omtrent lydløs på tomgang. Har selv hatt F200 og den hørte du kun kjølestrålen på når deg framover på tomgang, og kunne fint snakke i mobil ved 35 knop. Ellers er kanskje forbruket noenlunde det samme i disse båtene. Har KAD300 i den jeg har nå, men det er en større båt så kan vel ikke sammenlignes direkte med fart og forbruk.

Vet ikke prisen på disse du har sett deg ut, men tenker de ligger vel sikkert omtrent i samme gate tatt i betraktning årsmodellene. Utstyrsmessig er de vel også sammenlignbare vil jeg tro. Dette var mine tanker om dette. Lykke til med valget:)

Takk for input. Hvordan er støynivået på KAD300en? Trodde disse VP 6 cylindrede gikk ganske stille?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Kjøpte min første båt rett før pinsen i fjor, en Yamarin 76 DC m/ F250 - 2008 mod. Kjempe grei båt, stødig, bra bygget og smarte løsninger. Marsjet fint runt 25-30 knop, men hadde vi litt hastverk "cruiset" vi fint i 40-43 knop og jeg kunne fremdeles snakke uten problem med folk helt akter i sofaen. Meget behagelig motor ;-).

Denne båten gjorde av vi ble helt gira på båtlivet og valgte å gå litt opp i størrelse for bedre bokomfort ved flere overnattinger på rad. Manglet litt skapplass og bad men ellers suuuper båt , fot og kr. tatt i betraktning

 

Prøv å finn en 2008 eller nyere, litt oppgraderinger på disse, b.la baugthruster ;-)

 

Så jeg kan av erfaring varmt anbefale denne båten som et steg inn i båtlivet.....

Men hold deg laaaangt vekke fra finn.no til høsten....3 fot syken er smittsom ! ;-)

 

Lykke til med båtkjøp!

Link to post

Helt enig! På en båt i denne størrelsen er påhengsmotor definitivt veien å gå :)

 

For samme mengden penger så får du en mye nyere båt, og kjører du litt fornftig så er ikke forbruket så aller værst det heller. Når det gjelder støy så er selv en moderne dieselmotor ikke engang sammenlignbar med en moderne påhenger.

I tillegg til det så er den lille støyen som er der BAK båten, ikke inne i båten. :)

 

Jeg kjøpte en Skibsplast 675 HT med Suzuki DF250 i 2011 og er strålende fornøyd med både båt og motor.

Den eneste fordelen du får med innenbordsmotor i denne størelsen, er en mer anvendbar badeplattform. Hvis du har planer om å dra med en gummibåt så bør du tenke på dette, da det er mye mer knot å få med ei jolle i en båt med påhenger.

Hvis du ikke har det behovet, så er det ingenting å tenke på engang (om du da ikke kjører båten SVÆRT mange timer i året da)

 

Lykke til! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg har nok mekanisk kompetanse til selv å ta vedlikehold som olje/filter skift på motor og gear, belgskifte, reimskifte, anodeskift osv.

 

-Hva er årlige materiell kostnader på KAD300?

 

-Hva er årlige materiellkostnader på en Yamaha F250?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Kad 300 en er lett og vedlikeholde selv og du vil således komme rimlig ut av det..

Kjenner ikke outbarden fra yamaha om hva som er nodvendig med vedlikhold/evt programmvare oppdatering/regreim etc.. sikkert noen som kan svare på dette.

Jeg selv er bygd slik at jeg aldrig har hatt eller kommer til og ha motortype hvor jeg ikke kan utføre generell service selv.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Ventiljustering må ikke glemmes på KAD 300 og 44 med 24v topper. Hver 200. Time. Kan bli katastrofalt og utelate.

Endel jobb da dette er spesielle Y-vippearmer og dieselrør må av.

 

På Yamaha er det stort sett olje, filter og gearolje du trenger og tenke på.

Plugger, og bensinfilter ca hvert 2 år og reg reim hvert 5.

 

Ikke noe drev som kan gå til helvete... Ikke belger, reimer, kompressor, turbo, strammehjul, varmeveksler, intercooler og eksosbend som tæres osv.

 

På en båt i denne størrelsen tror jeg de fleste vil ha et mer bekymringsløst båtliv med Yamaha på hekken kontra innenbords med drev.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...