Popeye70 Startet 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2013 (redigert) Hallo. Planen min er å få montert autopilot i løpet av vinteren, etter fjorårets seilferie hvor jeg måtte stå bak roret hele tiden. Det hadde vært veldig greit å kunne slippe roret for å hente kaffe, justere seil eller gå på do. I forbindelse med montering av autopilot har jeg begynt å leke med tanken å oppgradere resten av elektronikken ombord. Dagens løsning ser ut som dette: Kartplotteren kobles opp/ned ved hver tur, og det er "noe" galt med SeaTalk-nettet i denne delen av båten. Kun tidvis kommer speed og heading fram til vind- og multi-instrumentene på BB side. Dermed får jeg ikke lest av blant annet true wind-parametrene eller hastigheten på multi-instrumentet. Ettersom jeg nå vil ha inn autopilot er det på tide å se på resten av infrastrukturen. Jeg vil blant annet ha noen instrumenter ved SB styreposisjon for å ha bedre oversikt når jeg sitter der og styrer. Slik jeg ser det har jeg to alternativer: 1. Fikse opp det nettet jeg har i båten nå og utvide det til SB side og autopiloten. 2. Bytte til et SeaTalkNG-nett og nytt utstyr hele veien. Jeg ser for meg at en fremtidig variant av alternativ 2 kan se ut som dette når den er utvidet: Det er ingen tvil om at Alternativ 2 vil koste mest, men det vil også være mer fremtidsrettet med SeaTalkNG (dvs NMEA2000). En ny og fornuftig autopilot-løsning (fra Raymarine, antageligvis) snakker høyst sannsynlig SeaTalkNG eller ren NMEA2000. Å fortsette å bygge ut et rent SeaTalk-nett (NMEA 0183) virker ihvertfall ganske bakstreversk. Bytter jeg alt (eller ihvertfall planlegger gradvis men rask utskiftning) slipper jeg også et "kvasinett" med en kombinasjon av SeaTalk og SeaTalkNG-enheter og konvertere her og der og over alt. Jeg kan bytte ut alt i en smell eller alternativt bygge ut gradvis og bytte litt etter litt, etter hva som henger sammen og hva det passer å bytte ut samtidig. Det ligger en AIS-transciever et eller annet sted i fremtiden også, og fremtiden snakker ikke SeaTalk (NMEA 0183). Er det noen som har vært gjennom oppgraderingen fra én generasjon til neste, og har noen gode tips til hva jeg bør gjøre eller ikke gjøre hvis jeg velger å gå for en kombiløsning eller ren, ny løsning? Dagens anlegg er "arvet" fra tidligere eiere, og det hadde vært litt greit å kunne være med å bygge opp et nytt nett så jeg kjenner alt fra bunnen. Det var bare de pengene, da... What to do......? Redigert 16.Februar.2013 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Jeg tror alle nyere autopiloter har både 0183 interface og NMEA2000/SimNet/SeatalkNG interface. Ihvertfall gjelder det Raymarine. Så det er ingen grunn til å skifte alt med en gang, du kan kjøpe en autopilot som vil kommunisere med eksisterende instrumenter, og den vil fremdeles kunne brukes i et NMEA 2000 nettverk senere. Redigert 19.Februar.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.