Jump to content

Noen enkle spørsmål om VHF-lisens


hakonrk

Recommended Posts

Fikk nylig tilbud på VHF-lisens for kr 100 (mot vanlig pris på kr 475) gjennom SEILmagasinet. Jeg har ennå ikke tatt VHF-sertifikat, så jeg har noen spørsmål:

 

1. Er lisensen knyttet opp til meg som person eller opp mot en bestemt VHF-radio? (Kjøpte en brukt båt i fjor sommer, og det fulgte med VHF-radio som jeg ikke engang har skrudd på ennå, så vet lite om den. :))

 

2. Er lisensen en engangsavgift, eller noe man må betale hvert år?

 

3. Får man vanligvis tilbud på lisens i samband med VHF-sertifikatet?

 

Jeg har tenkt å skaffe meg VHF-sertifikat, og lurer egentlig bare på om det anbefales at jeg benytter meg av dette 100-kroners tilbudet.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post

Hei

 

Lisenses er knyttet opp til deg som person på den båten du har, kan selvsagt flyttes med om du selger/bytter båt, meldes på eget skjema - med lisensen får du også ett kallesignal, og ett MMSI nr. - dette kan du gått legge inn i den radioen du har, om det ikke ligger der fra før.

Lisensen er en årlig avgift, som for tiden er på 475kr.

Varierer sikkert fra sted til sted, men det må være en lisens på VHF aparatet, og operatøren må ha gyldig SRC (VHF) sertefikat for å kunne bruke den.

Har du tenkt å ta sertefikat, så er jo dette en måte å "spare" penger på det første året.

Anbefaler jo alle å ta SRC (VHF) sertefikat.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
For å kunne ta ut lisens på en VHF-radio må du først ha tatt sertifikatet.

Sertifikatet koster 695 og er en engangsutgift, lisensen på radionen er

årsbasert og koster normalt 475 pr. år.

Stemmer ikke Nidelv 1874, man kan få løst ut lisens uten sertefikat - burde jo ikke være sånn men - men man kan ikke bruke den uten sertefikat.

Du kan være lisensinnehaver, og en annen med SRC sertefikat kan være bruker.

Summen på 675kr er eksamensgebyr til SRC prøven.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Ja, må bare gi meg på dette :blush:

 

Men uansett vil jeg si at en fornuftig rekkefølge vil være denne:

 

Ta SRC/VHF-lisens - 695 kr. Lærebøkene kan lånes på Deichmann, prøven avlegges hos Telenor Marine.

Lisens betales og du mottar kallesignal (MMSI). Normalt 475 pr. år.

Kjøp VHF-radio og få lagt inn MMSI. Fastmontert radio får du fra ca. 1500, med GPS vil du alltid ha rett posisjon inne.

Link to post

Det er vel ingen tvil om at mobiltelefon og mobilt bredbånd har overtatt for mange av bruksområdene

for VHF-radio, som kommunikasjon båt-til-båt og båt-til-land samt det å skaffe informasjon om vær og vind.

Rene nødsituasjoner gir rett til å benytte en VHF-radio, og ellers alt annet som kan hjelpe, og vil aldri utløse

noen krav - men det er greit å vite hvilke kanaler man skal bruke, hvordan en nødmelding skal utformes ol.

 

Ellers kan du melde fra når du skal over en utsatt strekning, og melde fra når du er fremme.

Du kan motta informasjon om drivende gjenstander, farlige situasjoner og værvarsel.

Du kan ringe gratis til telefoner i Norge, gratis nummeropplysning.

 

Men noe av det viktigste er at du også kan delta i redningsarbeid eller assistanse nå det trengs og du er i nærheten.

Link to post

Nøden kjenner ingen lov, du blir ikke straffet for å bruke hverken VHF, HF eller symbaler i nødsituasjon.

 

Men så enkelt som det er å ta VHF-sertifikat synes jeg det er tullete å la være.

 

Dessuten: Hvis du ikke har lisens, har du heller ikke MMSI-nummer, ergo ingen mulighet til å bruke DSC-funksjonen i en nødsituasjon. Spør du meg er muligheten til å trykke på den røde knappen, for så å bare kunne vente på redningshelikopteret, vel verdt de firehundre og noe kronene i året.

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post

Man kan ta i bruk alle virkemidler om man er i nød, akkurat som at man ikke blir straffet for å kjøre bil uten sertifikat hvis man flykter en drapskvinne :wink:

Men VHF sertifikat er billig og lærerikt så hvis man først vurderer å skaffe seg vhf, eller å bruke den kan man godt lese boken og avlegge eksamen.

Lisensavgiften er unødvendig høy, de kunne spart seg for å sende ut masse informasjon eller disse klistremerkene sine (reklame) og heller slått seg til ro med at man var registert. Fordelen med å være registert er at når alarmknappen trykkes inn så vet redningsentralen hvem som eier båten, hva de skal se etter osv. Det kunne godt kostet 100,- kroner året istedet. Er det gratis ville mange vært registert med feilaktige opplysninger, ikke minst om eierforholdet.

Link to post
Er det bøter for å bruke VHF-en uten lisens i en nødsituasjon? Hvis ikke, og en gyldig lisens ikke reduserer evt. egenandeler ved redningsaksjoner, så hva betaler man for? Retten til å bruke VHF-en til trivielle ting?

Du er med på å dekke kostnadene for kystradio stasjonene, det er de som i de fleste tilfeller formidler nødmeldinger fra folk i havsnød. Og sånn sett er med på å sørge for at du får raskt nok hjelp til å bergense skader eller i værste fall omkommer.

 

Det er fult lovelig å bruke en VHF radio i nødsituasjon uten konsesjon eller sertifikat, men vis ingen betaler for kystradiostasjonene .................

 

............og det er fult mulig at kystradiostasjonene burde vært finasiert på annen måte, men det var ikke det du spurte om.

Link to post
Man kan ta i bruk alle virkemidler om man er i nød, akkurat som at man ikke blir straffet for å kjøre bil uten sertifikat hvis man flykter en drapskvinne :wink:

Men VHF sertifikat er billig og lærerikt så hvis man først vurderer å skaffe seg vhf, eller å bruke den kan man godt lese boken og avlegge eksamen.

Lisensavgiften er unødvendig høy, de kunne spart seg for å sende ut masse informasjon eller disse klistremerkene sine (reklame) og heller slått seg til ro med at man var registert. Fordelen med å være registert er at når alarmknappen trykkes inn så vet redningsentralen hvem som eier båten, hva de skal se etter osv. Det kunne godt kostet 100,- kroner året istedet. Er det gratis ville mange vært registert med feilaktige opplysninger, ikke minst om eierforholdet.

Helt korekt Frøken fryd. GMDSS - det internasjonale regelverket, som også VHF ligger under - sier at man i en nødsituasjon kan bruke ett hvilket som helst middel for å varsle nød.

 

Prisen på lisensen kan sikkert diskuteres, men det står 134 basestasjoner langs den Norske kysten, og mange av disse har 3 kanaler (16 - 79 + arbeidskanal) og de skal vedlikeholdes. Ikke helt gratis det heller, og som eks. skal det ved bortfall av ch 16 være startet arbeid i løpet av 2 timer, når som helst på døgnet. Det meste av dagens lisenspenger går til løpende vedlikehold.

Redningssentralen - om du mener HRS - så vet ikke de hvor du er, de mottar ikke ditt signal, men derimot så gjør kystradiostasjonen det. Har mistanke om at du vet det, men skrev feil.-:)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Det kunne godt kostet 100,- kroner året istedet. Er det gratis ville mange vært registert med feilaktige opplysninger, ikke minst om eierforholdet.

 

Enig, og godt poeng dette med feilaktige registreringer. Kan dette ha noe å gjøre med de 200,- vi fikk faktura på fra Småbåtregisteret (RS) også, tro ? betaler du ikke, blir du strøket ?

Link to post
Lisensen går på båten, betales hvert år. Du må ha sertifikat for å få lisens. Har aldri sett tilbud på dette.

Nei, lisensen kommer uansett om man har sertifikat eller ikke, når man kjøper båt som har lisens fra før av.

 

100kr for lisensen er forøvrig et godt tilbud, tror ikke det er vanlig å få tilbud på vhf-kurset, og neppe billigere enn 100 kr.

Link to post
Ta SRC/VHF-lisens - 695 kr. Lærebøkene kan lånes på Deichmann, prøven avlegges hos Telenor Marine.

 

Jepp, jeg anbefaler også å ta sertifikatet som privatist, pensum er ikke spesielt tungt. Men jeg ville spandert å kjøpe læreboka. Tror det er kommet en ny nå, som er litt mindre knotete enn forrige versjon.

Link to post

Når noen roper mayday, så er ikke førsteprioritet å varlse HRS. Da skal man først sikre opplysniger fra havaristen, og så skal det sendes ut DSC distressignal og maydayrelay, og i den forbindelse så får HRS informasjon.

Men lang tid, nei det hele er vel inndrillet og går gansge kjapt, kommer selvsagt litt ann på hva slags situasjon det er, mange mange faktorer her.

Kundeservicen til 05000 kan jeg ikke svare for, men så lenge du skriver det slik så tror jeg nok de vet det før du får svar der -:)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Om man roper mayday på radioen, så vet ikke HRS om det før en kystradiostasjon ringer inn og sier i fra til de.

Nå er jo HRS Nord lokalisert i samme lokaler som Bodø radio, og HRS Sør er lokalisert i samme lokaler som Rogaland radio.

Så det er nok ikke noen som må ringe:-) Det holder at operatøren sier fra til kollegaen som sitter på andre siden:-)

Mvh
Simon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...