Jump to content

Noen som har erfaringer med Askeladden C62


Nils1

Recommended Posts

Dette er egentlig ikke en nyhet, men det Askeladden har gjort er å gå tilbake til slik de gamle båtene var. Jeg har hatt den klasisske Askeladden 16-4400

og den hadde jo egentlig samme layout, med benker forran styreposisjon vindskjermen helt ut i sidene og stor luke forran på vindskjermen. dette gir stor romfølelse og plass til mange. er man ikke avhengi av lugar så er jo det et bra alternativ. Personlig synes jeg ikke designet på crossbow er den penesete askeladden men.. Jeg liker veldig godt designet på Z7-Z8 men det blir jo en lit annen divisjon, samtidig som dem sikkert ikke produseres lengre.. Det satses vel mere på de enkle modellene i disse krisetider .

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

C 62 er jo etterfølgeren til 605 Explorer. Denne nyheten kom vel i fjor, og lages i tre varianter. Hadde en 605 i tre sesonger, og var veldig godt fornøyd med denne, bortsett i fra noen detaljer. Dette er forandret på C 62 båtene, slik at disse har fått det som 605 manglet, for å si det enkelt.

Link to post
Share on other sites

Skroget er det samme som på 605 Explorer, men selve innerdelen er jo helt forandret, mere likt C 6 Cruiser. Syntes ellers at disse nye modellene virker veldig gjennomtenkt, med mange bra løsninger. Kunne godt tenkt meg en av dem. Etter at Askeladden gikk i fra Mercury til Suzuki, så har de også steget noen hakk høyere i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Er vel kanskje det enkle romslige som tiltaler meg :-)

Med mindre jeg har misforstått så er skroget det samme som 605 Explorer ----

Skroget FRA 585-605-til C62 vil jeg tro er akkurat det samme skroget. dem har alle samme fassong og bredde, så det er bare utformingen av hekken som avgjør forskjellene.Derfor lit forskjellige lengder. Selv er vi stort sett bare 3-5 stykker i båten så da er lugaren fin til å oppbevare ting og tang man har med seg på tur. Samt at sønnen synes det er morro å ligge i båten. Det geniale med 585 er at den har klappbenker akter om man har med ekstra mange i båten. når dem er oppslått fungerer det som en stor fiskeplass/dekk. På de nyere Askeladdene er det jo stort sett akterbenker og veldig lavt fribord akter. Ellers liker jeg Askeladdens brukbare finnish og solid utført arbeid. Min båt er 10 år lite brukt men den ser nesten som ny ut. Jeg vurderte Uttern, men den kunne ikke måle seg på opplevd kvalitet og plassutnyttelse i forhold til Askeladden. At Askeladden var lit dyrere hadde ikke så mye å si, fordi jeg har tenkt å ha båten noen år så på sikt utgjør det svært lite. En ting er sikkert og det er at jeg ikke kommer til å kjøpe ny båt! Hører om så mange tilfeller der kontrakter er mangelfull, masse feil og plunder med båtene, og det fra kjendte annerkjendte og såkalte seriøse fabrikanter! Selvsakt retter de fleste opp etter seg, men da har jo tiden gått i mellomtiden, og kansje spolert en sessong.. Jeg sier ikke at alle nybåter er slik! men askeladden har vel hatt et par mandagsbåter de og i de senere år! Uansett lykke til med valget! Tror du vil bli fornøyd med en Askeladden

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har hatt mange nye Askeladden-båter de senere år, og jeg skal være enig at det forekommer både større og mindre feil/slurv på mange av disse båtene. Som de sies så blir slikt stort sett ordnet greit opp hos forhandler, men det tar altid noe tid med frakt av båt frem og tilbake til verksted/forhandler for rep./utbedringer, og det kan være kjedelig nok i den korte sommersessongen vi har her.Nå vil jeg legge til at dette ikke er noe mere "slurv" på Askeladden sine båter enn andre, tror jeg. Jeg hører stort sett på mange av de som kjøper helt nye båter i dag at der altid er noe som ikke fungerer eller mangler eller andre ting og tang som er feil med nybåten. Så det er nok veldig godt fordelt på alle båtfabrikkanter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Askeladden C 62 Cruiser, kjøpt ny som 2011-modell og er svært fornøyd. Som det sies lengre oppe i tråden så har C 62 Cruiser fått på plass de smarte detaljene som 605 Explorer manglet. Bl.a. er det nå kalesjegarasje i ryggen til aktersofaen der du lettvint svinger kalesjebøylene med tilhørende kalesjedeler nedi så de er helt ute av veien. Fordekket er blitt hevet noen centimeter slik at det er blitt bedre takhøyde i forpiggen, greit å slippe å utføre akrobatikk når du skal køye på helgaturen, eller om du har ærend på det smarte sjøtoalettet som kan dras på skinner fram fra gjemt posisjon under dekk.

 

Ellers er her 140 liters bensintank, 40 liters septiktank, 40 liters vanntank med vask og dusj, samt uttrekkbar gasskoker. Interiørløsningen og finishen på denne båten har blitt veldig fin, noe av det peneste jeg har sett i denne klassen (og jeg har saumfart det meste på markedet). Teaklaminat-detaljene på dørk og stigtrinn demper plastpreget, kunstteak er jeg veldig takknemlig for, etter flere år som "oljearbeider" på tidligere daycruisere med ekte teak både her og der ... Jeg synes også Askeladden har gjort et lurt valg ved å velge offwhite (eller kremhvit?) som hovedfarge på skroget og innerliner, det er stor forskjell i blendingen i sterkt sollys med denne fargen sammenlignet med den intense kritthvite fargen som er på de fleste andre glassfiberbåter.

 

På min båt har det ikke vært spesielt slurv eller mangler, kun en akterpute som var litt dårlig tilpasset, den fikk jeg fikset (omsydd) kjapt, det skyldes nok at min båt var fra første produksjon, min tilbakemelding ville iflg. Askeladden medføre endrede mål på senere puter. Båten virker godt "skrudd", her er lite eller ingenting som rister, knirker eller slamrer under gange. Min motor er Suzuki DF 140 som passer båten som hånd i hanske. Askeladden har vært velvilligheten selv når jeg har kontaktet dem for et par løsninger jeg ville ha endret på dashbordet. Lokal forhandler og verksted er også dyktige og seriøse, så dette har vært et veldig godt båtvalg for meg. Etter første innlegg å dømme er trådstarter mest interessert i Crossbow / Crossover- varianten av C62, men jeg kan altså anbefale C62 Cruiser, som i alle fall har samme skrog.

 

Lykke til med båtvalget, uansett hva det blir til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mange takk for grundige og hyggelige tilbakemeldinger.
Cruiser/Crossover/Crossbow -- litt for enhve smak og hver sitt bruk. :-)

Er jo faktisk et genialt konsept Askeladden her har .
Men tydelig at skroget gjør jobben og etter prøvekjøring hos leverandør er det ingen tvil om at det også oppleves trygt.
Korsneset i februar kan være ganske røft.

Til vårt bruk blir det nok Crossbow eller Crossover - mest sannsynlig den sistnevnte.
10 år siden sist vi kjøpte båt - kjenner igjen gleden - og spenningen - så får vi se hva vi lander på.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hva ble det til? Vi vakler mellom Crossover (ny) og 605 (brukt).

 

Noen som kan si noe om ca 350.000 for en ny med 115-hesteren kontra en eldre 605/615 for rundt 200-250.000 ? Er 100.000 mer verdt prisen for helt ny båt?

 

Er motorene blitt merkbart forbedret mtp driftsøkonomi og støy?

Redigert av nilsarr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kidnappet jeg visst C62-tråden, beklager Nils1.

 

Vi gir 220k, den virker nokså standard utstyrt, men jeg mener kjøpet er bra pga liten gangtid og fin stand. Båten har vært vinterlagret hvert år.

Kommer mer info når båten er overtatt og innflyttet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...