Jump to content

Daycruiser/cabincruiser 21-25fot, 150-250k, anbefalinger?

El83

Recommended Posts

Jeg har hatt 2 Stingray , en 205CS og en 250CS :smiley: Veldig bra skrog, mye båt for pengene :thumbsup:

Vi har faktisk vært i både Limfjorden og københavn med 250CS vi hadde-med bare 2 ombord så er dette helt Ok.

CR modellen har vel ikke stikk cabin såvidt jeg vet - ellers er det en fin båt

Finish kunne vært bedre, men godt nok. Mange av disse båtene har desverre for liten motor, en 240 med 120HP diesel er for snaut...

250 CR med 160 HP diesel er en god kombinasjon, 250CS med 160 diesel-OK, om du har duoprop og flaps.

Har sett 250CR blitt solgt for ca 300.000,- med 160hp diesel-da får du mye båt :wink: Men 240 er OK, billigere, men du må ha min 160HP

Kan fint anbefale båten jeg selv har. Draco 24 styling. Legger du 250 000 på bordet. Får du et meget fint eksemplar. 150 000 kr så må det regnes en del oppgraderinger. Båten vi har . Har alt du trenger for korte elller lengre overnattnings turer. Skal selv legge ut på båtferie i sommer. 2 barn og 2 voksne. Viktig og ikke velge en med for gammel motor. Har selv en 4, 3 l efi fra 2000 ferskvannskjølt. Brukte 9000 kr i fjor. På bensin Med 55 motortimer på telleren. Toppfarten en 30 knuter men trives best i 20-25. Vi kjører også mye i 6-7 kn

Lykke til med valget

Norske båter er best!

Takker for svar!:)

Har idag en 1988 mod bayliner 21 fot. Det jeg liker med denne er at "sofa" bakerst i båten er trekt helt bak i båten, så det er god plass. Ser flere merker har stor solseng bak, det har vi ikke bruk for i nord norge:)

Kjøleskap, kokemuliger er nok noe jeg må ha. Ivertfall kjøleskap. Opp til 30 knop tenker jeg den må klare, tenker da at man kan marse på rundt 20-25 uten at moter jobber for hardt.

Har sett på stingray 240CS, synes det virket som mye båt for pengene. Men var redd for at prisen gikk utover kvaliteten.

Er jo heller ikke så mye til salgs nå på nett.

Har selv hatt Draco 21 DC og kan anbefale Draco på det varmeste som gode sjøbåter med gode sjøegenskaper. Det er litt vekt i dem, noe som gjør at den ikke blir som et øsekar med en gang det kommer litt sjø. Ifht plass og behovene dine du nevner, så er tipset over om Draco 24 styling et godt tips. Basert på egen erfaring, ville jeg imidlertid prøvd å finne en dieselmotorutgave. Selv om dette gir noe høyere pris på båten, vil forbruket normalt være lavere og tillegg til at diesel er mer driftssikkert (sistnevnte utspill er utelukkende min subjektive meningsytring og det er sikkert mange som vil si seg uenig i det :lol: ). Uansett, som det blir nevnt over her, prøvd å finne en med en litt nyere motor. Da gjør det ikke noe om båten er så gammel (gitt at det elektriske og tekniske tilhørende motor også har blitt fornyet) :)

Alternativet til denne igjen er 2500 Twin Cab, da får du nesten en flybridge på kjøpet og delvis lukket båt med uteplass. Men om du skal ha nyere motor her, så vil du nok fort kunne komme over den prisklassen du har oppgitt.

Lykke til med båtkjøp! :thumbsup:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Min 24 styling. Er en 87 mod. Disse gikk fra 1985-1990. Skal du ha diesel. Må du i allefall få tak i en med moderne teknologi. Common rail/ pumpedyse eller injektorsystem. Gammeldagse diesler er ofte tunge i båttypen du ønsker. Og økonomien er ikke bestandig så god som man tror. Ville heller valgt en båt med nyere bensin. En en med gammel diesel. Som jeg skrev tidligere. Brukte jeg 9000 kr på 55 motortimer i fjor. Servicekostnaden var 1600 kr i deler for rubbel og rake. Garantert dyrere på en moderne diesel.

Var og tittet på noen amerikanske båter i samme prisklasse som deg, før jeg kjøpte Dracoen. Men det ble litt for mye tepper og fargespettete 90 tals puter for meg. Samt at det var vanskelig å finne båter med ferkvannskjølte motorer. Men dette er 2år siden. Så jeg vet det har skjedd en del i bransjen siden den gang

Har ikke sammenlignet med tilsvarende båt med diesel og samme prestanda men de bruker suppe de også

Norske båter er best!

Fordelen med utenbords er som du sier vedlikehold. Det er mye enklere og billigere. Bare vinterkonservering av drevet (i alle fall i osloområdet) kan fort koste opp mot 3000 kroner for service og opplag om vinteren om du ikke kan gjøre det selv. Med utenbordsmotor har du jo heller ingen skroggjennomføring (transom), og således en liten risiko mindre å tenke på.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg er på samme jakt som deg. Dc på 21-22 fot.

Yamarin er noe av det peneste og kvalitetsmessig beste synes jeg. Men de er jo ribbet for utstyr. Den 64dc har jo egentlig bare seter. Sammenlignet med f.eks skibsplast 655 som er i samme prisklasse og kvalitet så får du med kokeapparat,vask og dass til samme pris...

Har også vurdert uttern d66.. Men har hørt litt mye negativt om uttern. Ligger f.eks en med 200 hk verado på finn til under 300000.. Det høres jo ut som en fin og litt grom pakke..

Innenbords glir jeg mer i mer bort fra. Dyrere vedlikehold og mere vedlikehold.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Glalaks skriver:

"Har også vurdert uttern d66.. Men har hørt litt mye negativt om uttern. Ligger f.eks en med 200 hk verado på finn til under 300000.. Det høres jo ut som en fin og litt grom pakke.."

Her på forumet er det litt negativt om noen Uttern. Jeg har en D66 selv med 225hk Verado. Ting som jeg synes er bra med båten er svært gode stoler og puter forøvrig. Jeg er ganske kresen på sitte og liggekomfort, og jeg ligger veldig bekvemt om natta inni kupeen. Stolene er også veldig gode. Båten veier sine 1300kg uten motor, og det er nok mye på grunn av at det er brukt tykt lag med glassfiber. Båten oppleves som veldig solid og trygg. Kjøreegenskaper i små, krappe bølger er eksemplarisk og trygge og fine i stor sjø. Motor fåes ikke bedre enn en Verado mht krefter i mellomregisteret. Forbruk ved dorgefart er ca 3l/t. I 7knop ca 8l/t. I 20knop ca 25 l/t. Toppfart ca 38-40knop.

Negativt:

Strømkabling er litt rotete, men alt fungerer som det skal.

Kunne vært enklere adgang til stuverom, litt langt inn for å hente ting innimellom.

Askeladden Beetle er en god norskprodusert kvalitets båt. Den har en romslig og praktisk uteplass. Kabinen begrenser seg til soveplass for 2,5 personer eller som stort lagerrom. Sjøegenskapene er trygge og mere egnet for familiehygge enn luftige gutteturer. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=35365202&location=20019

Redigert av blakken (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...