Jump to content

Hvor uaktsom kan man være før du blir sur for å spleise på ny båt?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Kan ikke tenke meg at det ville være allverden å spare på en slik ordning. Noe av forsikringspremien går riktignok til å erstatte båter som har gått ned, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at tyveri, skader fra grunnstøting og annet utgjør langt mer; dette ville vi ikke få gjort noe med uansett hvor nøye inspektørene skulle gjort jobben sin.

Link to post
Før jeg blir med i diskusjonen...kan noen forklare meg hva det som står i emnetittelen betyr?

Han mener at folk skal holde båten sin i forsvarlig stand så den ikke synker f.eks. pga. en slange som er så morken og stiv at den knekker, eller gjennomføringer og kraner som er på bristepunktet, slik at forsikringsselskapene må ut med mye kroner. Dette går jo ut over premien i neste rekke.

 

Sånn, nå kan du være med :smiley:

Link to post

Jeg er enig med taler over her som stiller spørsmål ved om båter som går ned er det som utgjør den største utbetalingsposten. Tyveri og menneskelige feil vil jeg tro er det største problemet, men det hadde vært fint om noen kunne funnet noe statistikk på dette, dersom det finnes. Hjelper ikke å snakke om pærer hvis det er epler som er problemet....

 

KK

Link to post

Takk komodo :wink: , har ikke lest alt men er det ikke gjerne sånn at vi selv står for å gi riktige opplysninger når vi forsikrer båtene våre. Og når noe skulle skje finner jo selskapet fort ut om vi har vært litt skøyeraktige når vi tegnet polisen.

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Eg kjenner fleire saker som eg kan nevne.

Ein båt hadde feks ikkje god nok kvalitet på inntaksslange og blir da lett hard og sprø på få år. Gikk ned. Fikk full dekning på kasko.

Altså sparte eieren 300kr på billig slange. Og fikk markedsverdi uten annonsekostnad :giggle:

 

Nei det er mulig det ikkje er så stort problem med havari pga uaktsomhet. Kanskje det er derfor det er vanskelig å gi slipp på sunseeker-saken?

Personlig kjenner eg ca 1 sak pr år som skuldast slurv. Eg forstår jo at det er lett å utsette slike jobber. Slanger og klemmer er dyrt.

 

Selskap stiller ikkje spørsmål om teknisk stand når vi forsikrer ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Forsikring er en gjensidig avtale som inngås mellom to parter, og prisen man betaler for avtalen er basert risiko, som er sannsynlighet for at noe inntreffer (en hendelse) og konsekvensen av hendelsen. Utfra dette bestemmes prislappen. Risikoen kan reduseres ved risikoreduserende tiltak, dette ender som oftest at en gjør noe med sannsynligheten for at hendelsen inntreffer, noe som normalt er den rimeligste måten å redusere risikoen..

 

For en båt så kan krav om besikting være en ting, bevoktet båthavn, brannvarslingsystem, dokumentert opplæring, uanmeldte inspeksjoner, påbudt redningsutstyr, bruksbegrensninger osv.. Dette kan være med å redusere sannsynligheten for at en uønsket hendelse inntreffer...

 

Det er ikke relevant å sammenligne prisen på f.eks ett hus, hytte og en båt/bil med tanke på forsikringspremie, siden risikobildet kan være forskjellig for disse objektene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Korleis fungerer det med forsikring ved feilmanøvrering? Det er mange døme kvart år på at folk navigerer feil, og får skadar på båten for kanskje langt over 100000-kroner. Det finnast vel døme på at medlemmer her på forumet også har gjort dumme ting, som har utløyst store forsikringsutbetalinger. Korleis fungerer det med reduksjon i utbetaling i slike tilfelle? Å t.d. gå på feil side av ein stake, for så å få full utbetaling/ erstatning høyrast for min del noko merkleg ut.

Link to post

Tror det skal mye til for avkorting av utbetaling, men har ikke noen erfaring selv så jeg vet ikke.. Det er vel først ved grovt uaktsomhet at det kan komme på tale, så kommer spørsmålet når er det grovt uaktsomt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...