Jump to content

Importering av båt fra utlandet


Four

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal kjøpe båt og har lyst på en Bayliner. Her i norge er det dessverre et veldig lite utvalg av disse til en grei pris. Derfor lurer jeg på hva totale omkostninger vil komme på dersom man importerer en båt?

 

For eksempel: http://www.boats.com/boat-details/Bayliner-185-Capri/141579311

Her koster båten 8,799 dollar. Som er 48658,47 norske kroner.

 

Hva vil det kosta ca. å importere denne til Norge? Med fraktkostnader og importeringsavgift? (jeg fant ingen importeringskalkulator for båt på toll.no)

 

Budsjettet er på ca. 80.000kroner, vil jeg kunne gjøre dette? Eller må jeg da finne en bililgere båt?


Erfaringer rundt dette?


Takker for svar

Link to post

Grunnen til du ikkje fant noe importkalkulator er fordi det ikkje er toll på fritidsbåt. Det er kun hk avgift + noen få kroner i div miljøavgift om en har elektriske artikler ombord. Mva kommer sjølvsagt i tilleg da. Men om motor ikkje er ce merket, noe den mest trolig ikkje er så må den taes ut elr knuse blokk før import. Såå ny (ja ny, ikkje gammel mht ce merking) motor + ut / innmontering & ce merking blir nå fort et par hundre tusen bare der

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Tror det har vært en del tråder om dette her på baatplassen tidligere. Så vidt jeg vet må båten CE-merkes. Det koster en god del, pluss at de må ha full hisotrikk på båten, verifisert av lokal mynidghet. Et eller annet slikt, så vidt jeg har fått med meg. Motoren kan du bare glemme, ta den inn uten motor. For skiping og frakt, ta en telefon til en av disse som bedriver frakt og fortolling fra USA til Norge. Da komme båtskroget over som sjøfrakt pakket i en container. Et av disse foretakene heter Magnum, så vidt jeg husker. Tror du skal sjekke dette ordentlig ut, før du går fem på.

Link to post

Det går å få en båt fra USA til ca halve prisen av en tilsvarende her om du importere den selv, men det er vanskelig og mange problemer kan oppstå da Norske myndigheter prøver å lage regler som gjør privat innførsel umulig , men om du :

Det lønner seg å kjøpe en båtmodel som blir eksportert til Europa , fx Seedo eller Bayliner og dermed er bygd for CE godkjenning.

Det lønner seg å se på bildene fra selger og se om CE merket finnes på båten , Det bruker å stå på merket vet rattet der det står hvor mange personer båten er registrert for og på Mercruser motorene står det på motormerket oppå motoren.

Norske myndigheter mener at ved import skal den CE godkjennes på nytt i Norge , men det vet ikke alle tollkontorene om , så om du har dokumentene i orden med ce og samsvarsærklæringen i orden så går nok det bra og du får ei feit regning på hk avgiften og alt er i orden.

Det lønner seg ikke å bruke private importører . BM brukt utstyr i USA er ofte oppbrukt. Sjekk frakt kostnadene til utskipningshavnen , den kan være like høy som frakten over dammen. Amerikanske båt tilhengere har ofte skivebremser som ikke er tillat i Norge. Det er vesentlig dyrere frakt av båter med over 245 bredde da de ikke går inn i Conteiner. Det står og i skrognummeret om skroget er ce godkjent.

Link to post

Her på ett av bildene så står merket som forteller hvor mange personer båten er registrert for til venstre under rattet , hvitt merke med ei gul stripe i, men det nytter ikke å se hva som står der , der kan det stå et CE merke på. dette merket.

Denne båten er trolig importert så her bør en være forsiktig og undersøke at båten er godkjent i Norge før kjøp.

Link to post
  • 2 uker senere...

Dokumentasjonen som kreves for registrering i NIS/NOR er svært omfattende. Vi kjøpte en europeisk båt fra første eier og alle dokumenter var tilsynelatende ok. allikevel tok registrerings prosessen 5 måneder og mange titalls eposter frem og tilbake. Dersom du ikke skal bruke båten som panteobjekt så ville jeg heller forsøkt småbåtregisteret.

NB! Man kan selvsagt si i ettertid at det er enkelt bare man har de rette papirer, men utfordringen er å skaffe alle påskrifter fra Notarius Publikus og apostiller som er nødvendige for å bekrefte alle dokumenter. Et godt råd kan være å bruke ambassaden i det landet du kjøper båten til å bistå.

Link to post

Holder på med NOR på min nå.

Den var registrert i US CoastGuard registeret opprinnelig før den ble importert til Norge.

 

Fra eier i USA ble den overført til salgsfirma, så normann som stod for importen, så nordmannen som skulla ha båten, så til meg siden nordmannen som skulle ha den ikke ville ha den lenger.

 

Jeg satte i nye motorer, og fikk den CE merket (Bare CE merkingen koster 2000Euro med IMCI + laging av brukerhåndbok på norsk + reiseutgifter for godkjenningsmann, totalt ca 25k)

 

Så var det å få den registrert i NOR:

Sendte CE papirer, alle "bill of sale" mellom de amerikanske eierne, og omregistreringspairene på de norske. Samt slettelsesattest fra US CoastGuard.

 

Jeg visste slettelsesattesten fra US Coast Guard skulle ha "Apostille" stempel. Men US CoastGuard viste ikke hva jeg snakket om. De kunne sende med en "blue ribbon" på dokumentet. Thats it.

Når dokumentet kom er det et veldig offisielt papir med vannmerking, og individuelt nummerstemplet papir, segl, og underskrift på pairet. Men det hjalp ikke. NOR vil ha Apostille.

Men nå skal det sies at NOR har sendt mail til utsteder i US Coastguard for å få bekreftelse på at vedkommende har skrevet under på papiret. Så om vedkommende svarer på mailen fra NOR, så ser det ut til at jeg slipper å ringe en "advokat/broker" i USA. For å bestille en ny "slettelsesattest" for meg. Og at han går til rett vedkommende i delstaten for å få Apostille stempel. Noe slikt vil jeg tro fort kommer til å koste.

 

Så må alle "bill of sale" mellom partene i USA også ha Apostille også, noe de jeg fikk med båten ikke har :-(

Nor klarte å spore opp den ene i dette registeret. Men den mellom salgsfirma, og befrakter er skrevet i en annen delstat, som NOR ikke klarte å finne.

Så hvordan få tak i denne med Apostille kan bli en triller. Spesielt siden det var i 2007.

 

Moralen er vel egentlig om en ikke liker, eller har tid, til slikt bør en bruke en importør som kan garantere at alt skal bli levert ferdig CE og NOR registrert.

Ivertfall være veldig nøye med at alle ledd og papirer følger med på kjøpet. Og at det er Apostille på alle papirer.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Bør ikke være noe problemer for deg SAP som kjøper båt med kun en eier. Bare følg anvisning fra nor/nis så er det ikke så vanskelig. Båten blir mere salgbar den gang du skal selge den og du slipper årlig gebyr slik du får fra småbåtregistetet. I tillegg har du muligheter å låne med pant i båten om det skulle bli et fremtidig behov. Båter som den du har kjøpt er jo skip og ikke småbåt. ;)

Link to post

Jeg vurderer å hent meg en balje fra gøteborg. Denne har kun hatt en eier, og er så laaaangt over budsjett at den må nok belånes noe... Byggesertifikat CE papirer og samsvarserklæring har han også, men båten er ikke registrert i noen form for register i sverige. Hvordan bør jeg da gå frem? Sendte mail til NOR med samme spørsmålene, men har ikke fått svar enda... Pengene blir ikke utbetalt selger før båten er registrert i mitt navn i NOR ifølge banken...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...