Jump to content

Hvordan velger man propell til gummibåt?

Frøken Fryd

Recommended Posts

Min forrige båt, en Suzumar DS270RIB gikk veldig greit med 2 personer, motoren en Tohatsu 8HK 2T.

Med to personer gikk den greit i plan, litt raskere opp om man satt seg frem. Båten var veldig kjekk men ble desverre stjålet.

Jeg kjøpte meg da en Arimar 270 Elite, den er vel noen cm kortere og enda litt lettere, fordelen med denne er at den har dobbelbunn med flat dørk. Farten derimot er lavere, jeg vil anta det har med de 10 cm som båten er kortere. Men to personer kommer den aldri helt ut av vannet, hører at turtallet ikke kommer på topp.

Ser det selges smart tabs og det vil kanskje hjelpe, men hva med propell da? Er det bedre å optimalisere farten for to personer, det er som regel slik den blir brukt.

Var plaget med at rib'en min (Caribe på om lag 10 fot) gikk så sent/vanskelig opp i plan. Yamaha 15 hester, 2t. Skiftet propell til en med en tomme mindre stigning, markant bedring! Toppfarten gikk litt ned, men går sjelden for full speed uansett. Det viktigste for meg er å komme over kneika så båten går greit. Nå har motoren drag nok til å få to personer opp i plan uten jukking og hopping i baugen. Så ja, ville absolutt ha sjekket ut en annen propell :smiley: Gjerne det er mulig å få lånt seg en propell? Dyrt å kjøpe ny hver gang ny stigning skal prøves. Og det er sjelden vellykket å justere stigningen på propellen selv..

• 2 uker senere...

En variabel her er vel vekt 2 personer, er den lik? Måten båtene slepper vannet har mye å si...

Jeg har en tohatsu 8 og en 9.8 2 takt med samme blokk, i sommer testet jeg begge på min grand 300 og fikk ca 18 knopp med begge men 9.8 hk hive hele familien på 4 (ca 200 kg) raskt opp i plan mens det går lang tid og mye jokking for å få den opp med 8 hk

Målingene ble tatt med en gammel garmin handholdt gps

Redigert av Luco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...