Jump to content

If marieholm, forsterke/bytte rigg

Tobii

Recommended Posts

Jeg ville ikke vært bekymret for materialet i masta. Bruk store ponagler (5 mm eller 6,4 mm) i monell. Bruk for all del ikke nagler i aluminium eller stål. Isoler også selve trinnet elektrisk fra masta.

Jeg ville heller vært bekymret for den økte vekten i masta. Det er jo ikke noen stor og tung båt du har, så ikke gå for de aller kraftigste og tyngste trinnene. Ikke på grunn av masta, men det økte momentet du får når båten heller.

Tenk også litt på hvordan du har tenkt å BRUKE trinnene. En skikkelig klatresele som er KNYTT fast i et fall gjør livet behageligere og ikke minst tryggere. Sjakler kan ryke når du minst venter det! Been there -done that, heldigvis ikke med meg hengende i den :sweat: Så får du noen til å etterstramme fallet mens du klatrer opp. På toppen kan det være greit å ha to trinn i samme høyde.

Avstand mellom trinnene er optimalt 35-40 cm, men det kommer også an på hvordan det "går opp". Greit å bruke salingen som et av trinnene f.eks.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har til gode å se noen IF'r med mastetrinn, men for all del. Det går sikkert bra.

Jeg ville vel heller laget meg en taustige å heise opp med sikring rundt kroppen og masten, vil du aldri falle lengre enn ned til dørken eller til salingshornet om du er over der.

Om du ikke skal seile alene rundt Tellus, så har du jo en som kan sikre deg nedenifra med et ekstra fall også.

Oslo Seilforening arrangerer onsdagsregattaer for IF hele sesongen + NM i IF. Der er det et kjempegodt IF-miljø jeg råder deg å oppsøke. IF har også egen klasse i Ferdern og de har egen plass i Horten etter målgang. Jeg har vært med som fokkeslask og dødvekt både noen onsdager, et NM og i en Ferder og det er en knakanes kjekk gjeng som seiler regatta utfra Vassholmen hver onsdag.

Siden du er bosatt i Hedemark, kan jeg bare anta at du har båten et sted i nærheten av oslo om du har saltvann under den.

På bildet under, som er fra Ferdern 2011, var jeg mannskap i båten Kaprifol som er den andre båten med rødt seiltøy til tørk fra høyre. Alex står der å gliser som vanlig.

Det er vel bare ca 10 IFr med på bildet, men jeg mener å huske at vi var 17 som lå der av de 24 som var med i Ferdern 2011.

ferderpanorama_.jpg

Edit:

Sjekk også http://if-klubben.origo.no/?ref=checkpoint

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 1 måned senere...

hei, så ikke at du hadde svart før nå!

Jeg har akkurat seilt båten ned til skjæløy, fikk båtplass der. Så de onsdagsregattaene blir det nok svært få av!: )

Har ikke montert mastetrinn ennå, ikke kommer jeg til å gjøre det med det første heller.

Er det noen andre her inne som har båtplass på skjæløy brygger?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...