Fru Jacobsen Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Før jeg blir med i diskusjonen...kan noen forklare meg hva det som står i emnetittelen betyr? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Euklid Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Kan ikke tenke meg at det ville være allverden å spare på en slik ordning. Noe av forsikringspremien går riktignok til å erstatte båter som har gått ned, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at tyveri, skader fra grunnstøting og annet utgjør langt mer; dette ville vi ikke få gjort noe med uansett hvor nøye inspektørene skulle gjort jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Før jeg blir med i diskusjonen...kan noen forklare meg hva det som står i emnetittelen betyr? Han mener at folk skal holde båten sin i forsvarlig stand så den ikke synker f.eks. pga. en slange som er så morken og stiv at den knekker, eller gjennomføringer og kraner som er på bristepunktet, slik at forsikringsselskapene må ut med mye kroner. Dette går jo ut over premien i neste rekke. Sånn, nå kan du være med Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KongKing Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Jeg er enig med taler over her som stiller spørsmål ved om båter som går ned er det som utgjør den største utbetalingsposten. Tyveri og menneskelige feil vil jeg tro er det største problemet, men det hadde vært fint om noen kunne funnet noe statistikk på dette, dersom det finnes. Hjelper ikke å snakke om pærer hvis det er epler som er problemet.... KK Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 (redigert) Takk komodo , har ikke lest alt men er det ikke gjerne sånn at vi selv står for å gi riktige opplysninger når vi forsikrer båtene våre. Og når noe skulle skje finner jo selskapet fort ut om vi har vært litt skøyeraktige når vi tegnet polisen. Redigert 17.Februar.2013 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Eureka Svart 17.Februar.2013 Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Dette kunne jo vært den nye nisjen til RS. Et nytt medlemskapsprodukt ved navn " total trygg super gold" til 2000 kr som også inbefattet årlig 2 timers kontoll, med veilednig, av båten med stempel i boka og rabatt hos samarbeidende forsikringsselskap. For seilbåter kunne det også inbefattet riggkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2013 Eg kjenner fleire saker som eg kan nevne. Ein båt hadde feks ikkje god nok kvalitet på inntaksslange og blir da lett hard og sprø på få år. Gikk ned. Fikk full dekning på kasko. Altså sparte eieren 300kr på billig slange. Og fikk markedsverdi uten annonsekostnad Nei det er mulig det ikkje er så stort problem med havari pga uaktsomhet. Kanskje det er derfor det er vanskelig å gi slipp på sunseeker-saken? Personlig kjenner eg ca 1 sak pr år som skuldast slurv. Eg forstår jo at det er lett å utsette slike jobber. Slanger og klemmer er dyrt. Selskap stiller ikkje spørsmål om teknisk stand når vi forsikrer ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 18.Februar.2013 Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 Selskap stiller ikkje spørsmål om teknisk stand når vi forsikrer ? Noen selskaper gjør dette, og det finnes allerede en besiktigelsordning som ikke koster "skjorta". Har hatt besiktigelssesmann ombord ved flere anledninger, og det er helt uproblematisk så lenge en holder skuta i orden. En får en grei rapport om tilstand på det meste. (unntatt eventuelle skjulte feil eller mangler på motor.) KNBF BesiktigelsesmennSiden starten i 1994 har Kongelig Norsk Båtforbund (KNF)utdannet nesten 200 besiktigelsesmenn. Bakgrunnen for denne satsningen var og er at KNBF setter sikkerheten til sjøs høyt. En KNBF besiktigelsesmann skal primært lære opp båteieren til å ivareta egen sikkerhet i eget fartøy. Sekundært foretar besiktigelsesmannen en tilstandsvurdering og sjekk av identiteten til båten for vår forsikringsgiver Fender Marine. Ved siden av å gi eieren en uhildet gjennomgang av båten danner rapporten også grunnlag for rabatt i forsikringsordningen Norske Sjø. Rapporten kan også være nyttig i forbindelse med kjøp og salg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Februar.2013 Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 Forsikring er en gjensidig avtale som inngås mellom to parter, og prisen man betaler for avtalen er basert risiko, som er sannsynlighet for at noe inntreffer (en hendelse) og konsekvensen av hendelsen. Utfra dette bestemmes prislappen. Risikoen kan reduseres ved risikoreduserende tiltak, dette ender som oftest at en gjør noe med sannsynligheten for at hendelsen inntreffer, noe som normalt er den rimeligste måten å redusere risikoen.. For en båt så kan krav om besikting være en ting, bevoktet båthavn, brannvarslingsystem, dokumentert opplæring, uanmeldte inspeksjoner, påbudt redningsutstyr, bruksbegrensninger osv.. Dette kan være med å redusere sannsynligheten for at en uønsket hendelse inntreffer... Det er ikke relevant å sammenligne prisen på f.eks ett hus, hytte og en båt/bil med tanke på forsikringspremie, siden risikobildet kan være forskjellig for disse objektene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sunnmøre Svart 18.Februar.2013 Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 Korleis fungerer det med forsikring ved feilmanøvrering? Det er mange døme kvart år på at folk navigerer feil, og får skadar på båten for kanskje langt over 100000-kroner. Det finnast vel døme på at medlemmer her på forumet også har gjort dumme ting, som har utløyst store forsikringsutbetalinger. Korleis fungerer det med reduksjon i utbetaling i slike tilfelle? Å t.d. gå på feil side av ein stake, for så å få full utbetaling/ erstatning høyrast for min del noko merkleg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Februar.2013 Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 (redigert) Tror det skal mye til for avkorting av utbetaling, men har ikke noen erfaring selv så jeg vet ikke.. Det er vel først ved grovt uaktsomhet at det kan komme på tale, så kommer spørsmålet når er det grovt uaktsomt.. Redigert 18.Februar.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.