Tobii Startet 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2013 Hei, driver å ser om det er mulig å gjennomføre en jordomseiling med if marieholm, vil gjerne ha klatretrinn i masta. Er litt usikker på om den orginale riggen mintåler dette, noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Anern Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Hei. Fant denne på Svensk IF forum , kansje du finner noen svar der. Sitér dette innlegget Link to post
Tobii Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 det jeg klarer å lese er at den beste er den gullelokserte proctormasta menes å være best siden den har mest håndarbeid? :) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 (redigert) Jeg ville ikke vært bekymret for materialet i masta. Bruk store ponagler (5 mm eller 6,4 mm) i monell. Bruk for all del ikke nagler i aluminium eller stål. Isoler også selve trinnet elektrisk fra masta. Jeg ville heller vært bekymret for den økte vekten i masta. Det er jo ikke noen stor og tung båt du har, så ikke gå for de aller kraftigste og tyngste trinnene. Ikke på grunn av masta, men det økte momentet du får når båten heller. Tenk også litt på hvordan du har tenkt å BRUKE trinnene. En skikkelig klatresele som er KNYTT fast i et fall gjør livet behageligere og ikke minst tryggere. Sjakler kan ryke når du minst venter det! Been there -done that, heldigvis ikke med meg hengende i den Så får du noen til å etterstramme fallet mens du klatrer opp. På toppen kan det være greit å ha to trinn i samme høyde. Avstand mellom trinnene er optimalt 35-40 cm, men det kommer også an på hvordan det "går opp". Greit å bruke salingen som et av trinnene f.eks. Redigert 1.Mars.2013 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Tobii Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 tenkte å bruke trinnene til å klatre i masta til sjøs, lager de av 10 mm flatjern tipper jeg, har en som driver mekanisk verksted som kan fikse det for meg :) Hvorfor skal jeg isolere trinnene fra masta? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Du isolerer trinnene fra masta for å hindre galvanisk korrosjon mellom stålet i trinnet og aluminiumet i masta. Av samme grunn bruker du monell nagler. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
RSL Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 (redigert) Jeg har til gode å se noen IF'r med mastetrinn, men for all del. Det går sikkert bra. Jeg ville vel heller laget meg en taustige å heise opp med sikring rundt kroppen og masten, vil du aldri falle lengre enn ned til dørken eller til salingshornet om du er over der. Om du ikke skal seile alene rundt Tellus, så har du jo en som kan sikre deg nedenifra med et ekstra fall også. Oslo Seilforening arrangerer onsdagsregattaer for IF hele sesongen + NM i IF. Der er det et kjempegodt IF-miljø jeg råder deg å oppsøke. IF har også egen klasse i Ferdern og de har egen plass i Horten etter målgang. Jeg har vært med som fokkeslask og dødvekt både noen onsdager, et NM og i en Ferder og det er en knakanes kjekk gjeng som seiler regatta utfra Vassholmen hver onsdag. Siden du er bosatt i Hedemark, kan jeg bare anta at du har båten et sted i nærheten av oslo om du har saltvann under den. På bildet under, som er fra Ferdern 2011, var jeg mannskap i båten Kaprifol som er den andre båten med rødt seiltøy til tørk fra høyre. Alex står der å gliser som vanlig. Det er vel bare ca 10 IFr med på bildet, men jeg mener å huske at vi var 17 som lå der av de 24 som var med i Ferdern 2011. Edit: Sjekk også http://if-klubben.origo.no/?ref=checkpoint Redigert 3.Mars.2013 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Tobii Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 hei, så ikke at du hadde svart før nå! Jeg har akkurat seilt båten ned til skjæløy, fikk båtplass der. Så de onsdagsregattaene blir det nok svært få av!: ) Har ikke montert mastetrinn ennå, ikke kommer jeg til å gjøre det med det første heller. Er det noen andre her inne som har båtplass på skjæløy brygger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.